Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: ComfortZone CE50, Officiell trÃ¥d  (läst 461393 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 2 gäster tittar på detta ämne.

Utloggad krambriw

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm/Sverige
  • Antal inlägg: 1858
  • Karma +2/-3
  • Kön: Man
SV: ComfortZone CE50, Officiell tråd
« Svar #1185 skrivet: 29 juli 2020, 07:13:46 »
Hoppla, betyder inte det att eran CE65 nästan jobbat hårdare under sommaren än under vintern? Och den har klarat och klarar det ända sedan 2010! Rätt imponerande i sig, kompressorn måste ju ha gått mest hela tiden för den når väl aldrig börvärdet? Undrar hur det har slitit på kompressorn jämfört med en "normal" användning?

Finns det möjligen någon temp givare som blivit fel?


Alternativt, istället för att höja börvärdet för rumstemperaturen, kanske du kan testa att höja upp lägsta returtemperatur för att se om den då hoppar igång
« Senast ändrad: 29 juli 2020, 07:18:13 av krambriw »
CE50 installerad och driftsatt augusti 2010. Tidigare 24-25000 kWh per år inklusive allt. 170 m2, 2-plan, välisolerat JW-hus från 1989. Total årsförbrukning 2023: 11598 kWh varav hushållsel ca 8000kWh
Ungefär 21 kWh/m2/år för VV, värme och ventilation (Klimatzon III)

Räcker med enbart kompressorn för att klara husets värmebehov ner till ungefär -10 (jan-2024)

Utloggad BJohan

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 577
  • Karma +0/-0
SV: ComfortZone CE50, Officiell tråd
« Svar #1186 skrivet: 01 augusti 2020, 18:13:33 »
Jo elförbrukningen ligger ju lika högt på sommaren som på vintern. Jag insåg att den skulle leva ett hårt liv och har därför alltid haft maximalt varvtal inställt på 65 Hz istället för 75 Hz. Nu verkar det vara ett fel på styrkortet som gör att kompressorn inte går igång. Kompressorn verkar fortfarande vara frisk.
Hus från Fiskarhedenvillan på Resarö. 185 m2 värms med Comfortzone CE65 sedan 2010. Vattenburen golvvärme i bottenplan, vattenradiatorer på övre plan. Pool 4x8 m värms med CE65 och värmeväxlare.

Utloggad krambriw

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm/Sverige
  • Antal inlägg: 1858
  • Karma +2/-3
  • Kön: Man
SV: ComfortZone CE50, Officiell tråd
« Svar #1187 skrivet: 02 augusti 2020, 14:19:27 »
Iofs skönt att kompressorn är hel fortfarande, hoppas du hittar ett nytt styrkort! Jag har också kört min kompressor på 65 Hz ända sedan start, tror på det

En annan sak jag kom att tänka på; eftersom du värmer poolen på sommaren så går väl kompressorn mest hela tiden? Den lär ju inte uppnår önskad inställd "rumstemperatur"

Då har du ju egentligen också frikyla! Om man skulle använda avluften och en luftvärmeväxlare så har man ju en luftkonditionering som verkligen behövs varma dagar
CE50 installerad och driftsatt augusti 2010. Tidigare 24-25000 kWh per år inklusive allt. 170 m2, 2-plan, välisolerat JW-hus från 1989. Total årsförbrukning 2023: 11598 kWh varav hushållsel ca 8000kWh
Ungefär 21 kWh/m2/år för VV, värme och ventilation (Klimatzon III)

Räcker med enbart kompressorn för att klara husets värmebehov ner till ungefär -10 (jan-2024)

Utloggad iatoaon

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 10
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: ComfortZone CE50, Officiell tråd
« Svar #1188 skrivet: 01 december 2020, 14:07:24 »
Hej,

Vår CE50 kom med huset som stod färdigt feb 2012. Den har börjat ge kompressorlarm (sedan fredag 27/11) och efter felsökning sker det enbart när den cirkulerar varmvatten (monitorerat testvyn).
Av någon anledning sker detta främst på förmiddagar (mellan kl 8 och 11) och då ca 5-6 ggr med intervall på 5-60 min. Mellan larmen går den som en klocka, inga missljud, inga tryck fall/höjningar.
Jag har startat om pumpen genom att bryta strömmen enligt manualen vid ett flertal tillfälle och den startar då upp utan några problem/avvikelser.

Varmvattnet står inställt på 55 grader och prioriteten till normal (testat "låg" också - gör ingen skillnad för larmen).

Övrigt som hänt på sistone som möjligen kan påverkat pumpens status är att all ström till huset bröts i samband med installation av billaddare samt att huset ventilationssystem rengjorts (då stoppades pumpen och filtret byttes när de var klara innan den sattes igång igen).

Trots ihärdigt googlande och sökande här inne hittar jag inget med den felbeskrivningen. Någon som varit med om detta och har någon ide? Om tipset är att lufta ackumulatortanken hjälp mig förstå hur, lyckas inte lista ut det utifrån bilderna i manualen. Där sitter två rörstumpar med varsin ballofixliknande koppling i nederdelen där jag tror det är den främre som är för luftning?

Tack på förhand!

MVH
Daniel

Utloggad krambriw

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm/Sverige
  • Antal inlägg: 1858
  • Karma +2/-3
  • Kön: Man
SV: ComfortZone CE50, Officiell tråd
« Svar #1189 skrivet: 01 december 2020, 14:45:17 »
Daniel, samma sak hände mig faktiskt efter att dom varit och rengjort kanaler o fläkt mm. Kanske samma firma, samma tekniker??

I mitt fall var det enkelt åtgärdat. Kolla att alla tre säkringarna skruvats in ordentligt i proppskåpet!!! Om du har sådana. I mitt fall satt den ena proppen lite löst så den tappade ena fasen sporadiskt. Efter att jag skruvade in och kollade alla tre säkringarna, inga larm något mer
CE50 installerad och driftsatt augusti 2010. Tidigare 24-25000 kWh per år inklusive allt. 170 m2, 2-plan, välisolerat JW-hus från 1989. Total årsförbrukning 2023: 11598 kWh varav hushållsel ca 8000kWh
Ungefär 21 kWh/m2/år för VV, värme och ventilation (Klimatzon III)

Räcker med enbart kompressorn för att klara husets värmebehov ner till ungefär -10 (jan-2024)

Utloggad iatoaon

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 10
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: ComfortZone CE50, Officiell tråd
« Svar #1190 skrivet: 01 december 2020, 17:06:31 »
Daniel, samma sak hände mig faktiskt efter att dom varit och rengjort kanaler o fläkt mm. Kanske samma firma, samma tekniker??

I mitt fall var det enkelt åtgärdat. Kolla att alla tre säkringarna skruvats in ordentligt i proppskåpet!!! Om du har sådana. I mitt fall satt den ena proppen lite löst så den tappade ena fasen sporadiskt. Efter att jag skruvade in och kollade alla tre säkringarna, inga larm något mer

Hej,

Tack för snabbt svar!

Önskar att det vore så enkelt, har automatsäkringar och alla är till. Finns digital elmätare i undercentralen specifikt för pumpens 3 faser och när jag kollar last är den jämnt spridd.

MVH
Daniel

Utloggad krambriw

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm/Sverige
  • Antal inlägg: 1858
  • Karma +2/-3
  • Kön: Man
SV: ComfortZone CE50, Officiell tråd
« Svar #1191 skrivet: 01 december 2020, 19:53:05 »
Okej, men anslutningarna på plinten i CE50 är ordentligt åtdragna? Kan det vara så att det finns ett litet glapp någonstans i anslutningarna? Naturligtvis kollas detta när pumpen gjorts spännings/strömlös

Jag säger inte att det löser problemet men min pump gick till synes bra mesta tiden, kunde gå flera dagar, men så plötsligt kom kompressorlarmet. Gissar du att jag blev nervös? Såg reparation framför mig. Enligt Comfortzone i Täby som jag dpå pratade med är kompressorn känslig för att få tillräcklig startström när den drar igång

Oavsett, om du nu har STORT fel, hoppas du har tecknat tilläggsförsäkringen
CE50 installerad och driftsatt augusti 2010. Tidigare 24-25000 kWh per år inklusive allt. 170 m2, 2-plan, välisolerat JW-hus från 1989. Total årsförbrukning 2023: 11598 kWh varav hushållsel ca 8000kWh
Ungefär 21 kWh/m2/år för VV, värme och ventilation (Klimatzon III)

Räcker med enbart kompressorn för att klara husets värmebehov ner till ungefär -10 (jan-2024)

Utloggad iatoaon

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 10
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: ComfortZone CE50, Officiell tråd
« Svar #1192 skrivet: 02 december 2020, 09:20:37 »
Kompressorlarmet kommer enbart när den cirkulerar varmvatten och det går upp till 58 grader. Så länge den cirkulerar vattnet från radiatorer/golvvärme går allt som en klocka.

Tyvärr har jag ingen tilläggsförsäkring så är det ett stort fel får jag bita i det sura äpplet denna gången och lära mig till nästa.

Utloggad PatrikL

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 33
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: ComfortZone CE50, Officiell tråd
« Svar #1193 skrivet: 03 december 2020, 21:41:09 »
Halloj! har en Comfortzone CE65 och som jag förstår det så är det samma som CE50 fast lite större? (rätta mig gärna om jag har fel.)
Pumpen stod i huset när vi flyttade in för 7år sedan och är troligen från sent 2010 början 2011 när huset är byggt.
Den värmer huset via vattenburen golvvärme på både över och undervåning.

Har fungerat felfritt "peppar peppar" under dessa år och det endaste jag har brytt mig om att göra är att byta filter i den när den varnar.

Dock undrar jag lite över vad för underhåll jag bör göra på den?

Vi har börjat få "visslande"i vissa av ventilerna och antar att det kanske börjar bli dags att boka en rengörning av kanalerna, eller är detta något som man lika gärna kan göra själv?
Eller är det lika bra att få ut någon som gör rent och kanske ställer in allt? jag misstänker att vi gjort fel då vi skruvat på ventilerna och således nog "pajat" konfigurationen för luften istället för att lyfta ur hela "donet" från ventilationsröret.


Vill gärna lära mig mer om den(bättre sent än aldrig) då föregående ägare inte gjorde någon överlämning överhuvudtaget, misstänker att det finns en del inställningar man skulle kunna göra för att få den mer ekonomisk, finns tex någon motsvarighet som "NibePi"? så man kan få den lite "smartare"?

Tar gärna mot tips och råd!

Tack på förhand!

//P
« Senast ändrad: 03 december 2020, 22:39:35 av PatrikL »

Utloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9685
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: ComfortZone CE50, Officiell tråd
« Svar #1194 skrivet: 04 december 2020, 09:09:19 »
Ja har ni ändrat inställningarna på de olika frånluftsdonen behövs det en ny ventilationsinjustering. Går att hyra luftflödesmätare från t.ex. Soliduct om man vet hur man gör, annars är det bäst att anlita en ventilationsfirma. Totala frånluftflödet för huset ska vara 0,35×(antal kvm) [lit/sek] och sedan finns vissa minimiflöden såsom att badrum med dusch eller badkar bör ha minst 15 lit/sek frånluftsflöde.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad krambriw

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm/Sverige
  • Antal inlägg: 1858
  • Karma +2/-3
  • Kön: Man
SV: ComfortZone CE50, Officiell tråd
« Svar #1195 skrivet: 04 december 2020, 13:25:56 »
Hur hög årlig elförbrukning ligger ni på? Om den är låg som det är så kanske det inte skall ändras någonting
Hur stort är huset?

Citera
Dock undrar jag lite över vad för underhåll jag bör göra på den?
När det gäller dessa pumpar så är det det klassiska som bör göras:

Efter tio år kan det säkert vara en god ide att rensa frånluftkanalerna och göra rent inne i pumpen såsom fläkthjul mm. Detta tog jag in en ventilationsfirma som gjorde, dom gjorde rent ventilerna och mätte upp flödet i respektive före o efter rengöring, fick protokoll på allt. Väl värt att göra

Vad man kan göra själv är:
- byta filter, helst innan den varnar så ni alltid har ett bra luftflöde
- en gång om året göra rent spillfat, slang, spillkopp och avloppet för smältvattnet så att man inte drabbas av översväminng inne i skåpet som kan medföra stora skador = dyrt!!!
- ibland göra rent ventiler utan att rubba inställningen (skölj rent dom, tvätta och krama ur skunmgummiringarna)
- torka rent runt och i kanalöppningarna i samband med att ventilerna tas bort för rengöring
- en gång om året kolla att du har rätt tryck i systemet

I övrigt är det väldigt "snälla" pumpar, vår har också gått helt problemfritt i alla år

När det gäller övriga inställningar så finns det ju många parametrar att ställa in. En sak som jag och en del andra gjort för att förhoppningsvis få längre livslängd på kompressorn är att sänka dess maxfrekvens (fmax Cirkulat.Vatten) något. Jag har satt den på 65 Hz och den har ändå klarat värmebehovet utmärkt genom åren, väldigt sällan har eltillskottet behövts

Beroende på var du bor och vilken typ av taxa din elleverantör har så kan det vara värt att permanent blockera några effektsteg. Där jag bor debiteras effektavgift vilket betyder extra kostsamt med högt effektuttag under kort tid. Det blir betydligt billigare med lägre uttag under längre tid vilket ger samma energiuttag. Så jag har blockerat två effektsteg. Ett effektsteg i kombination med kompressorn har varit mer än tillräckligt för att hålla värmen i huset och för att värma varmvatten

Du är också inne på kommunikationen med pumpen. Den har ett RS232 snitt men det är enligt min uppfattning enkelriktat. Jag loggar endast data ifrån pumpen och tror inte du kan styra nått eller ändra parametrar. Endast övervakning alltså
« Senast ändrad: 04 december 2020, 13:29:09 av krambriw »
CE50 installerad och driftsatt augusti 2010. Tidigare 24-25000 kWh per år inklusive allt. 170 m2, 2-plan, välisolerat JW-hus från 1989. Total årsförbrukning 2023: 11598 kWh varav hushållsel ca 8000kWh
Ungefär 21 kWh/m2/år för VV, värme och ventilation (Klimatzon III)

Räcker med enbart kompressorn för att klara husets värmebehov ner till ungefär -10 (jan-2024)

Utloggad iatoaon

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 10
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: ComfortZone CE50, Officiell tråd
« Svar #1196 skrivet: 07 december 2020, 13:22:33 »
Tyvärr visade det sig vara köldmediebrist pga läcka så vår CE50 blev inte äldre än 8 år och 10 mån. Så nu är det ett försäkringsärende och jag inväntar offert på en RX50

Utloggad krambriw

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm/Sverige
  • Antal inlägg: 1858
  • Karma +2/-3
  • Kön: Man
SV: ComfortZone CE50, Officiell tråd
« Svar #1197 skrivet: 07 december 2020, 14:17:15 »
Vad tråkigt att höra! Hoppas det löser sig på bästa sätt. Blir det ny (CX50) eller reparation tror du?
CE50 installerad och driftsatt augusti 2010. Tidigare 24-25000 kWh per år inklusive allt. 170 m2, 2-plan, välisolerat JW-hus från 1989. Total årsförbrukning 2023: 11598 kWh varav hushållsel ca 8000kWh
Ungefär 21 kWh/m2/år för VV, värme och ventilation (Klimatzon III)

Räcker med enbart kompressorn för att klara husets värmebehov ner till ungefär -10 (jan-2024)

Utloggad iatoaon

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 10
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: ComfortZone CE50, Officiell tråd
« Svar #1198 skrivet: 10 december 2020, 13:52:53 »
Vad tråkigt att höra! Hoppas det löser sig på bästa sätt. Blir det ny (CX50) eller reparation tror du?
Hej, det blir en ny RX50 installerad nästa vecka. Efter dialog med Comfortzone själva och installatören (som rekommenderade annat fabrikat, pga av reparationskostnaderna - inget annat) landade det ändå i att ge CZ en andra chans. Driftsmässigt är de fantastiska för ekonomin, ska de rasa var 8-9 år så är dem det inte. Så antingen byter jag fabrikat om 8-9 år eller så jag en nöjd kund om 12-15 år.

Försäkringsbolaget har ännu inte bestämt sig för om de ska betala ersättning för reparation eller ny pump så det står mellan "skitdyrt" och "jävligt dyrt" (70 % åldersavdrag) men smällar man får ta som husägare antar jag.

Utloggad krambriw

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm/Sverige
  • Antal inlägg: 1858
  • Karma +2/-3
  • Kön: Man
SV: ComfortZone CE50, Officiell tråd
« Svar #1199 skrivet: 10 december 2020, 16:17:10 »
Om du klara dig med 70 % åldersavdrag efter 15 år så får man nog vara glad tror jag. En del försäkringsbolag får man väl nästan ting från efter 10 år

EDIT: Ser att Polarpumpen säljer dom för 65 papp ex installation så klart. Men ändå ett bra pris egentligen
« Senast ändrad: 10 december 2020, 16:23:36 av krambriw »
CE50 installerad och driftsatt augusti 2010. Tidigare 24-25000 kWh per år inklusive allt. 170 m2, 2-plan, välisolerat JW-hus från 1989. Total årsförbrukning 2023: 11598 kWh varav hushållsel ca 8000kWh
Ungefär 21 kWh/m2/år för VV, värme och ventilation (Klimatzon III)

Räcker med enbart kompressorn för att klara husets värmebehov ner till ungefär -10 (jan-2024)

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!