Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Svenska apotek med tillstånd
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
Kampanj från Polarpumpen!.
Varför betala dyrt för nåt enkelt?
 

Författare Ämne: Pierrelu's projekt att optimera sin F370  (läst 2078 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Pierrelu

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 26
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Pierrelu's projekt att optimera sin F370
« Svar #15 skrivet: 20 februari 2021, 11:43:44 »
När det var kallare ute, -15 grader i flera dagar för någon vecka sedan upplevde vi det kallt inomhus. Gjorde då en liten justering, men troligen på fel sätt?

Ändrade från kurva 6 (-2) till kurva 7 (-4) för att få lite snabbare ökning av framledningstemperaturen vid kallare väderlek. Nådde då 40 grader framledning (min max temp) vid DVUT -17. Nu när det blivit varmare ute, runt +-0 grader  så kryper inomhustemperaturen ner under 20 grader.

Detta är inte önskvärt, och jag måste tänkt fel i justeringen av kurvan? Eftersom jag gjorde kurvan brantare så påverkas såklart hastigheten på ökningen och minskningen av temperatur lika. Borde kanske kört 6 (-1) istället?

Läste i en annan tråd om att kurva 4-5 borde räcka vid golvvärme, men jag ser inte hur det skulle fungera i vårt hus.

Elräkningen i Januari var allt annat än spännande, och Februari har inte börjat särskillt bra den heller, redan uppe i över 1700 kwh på F370'n
« Senast ändrad: 20 februari 2021, 12:15:04 av Pierrelu »

Utloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 5271
  • Kön: Man
SV: Pierrelu's projekt att optimera sin F370
« Svar #16 skrivet: 20 februari 2021, 11:59:23 »
Om det för låg temperatur inne när det blir kallt ute är det rätt att öka värmekurvan ett steg, alltså till 7(-2). Blir det då lite för hög temperatur efter ett par dygn kan man prova sänka till 7(-3). När är huset byggt? För att ha kurva 4 eller 5 bör man nog ha en betongplatta med 300 mm isolering under golvvärmeslingorna. Tycker man energiförbrukningen drar iväg på vintern kan man komplettera med en luftluftvärmepump som även kan användas för kyla varma sommarveckor.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad Pierrelu

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 26
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Pierrelu's projekt att optimera sin F370
« Svar #17 skrivet: 21 februari 2021, 07:40:53 »
Om det för låg temperatur inne när det blir kallt ute är det rätt att öka värmekurvan ett steg, alltså till 7(-2). Blir det då lite för hög temperatur efter ett par dygn kan man prova sänka till 7(-3). När är huset byggt? För att ha kurva 4 eller 5 bör man nog ha en betongplatta med 300 mm isolering under golvvärmeslingorna. Tycker man energiförbrukningen drar iväg på vintern kan man komplettera med en luftluftvärmepump som även kan användas för kyla varma sommarveckor.

Huset byggt 1999 med 200mm isolering I plattan.

Det jag upplevde med 7(-4)  är varmare inne när det var kallare ute, och kallare inne när det blev varmare ute.

Jag har funderat på LLVP, men med vår planlösning och mängd stora fönster så finns det ingen bra plats att montera en. Hallen skulle funka, men då får vi en ful låda på framsidan, sambon är inte helt med på den idéen  ^-^

Utloggad Pierrelu

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 26
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Pierrelu's projekt att optimera sin F370
« Svar #18 skrivet: 25 februari 2021, 19:21:49 »
Idag har vi haft två-siffriga temperaturer här hemma, rätt galet med tanke på att det var ca 25 grader kallare för bara 2 veckor sedan  :o

Noterade på elmätaren idag att pumpen drog 385w med fläkt på 60% och kompressor avstängd.
Började fundera och testade fläkt 30% med 350w som resultat.

När sedan kompressorn startar står elmätaren på 670-680w i momentanförbrukning och fläkt 60% igen. 

Rent matematiskt så verkar Kompressorn bara dra ca 320w? Är den inte på 600w i F370?
Kan något vara galet?  Elmätaren är köpt på energibutiken och är en SDM72DR.

Tack!

Utloggad krambriw

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1219
  • Kön: Man
SV: Pierrelu's projekt att optimera sin F370
« Svar #19 skrivet: 25 februari 2021, 19:42:30 »
Nu vet jag ju inte med F370 vad som är normalt men spontant, känns lite mycket redan på tomgång. Normalt är det ju bara fläkt, cirkpump och annan elektronik som drar nått på tomgång. Tror jag ligger på 180W men är väl inte riktigt jämförbart kanske. Går din cirkpump trögt?
CE50 installerad och driftsatt augusti 2010. Tidigare 24-25000 kWh per år inklusive allt. 170 m2, 2-plan, välisolerat JW-hus från 1989
Total årsförbrukning 2020: 11432 kWh varav hushållsel ca 8000kWh
Ungefär 20 kWh/m2/år för VV, värme och ventilation (Klimatzon III)

Utloggad DonPablo

  • Absolut ingen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Boden
  • Antal inlägg: 1711
  • Kön: Man
SV: Pierrelu's projekt att optimera sin F370
« Svar #20 skrivet: 25 februari 2021, 20:40:22 »
effekten på frånluftsfläkten i 370 är ca 170w
125kvm 1/½ plans hus med en Nibe F1245-6 cu kopplad mot Nibe ukv100, och radiatorer, samt ivt LLVP som värmer garaget.
Värmepumpar i all ära, pillar mest i nibe, har du någon fråga, hör gärna av dig, svarar i mån av tid!

Utloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 5271
  • Kön: Man
SV: Pierrelu's projekt att optimera sin F370
« Svar #21 skrivet: 26 februari 2021, 10:00:02 »
När kompressorn är av är kompressorvärmaren påslagen (sitter ett relä för detta). Tänkte att kompressorvärmaren är på ca 75 W som andra värmekablar men kanske är det betydligt mer? Kompressorn har en märkeffekt på 650 W och det är då den högsta effekt den får dra i värsta fall. Om kompressorn körs obelastad drar den betydligt mindre.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad Pierrelu

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 26
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Pierrelu's projekt att optimera sin F370
« Svar #22 skrivet: 28 mars 2021, 21:41:51 »
Hej!
Nya funderingar...
Här hemma har vi eldat en del under vintern för att kunna sänka mängden elpatron som behöver gå. Jag har varit så glad för att jag har tänkt att värmen som kaminen alstrar går till VP och på så sätt värmer vi både tappvatten och golvvärmen lite "billigare".
   Men... Det ända vi gör när vi eldar är väl att höja frånluftstemperaturen, och samtidigt höja avluftstemperaturen i stort sett lika mycket? Så någon mer energi tar inte pumpen från luften, och därför var min lycka rätt mest placebo?

Provade idag att vid eldning sänka fläkthastigheten ca 10% (läge 2, 50% fläkt), och då gick skillnaden  frånluft och avluft från ca 19,2 till 21,1 grad. Tänker jag rätt att pumpen då tar nästan 2 grader mer energi ur luften än med högre fläkthastighet? Kan detta vara ett fördelaktigt tillvägagångssätt eller blir det bakvänt i slutändan ändå?

När kompressorn är av är kompressorvärmaren påslagen (sitter ett relä för detta). Tänkte att kompressorvärmaren är på ca 75 W som andra värmekablar men kanske är det betydligt mer? Kompressorn har en märkeffekt på 650 W och det är då den högsta effekt den får dra i värsta fall. Om kompressorn körs obelastad drar den betydligt mindre.
Så är det säkert! Märkte senare att vi ett annat tillfälle stod mätaren på ca 800w momentanförbrukning. Så det verkar skillja mellan hur belastad kompressorn är. Även om den som On/off kompressor borde gå på max belastning vid drift?


Utloggad krambriw

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1219
  • Kön: Man
SV: Pierrelu's projekt att optimera sin F370
« Svar #23 skrivet: 29 mars 2021, 07:43:20 »
Kompressorn är ju relativt klen så den kan inte nyttja all energi som finns i frånluften, den tar vad den klarar av och vad som behövs för stunden, resten ventileras ut

Problemet blir ju också att behovet av uppvärmning från pumpen minskar när du eldar i kamin, pumpen känner av det minskade behovet, stänger av kompressorn och all frånluft åker ut helt utan återvinning. Det är ju det här som inte riktigt går ihop när man eldar i kamin. Jag har sagt det förut, eldning i kamin passar inte ihop med frånluftsvärmepump. En kamin ger mycket energi under kort tid som inte kan "magasineras". Däremot att elda i kakelugn är idealiskt för den levererar energi under lång tid, där finns energin magasinerad i kakelugnen och återvinnning kan ske under många timmar
CE50 installerad och driftsatt augusti 2010. Tidigare 24-25000 kWh per år inklusive allt. 170 m2, 2-plan, välisolerat JW-hus från 1989
Total årsförbrukning 2020: 11432 kWh varav hushållsel ca 8000kWh
Ungefär 20 kWh/m2/år för VV, värme och ventilation (Klimatzon III)

Utloggad Mr.Hammer

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Stockholm/Täby
  • Antal inlägg: 169
  • Kön: Man
SV: Pierrelu's projekt att optimera sin F370
« Svar #24 skrivet: 29 mars 2021, 11:13:54 »
Hmm.. vet inte om jag håller riktigt med dig

"Problemet blir ju också att behovet av uppvärmning från pumpen minskar när du eldar i kamin, pumpen känner av det minskade behovet, stänger av kompressorn och all frånluft åker ut helt utan återvinning."

Gäller möjligen om rumstemp uppnåtts (innegivare) OCH varmvattentemp uppnåtts. Det inträffar nog rätt sällan under vintertid när det är flera minusgrader ute.
När F370 uppnått rumstemp så fortsätter den med värma v-vattnet är min ödmjuka teori.
Nibe F370 (2018)           Tidigare 310P (2005)
Värmekurva 7 Förskjutning 1
Inne- och utomhusgivare 21,5 grader
Driftläge: Auto och Smart Price adaption
Mjukvara 9071R3 och Nibe Uplink
Ventilationskalibrering och rengöring (2018)
Ventilation 46%
Schemalagd 60min höjning av fläkthastighet
2 ggr/dygn (Vädring)
Avluft ca 0 - +1!!! Kontinuerligt Vinter
Enstaka avfrostningar!!
Välisolerat hus 111kvm i 2 plan,
Energiklass C,  2 personers hushåll 
Eldriven golvvärme i hall, nedre och övre badrum
Totalförbrukning 8.500 kWh/år
Snitt per dag 25 kWh/år
Timmätning

Utloggad krambriw

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1219
  • Kön: Man
SV: Pierrelu's projekt att optimera sin F370
« Svar #25 skrivet: 29 mars 2021, 11:59:59 »
Citera
Det inträffar nog rätt sällan under vintertid

Jag förutsatte att man har en inomhusgivare, kanske borde varit tydligare, och i så fall beror det helt på var och hur man installerat den. I vårt fall, med kakelugn, och inomhusgivaren installerad i annat rum mot norrvägg i golvnivå dröjer det faktiskt inte heller så länge innan pumpen "är nöjd" även vid minus ute. Om man eldar kamin så kommer den ökade värmen att nå givaren snabbare men också upphöra tidigare om man slutar elda eftersom en "vanlig" kamin normalt inte har samma magasineringsförmåga (täljstenskaminer möjligt undantag)

Men det är klart, passar familjen på att duscha/bada medans kaminen går så har pumpen mer energi att plocka ur frånluften, likaså om huset behöver värmas, men ändå bara upp till kompressorns maxeffekt. Med en klen kompressor försvinner väldigt mycket energi ut som inte "hinner" tillvaratas och det skulle inte förvåna mig om även tillsatsen därför kliver in vid hög förbrukning av VV, allt beroende vilken prioritet man ställt in. Trots att man eldar. Den som har kamin och den här typen av enklare pump vet kanske från praktisk erfarenhet hur det brukar bli?
CE50 installerad och driftsatt augusti 2010. Tidigare 24-25000 kWh per år inklusive allt. 170 m2, 2-plan, välisolerat JW-hus från 1989
Total årsförbrukning 2020: 11432 kWh varav hushållsel ca 8000kWh
Ungefär 20 kWh/m2/år för VV, värme och ventilation (Klimatzon III)

Utloggad Pierrelu

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 26
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Pierrelu's projekt att optimera sin F370
« Svar #26 skrivet: 29 mars 2021, 19:56:08 »
Kompressorn är ju relativt klen så den kan inte nyttja all energi som finns i frånluften, den tar vad den klarar av och vad som behövs för stunden, resten ventileras ut

Jag har sagt det förut, eldning i kamin passar inte ihop med frånluftsvärmepump. En kamin ger mycket energi under kort tid som inte kan "magasineras". Däremot att elda i kakelugn är idealiskt för den levererar energi under lång tid, där finns energin magasinerad i kakelugnen och återvinnning kan ske under många timmar
Jag tror definitivt att du har rätt när man har innegivare, som du förtydligar i ditt senare inlägg. Beroende på placering av innegivare så blir det nog snarare tvärt om effekt, oavsett om det är kakelugn eller vanlig kamin, eftersom pumpen känner av en övertemp i huset och slutar göra värme. Även om den såklart kan fortsätta göra VV.

Vi har dock ingen innegivare installerad.

Jag förutsatte att man har en inomhusgivare, kanske borde varit tydligare, och i så fall beror det helt på var och hur man installerat den.

Men det är klart, passar familjen på att duscha/bada medans kaminen går så har pumpen mer energi att plocka ur frånluften, likaså om huset behöver värmas, men ändå bara upp till kompressorns maxeffekt. Med en klen kompressor försvinner väldigt mycket energi ut som inte "hinner" tillvaratas och det skulle inte förvåna mig om även tillsatsen därför kliver in vid hög förbrukning av VV, allt beroende vilken prioritet man ställt in. Trots att man eldar. Den som har kamin och den här typen av enklare pump vet kanske från praktisk erfarenhet hur det brukar bli?

Från mina egna observationer skulle jag säga att eltillsats går in precis som vanligt när vi duschat, oavsett om vi eldat 1-2 timmar och höjt frånluftstemperaturen, eller ej. Antar att , pga den enkla/lilla ON/OFF kompressorn i F370, och fläktinställning, att den redan tar all energi den kan ur luften. Bara för att frånluftstemperaturen ökar så kan pumpen inte ta mer energi, utan då åker den ökningen bara ut genom avluften.
Det var av denna anledning jag frågade om detta ämne. Tidigare trodde jag att om jag eldade så gick patronen mindre för varmvattentillverkning, men så är det nog inte. OM man inte sänker fläkten, för då verkar uttagen energi ur luften bli högre? Sedan kanske COP är sämre ändå vid lägre fläkthastighet...?

Utloggad krambriw

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1219
  • Kön: Man
SV: Pierrelu's projekt att optimera sin F370
« Svar #27 skrivet: 29 mars 2021, 22:24:50 »
Vissa åtgärder/inställningar som verkar hjälpa på ena kanten motverkar andra

Om du eldar och sänker fläkthastigheten så stannar naturligtvis den uppvärmda luften kvar i huset under längre tid och pumpen får då möjlighet att utvinna energi ur densamma under en längre tid. Eftersom den har en begränsning hur mycket den kan leverera så gör tidsaspekten att den "hinner" utvinna mer av energin innan den "går förlorad" ut till kråkorna. Det är nog det du märker av när du sänker fläkthastigheten, den uppvärmda luften är ju på ett sätt ditt "energimagasin" och det behåller du då under en längre tid istället för att vädra ut det "för snabbt". Men om du sänker hastigheten för mycket så kan det hända att den inte får tillräckligt med frånluft för att jobba effektivt och du kanske då inte heller uppfyller kraven på normenlig ventilation. Eller att den isar igen och måste avfrosta oftare
CE50 installerad och driftsatt augusti 2010. Tidigare 24-25000 kWh per år inklusive allt. 170 m2, 2-plan, välisolerat JW-hus från 1989
Total årsförbrukning 2020: 11432 kWh varav hushållsel ca 8000kWh
Ungefär 20 kWh/m2/år för VV, värme och ventilation (Klimatzon III)

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer n 20 rs erfarenhet av vrmepumpar
 


Annonser

* Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Svenska apotek med tillstånd
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
Kampanj från Polarpumpen!.
Varför betala dyrt för nåt enkelt?