Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: ComfortZone CE50, Officiell tråd  (läst 461773 gånger)

0 medlemmar och 2 gäster tittar på detta ämne.

Utloggad iatoaon

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 10
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: ComfortZone CE50, Officiell tråd
« Svar #1200 skrivet: 11 december 2020, 14:29:38 »
Om du klara dig med 70 % åldersavdrag efter 15 år så får man nog vara glad tror jag. En del försäkringsbolag får man väl nästan ting från efter 10 år

EDIT: Ser att Polarpumpen säljer dom för 65 papp ex installation så klart. Men ändå ett bra pris egentligen

Hej, nej alltså min pump blev inte äldre än 8 år och 10 mån (så 7 år åldersavdrag räknat från år 2). Det jag syftar på, hade hoppats på 15 år vilket är målet nu med den nya.

Utloggad PatrikL

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 33
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: ComfortZone CE50, Officiell tråd
« Svar #1201 skrivet: 13 december 2020, 21:55:11 »
Ja har ni ändrat inställningarna på de olika frånluftsdonen behövs det en ny ventilationsinjustering. Går att hyra luftflödesmätare från t.ex. Soliduct om man vet hur man gör, annars är det bäst att anlita en ventilationsfirma. Totala frånluftflödet för huset ska vara 0,35×(antal kvm) [lit/sek] och sedan finns vissa minimiflöden såsom att badrum med dusch eller badkar bör ha minst 15 lit/sek frånluftsflöde.

Ja det lutar åt som du säger att ta hit någon som får göra en första bedömning.

Hur hög årlig elförbrukning ligger ni på? Om den är låg som det är så kanske det inte skall ändras någonting
Hur stort är huset?
När det gäller dessa pumpar så är det det klassiska som bör göras:

Efter tio år kan det säkert vara en god ide att rensa frånluftkanalerna och göra rent inne i pumpen såsom fläkthjul mm. Detta tog jag in en ventilationsfirma som gjorde, dom gjorde rent ventilerna och mätte upp flödet i respektive före o efter rengöring, fick protokoll på allt. Väl värt att göra

Vad man kan göra själv är:
- byta filter, helst innan den varnar så ni alltid har ett bra luftflöde
- en gång om året göra rent spillfat, slang, spillkopp och avloppet för smältvattnet så att man inte drabbas av översväminng inne i skåpet som kan medföra stora skador = dyrt!!!
- ibland göra rent ventiler utan att rubba inställningen (skölj rent dom, tvätta och krama ur skunmgummiringarna)
- torka rent runt och i kanalöppningarna i samband med att ventilerna tas bort för rengöring
- en gång om året kolla att du har rätt tryck i systemet

I övrigt är det väldigt "snälla" pumpar, vår har också gått helt problemfritt i alla år

När det gäller övriga inställningar så finns det ju många parametrar att ställa in. En sak som jag och en del andra gjort för att förhoppningsvis få längre livslängd på kompressorn är att sänka dess maxfrekvens (fmax Cirkulat.Vatten) något. Jag har satt den på 65 Hz och den har ändå klarat värmebehovet utmärkt genom åren, väldigt sällan har eltillskottet behövts

Beroende på var du bor och vilken typ av taxa din elleverantör har så kan det vara värt att permanent blockera några effektsteg. Där jag bor debiteras effektavgift vilket betyder extra kostsamt med högt effektuttag under kort tid. Det blir betydligt billigare med lägre uttag under längre tid vilket ger samma energiuttag. Så jag har blockerat två effektsteg. Ett effektsteg i kombination med kompressorn har varit mer än tillräckligt för att hålla värmen i huset och för att värma varmvatten

Du är också inne på kommunikationen med pumpen. Den har ett RS232 snitt men det är enligt min uppfattning enkelriktat. Jag loggar endast data ifrån pumpen och tror inte du kan styra nått eller ändra parametrar. Endast övervakning alltså

Huset är 183kvm i en och halvplan.

Tittar vi på förra året så låg vi på:
jan 2019 - dec 2019: 15 854 kWh (ska tilläggas att jag är it-nörd och haft min stationära dator på 24/7 mesta delen av tiden samt div. andra utrustningar (nån server etc.))
Och i år så kommer vi troligtvis ligga på ca 20 000 kWh.
Dock så har vi skaffat pool iår och misstänker att mycket av ökningen ligger i att vi inte hade någon täckning så värmepumpen fick jobba en del.

För visst går det inte att se vad enbart pumpen förbrukat?


Tror det lutar åt att ta hit en firma som får justera donen och rensa ur.
Gällande frekvensen så vet jag att jag sett den någongång när jag tittat på vilka olika inställningar som finns, dock är det ett tag sedan så får jag vara lite lat och fråga hur det var man kom in i "config" delen? (var det pil upp och enter samtidigt?)

Hade ingen aning om att vissa även debiterade efter effektuttag.
Vi bor i Uppsala och har Vattenfall som nätlev. Vet inte om dom gör det? Isåfall kan det ju vara en idé att ställa ner.


Får undersöka rs232 senare om man kan göra något roligt men infon man får ut iaf :)


Stort tack till er båda för svar och råd!
« Senast ändrad: 13 december 2020, 22:41:28 av PatrikL »

Utloggad krambriw

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm/Sverige
  • Antal inlägg: 1861
  • Karma +2/-3
  • Kön: Man
SV: ComfortZone CE50, Officiell tråd
« Svar #1202 skrivet: 14 december 2020, 09:39:18 »
Citera
För visst går det inte att se vad enbart pumpen förbrukat?
Nej, bäst är ju att ha en separat elmätare till den

För att ändra maxfrekvensen får du gå in i konfigurationsmenyn. Håll inne både pilknapparna några sekunder. Bläddra sedan ner tills du ser parametern ”FMAX CIRK. VATTEN”.
Jag har min ställd på 65 Hz sedan 2010 då vår pump driftsattes

Är det samma pump som nu även värmer poolvattnet??
CE50 installerad och driftsatt augusti 2010. Tidigare 24-25000 kWh per år inklusive allt. 170 m2, 2-plan, välisolerat JW-hus från 1989. Total årsförbrukning 2023: 11598 kWh varav hushållsel ca 8000kWh
Ungefär 21 kWh/m2/år för VV, värme och ventilation (Klimatzon III)

Räcker med enbart kompressorn för att klara husets värmebehov ner till ungefär -10 (jan-2024)

Utloggad PatrikL

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 33
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: ComfortZone CE50, Officiell tråd
« Svar #1203 skrivet: 15 december 2020, 00:46:15 »
Nej, bäst är ju att ha en separat elmätare till den

För att ändra maxfrekvensen får du gå in i konfigurationsmenyn. Håll inne både pilknapparna några sekunder. Bläddra sedan ner tills du ser parametern ”FMAX CIRK. VATTEN”.
Jag har min ställd på 65 Hz sedan 2010 då vår pump driftsattes

Är det samma pump som nu även värmer poolvattnet??

Ja precis, så nej ingen elmätare på den i dagsläget.

Nej poolen värms av en egen enhet (Gullberg Jansson) då jag ville undvika att pumpa in vattnet i huset, sen vet jag inte heller om möjligheten finns att koppla på det på värmepumpen?

Ska kika imorrn vad den står på.

Edit: Den står på 75hz. Bör/vågar man ändra? :D
« Senast ändrad: 15 december 2020, 16:59:49 av PatrikL »

Utloggad krambriw

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm/Sverige
  • Antal inlägg: 1861
  • Karma +2/-3
  • Kön: Man
SV: ComfortZone CE50, Officiell tråd
« Svar #1204 skrivet: 15 december 2020, 18:11:06 »
Sänk genast till 65 Hz

Du kommer inte märka någon skillnad i effektivitet, den blir bara tystare eftersom den då inte kan spinna upp ända till 75
CE50 installerad och driftsatt augusti 2010. Tidigare 24-25000 kWh per år inklusive allt. 170 m2, 2-plan, välisolerat JW-hus från 1989. Total årsförbrukning 2023: 11598 kWh varav hushållsel ca 8000kWh
Ungefär 21 kWh/m2/år för VV, värme och ventilation (Klimatzon III)

Räcker med enbart kompressorn för att klara husets värmebehov ner till ungefär -10 (jan-2024)

Utloggad PatrikL

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 33
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: ComfortZone CE50, Officiell tråd
« Svar #1205 skrivet: 15 december 2020, 22:40:02 »
Sänk genast till 65 Hz

Du kommer inte märka någon skillnad i effektivitet, den blir bara tystare eftersom den då inte kan spinna upp ända till 75

Ok! det är bara sänka? jag behöver inte stänga av den eller något innan?

Utloggad krambriw

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm/Sverige
  • Antal inlägg: 1861
  • Karma +2/-3
  • Kön: Man
SV: ComfortZone CE50, Officiell tråd
« Svar #1206 skrivet: 15 december 2020, 23:02:00 »
Bara sänka direkt, det tar direkt, behövs ingen omstart eller så
CE50 installerad och driftsatt augusti 2010. Tidigare 24-25000 kWh per år inklusive allt. 170 m2, 2-plan, välisolerat JW-hus från 1989. Total årsförbrukning 2023: 11598 kWh varav hushållsel ca 8000kWh
Ungefär 21 kWh/m2/år för VV, värme och ventilation (Klimatzon III)

Räcker med enbart kompressorn för att klara husets värmebehov ner till ungefär -10 (jan-2024)

Utloggad PatrikL

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 33
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: ComfortZone CE50, Officiell tråd
« Svar #1207 skrivet: 16 december 2020, 14:10:06 »
Bara sänka direkt, det tar direkt, behövs ingen omstart eller så

Toppen då ska jag prova!

Utloggad taxusstent

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 11
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: ComfortZone CE50, Officiell tråd
« Svar #1208 skrivet: 11 januari 2021, 00:02:03 »
Hej,
Flyttat I ett tvåvåningshus på 177 kvm med vattenburen golvvärme på nedre plan. Värmepumpen är cz ce50 tror jag ( vet ej vart man hittar model).
Har flyttat in för 2 månader sedan ock först nu sista veckan verkar att värmepumpen jobbar för länge för att kunna hålla rumstemp på 21. Öppnat nedersta luckan och har inte en susning om vad alla rör/ ventiler gör men det är bara att läsa på manualen. Har läst en del men man blir inte klockare som nybörjare. Börjar med första frågan.
Tryckmätaren har två pilar, en svart som sitter på 0 och en röd som sitter på ca 1.5. Är det rätt eller fel?
Tack för alla svar.

Utloggad krambriw

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm/Sverige
  • Antal inlägg: 1861
  • Karma +2/-3
  • Kön: Man
SV: ComfortZone CE50, Officiell tråd
« Svar #1209 skrivet: 11 januari 2021, 07:16:30 »
Hoppla, det är ju jättefel, du har inget tryck i värmesystemet. Har huset stått tomt länge eller vad? Vattenläcka? För lite vatten i systemet?
Den svarta står på 1 hos oss när jag nu tittade efter. Trycket är 1 bar alltså
« Senast ändrad: 11 januari 2021, 07:19:20 av krambriw »
CE50 installerad och driftsatt augusti 2010. Tidigare 24-25000 kWh per år inklusive allt. 170 m2, 2-plan, välisolerat JW-hus från 1989. Total årsförbrukning 2023: 11598 kWh varav hushållsel ca 8000kWh
Ungefär 21 kWh/m2/år för VV, värme och ventilation (Klimatzon III)

Räcker med enbart kompressorn för att klara husets värmebehov ner till ungefär -10 (jan-2024)

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 34933
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: ComfortZone CE50, Officiell tråd
« Svar #1210 skrivet: 11 januari 2021, 07:28:01 »
Du får prova fylla på så du får upp trycket till ca 1 bar.
Oftast är problemet med "0-tryck" ett trasigt exp-kärl (Gummibälg trasig) som gör att vatten trycks ut via säkerhetsventilen när vattnet värms, och när det sedan svalnar av så får man 0-tryck.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad taxusstent

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 11
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: ComfortZone CE50, Officiell tråd
« Svar #1211 skrivet: 11 januari 2021, 12:34:03 »
Hej och tack för svar,
Jag återkommer med bild då jag inte vet/ kan hitta vart man fyller på eller avlufta systemet. Eller om någon tar en bild med indikator på vart avsedda ventilerna ligger?
Vänligen.

Utloggad krambriw

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm/Sverige
  • Antal inlägg: 1861
  • Karma +2/-3
  • Kön: Man
SV: ComfortZone CE50, Officiell tråd
« Svar #1212 skrivet: 11 januari 2021, 19:23:51 »
Om du inte har den, börja med att ladda ner och läs manualen

https://comfortzoneab.s3.amazonaws.com/media/Manual-aldre-varmepumpar-modell-ce.pdf

På sidan 5, den sitter där uppe, lite bakom det som är längst fram, ballofix med svart litet vred

Lite trångt få in handen men det går, var försiktig så du inte river upp handen mot nån vass plåtkant

Fyll på, lufta, kolla tryck, fyll på, lufta osv osv
CE50 installerad och driftsatt augusti 2010. Tidigare 24-25000 kWh per år inklusive allt. 170 m2, 2-plan, välisolerat JW-hus från 1989. Total årsförbrukning 2023: 11598 kWh varav hushållsel ca 8000kWh
Ungefär 21 kWh/m2/år för VV, värme och ventilation (Klimatzon III)

Räcker med enbart kompressorn för att klara husets värmebehov ner till ungefär -10 (jan-2024)

Utloggad taxusstent

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 11
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: ComfortZone CE50, Officiell tråd
« Svar #1213 skrivet: 11 januari 2021, 23:31:16 »
Hej och tack,
Har letat och till slut hittar den, men den är med blått vred. Fyllt på till 1 och, lo and behold, funkar mjukt och fint. Gällande "Att lufta systemet", är det vattentanken du menar med hjälp av den främste Ballofixventilen under vattentanken eller är det annat. Har läst i manualen att pumpen har en automatisk avluftning eller nåt i den stilen!!!
 
Och helt riktigt så har huset stått tomt i ca 3 mån innan vi flyttat in. Då var temp nerskruvat ordentligt. Felet förstås att man inte kollar tryckmätaren i pumpen som första hand grej. Uppvärmningen har dock funkat fint om än något kämpigare nu under senaste vecka men så har det oxå varit lite kallare. Svår därtill att veta hur det stått till innan.

Än så länge håller trycket, ska kontrollera dagligen för säkerhetsskull. Hur länge rekommenderar Ni att hålla koll på mätaren.

Tack för all input och hjälp.




Utloggad krambriw

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm/Sverige
  • Antal inlägg: 1861
  • Karma +2/-3
  • Kön: Man
SV: ComfortZone CE50, Officiell tråd
« Svar #1214 skrivet: 12 januari 2021, 09:06:40 »
Det står väl i manualen hur du ska lufta tanken? Finns ju en likadan ventil för det som den som används för påfyllning. Jag tog ett rör och ett plasttråg för att leda ner vattnet som kommer efter att luften släppts ut så att det inte rann rätt ner på golvet. Sedan skulle jag lufta alla radiatorer också. Förmodligen behöver du seda fylla på igen för att få upp trycket. osv

Håller trycket en vecka, så är allt troligen bra. Notera att det är normalt om det varierar lite upp/ner beroende på temperatur. Eftersom det var på noll skulle jag kolla varje vecka under några månader för att vara säker, det kan ju vara ett väldigt litet läckage, tex i säkerhetsventilen
CE50 installerad och driftsatt augusti 2010. Tidigare 24-25000 kWh per år inklusive allt. 170 m2, 2-plan, välisolerat JW-hus från 1989. Total årsförbrukning 2023: 11598 kWh varav hushållsel ca 8000kWh
Ungefär 21 kWh/m2/år för VV, värme och ventilation (Klimatzon III)

Räcker med enbart kompressorn för att klara husets värmebehov ner till ungefär -10 (jan-2024)

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor p ntet, leverans till drren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!