0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Skulle tro att det har med kompressorsmörjning och oljeåterföring att göra.Nibe har nåt liknande, men inte lika påtagligt, tror den startar på 30 Hz och sedan kan gå ned till 20, den ökar till 30 Hz med jämna mellanrum när den gått på minvarv en viss tid.Har inte alla siffror i huvudet, men skulle tro att de flesta har nåt liknande som ska säkerställa smörjningen.Känns lite extremt att börja med 50 Hz dock.Skulle vara intressant att se vad tillverkaren svarar på den frågan...
3-5 ggr/timmma??Finns inga toleranser för start o stopp samt timrar för återstart att ställa in i dessa sofistikerade nya maskiner?
Min Nibe F1255 startar alltid på 40 Hz och nu när det inte behövs så mycket värme, så går den ner till 20 Hz efter ca 3 minuter (om den inte ska värma varmvattenberedaren, då ligger den kvar på högre Hz)Jag kan inget om CTC, men om det är liknande som på Nibe med gradminuter, så är du på rätt väg.Jag har gjort en tabell på antal starter/mån under 4 - 5 år med Gradminuter - 150 och från Maj 2023 ändrat till std - 60 GM för att få fram skillnaden, tänker testa ett år, sen kommer jag att ställa om till - 150 GM igen.Tabellen finns här: https://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=80439.msg822244#msg822244den är inte uppdaterad, det får ni göra själv, men alla siffror är redovisade i "Loggningsforum" varje månad.
Inatt var det 11 grader mest hela natten och börvärde framledningstemp var 25 grader.Jag hade pumpen inställd på -180 gradminuter, inställt via app. Jag ändrade detta sedan till -190 direkt på displayen när jag fick följande beteende bara för att se om att det gjorde skillnad att göra inställningen på displayen. (det gjorde det inte)Så om ni kollar grafen nertill så tar den hänsyn till gradminutrarna. Den startar alltså vid önskade gradminutrar, men startar kompressorn på 50rps, skjuter ut ca 37 graders framledningstemperatur och stoppar sedan efter bara 4 minuter. När den stoppat kanske den arbetat upp +30 gradminuter, så den stoppar på -160 gradminuter om den började på -190 gradminuter.Den fortsätter sedan med en vilopaus på 10 minuter (den vill inte starta kompressor med kortare intervall än 10 minuter) att fortsätta göra samma sak tills den arbetat upp sig till + på gradminutrarna. Sedan tar den en längre paus och räknar ner gradminutrarna igen till mitt inställningsvärde. Jag testade dra upp börvärde framledningstemp till 32 grader och då jäklar körde den igång ordentligt. Den varvade upp till 50rps men varvade sedan successivt ner till 20rps som förväntat och då tusan ville den komma ner till 0 på gradminuter. Nu ändrade jag tillbaka kurvan strax innan uppnådda gradminutrar eftersom tempen började stiga ute och jag ville inte ha ett bisarrt varmt hus.Min slutsats är att om returtempen kommer upp till önskad framledningstemp så struntar den fullständigt i att jag ligger massa minus på gradminutrarna. Och så startar den därmed var 10:e minut...
Tittade lite i manualen och att du inte får rätt feedback från Ctc om startfördröjningen:15.10.1.1 Inställning av fjärrstyrningsfunktion, exempel 1. Definiera en ”Ingång”Verkar som du här kan göra en egen startfördröjning (avstängning värme) med ett smartrelä, som du kan använda när du behöver, så den inte startar så ofta. Alternativet är väl annars någon volymförstorare och att du inte har "kortslutande radiatorer".
Mitt vp är blockerad 4 tim alla vardagsmorgnar sedan 1 år (dyraste timmarna), så jag har svårt att tro att ditt hus tappar värme snabbt. Kan du få din vp att köra ikapp gradminuterna 1-2 gång/2 tim så borde det fungera.Kanske du behöver kombinera åtgärder tex flöde, volym och tidstyrningFast bäst om ctc fixar såklart.
Problemet är att den inte vill jobba tillbaka gradminuterna. Antingen är det så att den stoppar för att returtempen är lika hög som framledningen, eller så är det för att diffen mellan fram/retur är för stor. Oavsett vad så stoppar den i detta läge efter 4 minuters körning.Den har jobbat ikapp lite gradminuter, men om det är säg -160 gradminuter så stoppar den när det är -130 gradminuter. Och så fortsätter den så tills gradminutrarna är på plus igen.Om jag lurar den till att vara stoppad under en längre period så förlänger det bara perioden innan den börjar bete sig så här.Möjligt att den kommer komma ur detta moment 22 när utetempen är nere på 6-7 grader när önskad framledning åtminstone är runt 28 grader.