0 medlemmar och 3 gäster tittar på detta ämne.
Det låter som att ditt värmesystem (efter pump) funkar inte alls bra. Standardfrågorna, öppna termostater? Om ja, har du temperaturskillnader i olika rum? Kallt längst bort från värmepumpen? Känn på alla returslingor om vissa blir varma fort, i så fall, stryp dem tills alla rum håller samma temperatur med vidöppna termostater. Om det blir för varmt inne, justera förskjutning eller värmekurva.
Jag tror ju att systemet är väl intrimmat i alla fall. Har hållt på att trimma under år med gamla Nibe F2025 och VVM 300. Vad är det du letar efter när du tror att så inte är fallet? Under körningen där jag satte framledning till 32 grader så hamnade delta till slut på ca 7 grader och höll sig där när den körde på 20 rps med 35 graders framledning och 28 på retur under en bra lång stund. Alla element kändes jämnvarma.
Problemet är att den inte vill jobba tillbaka gradminuterna. Antingen är det så att den stoppar för att returtempen är lika hög som framledningen, eller så är det för att diffen mellan fram/retur är för stor. Oavsett vad så stoppar den i detta läge efter 4 minuters körning.
Detta:Hur går den om du kör den manuellt, fullt ös uppvärmning?Kan du hjälpa automatisk drift med fast hastighet på cirkulationspumpen? Har du någon tank som bråkar?
Jag tror den stoppar för att skillnaden mellan börvärdet och ärvärdet blir för stor när den går med 50% effekt första tiden.Har ögnat igenom manualen och kan inte se att det värdet går justera, det jag tror skulle kunna fungera är om de ställer cirkpumpen på 100% under de tider på året när värmebehovet är så litet att detta problem uppstår.Enda nackdelen kan var att det kan susa lite i radiatorerna, i vart fall i vissa rum.Testa det.
100% på den gamla borde motsvara ca 40% på den nya, om flödet låg på runt 1000 l/h med gamla pumpen.Så tolkar jag det i alla fall.Drygt 40 kPa vid 1000L/h
Hmm, kan det vara att den styr mot returledningen på nåt sätt, det kanske inte är omöjligt?Ivt körde ju så en gång i tiden.
Här är grafen. De två sista körningarna så ställde jag upp laddpumpen för värmebäraren till 85% från 60%. Den sista körningen höjde jag cirkpumpen till en 50m2 slinga och fick ner framledningstempen ytterligare en grad.Antingen är jag precis på gränsen för att den ska tycka att diff mellan fram/retur är för stor, eller så är det ett stort sammanträffande att den alltid stoppar när returledningen nått upp till börvärdet. I det här fallet 26 grader.(kurvan i mitten var en varmvattenkörning)
Jag jämför min kurva med din. -Ditt Delta stiger mycket snabbt-Din Retur temp börjar öka på mycket kortare tid-Din Retur ökar mycket snabbareRelativa flödet och volymen skiljer.Vad är normalt och bra, någon?