Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Svenska apotek med tillstånd
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
Kampanj från Polarpumpen!.
Varför betala dyrt för nåt enkelt?

* Forumstatistik

  • stats Totalt antal medlemmar: 44970
  • stats Totalt antal inlägg: 764812
  • stats Totalt antal ämnen: 66017
  • stats Totalt antal kategorier: 4
  • stats Totalt antal tavlor: 127
  • stats Flest online: 2114

* Search


Missa inte Värmepumpsforums oberoende kostnadsfria Offerttjänst! www.energioffert.se

Annonser

Nyliga inlägg

post Innerdel (LN35VGHZ) läcker vatten
[Mitsubishi Electric]
Niklas G
Idag kl. 19:08:15
post SV: Caldo XRH40 kyldrift - inget kondensvatten?
[DAIKIN]
Leopold
Idag kl. 18:07:24
post SV: Caldo XRH40 kyldrift - inget kondensvatten?
[DAIKIN]
Thompa71
Idag kl. 17:51:37
post Caldo XRH40 kyldrift - inget kondensvatten?
[DAIKIN]
Leopold
Idag kl. 16:07:11
post Invecklat val av värmepump
[Köpa värmepump - Vår offerttjänst.]
Tomas Köpman
Idag kl. 14:22:43
post SV: CTC integration med Home Assistant
[Värmepumpar - Mark/Berg och Sjövärmepumpar.]
arveteg
Idag kl. 12:26:15
post SV: Anslut 416-120 luft/vatten
[Värmepumpar - Luft/vatten]
Casper2
Idag kl. 12:14:52
post SV: WM85YAA och EHPT20X-YM9D stannar i elpatronläge tills man startar om systemet
[Mitsubishi Electric (Ecodan)]
Flight107
Idag kl. 11:15:10
post SV: FLVP F370 HP-larm, fjärde larmet på 3 veckor
[Nibe]
adbsos
Idag kl. 10:47:37
post SV: Luftvärmepump eller AC
[Värmepumpar - Luft/luft]
Thompa71
Idag kl. 10:36:36
post SV: WM85YAA och EHPT20X-YM9D stannar i elpatronläge tills man startar om systemet
[Mitsubishi Electric (Ecodan)]
Josth
Idag kl. 10:26:57
post SV: Vad är det som konsumerar on/off?
[Thermia]
Dimitris76
Idag kl. 09:30:17
post SV: Midea heatpump mission pro 12 a++ 3.5 kw
[Midea]
Thompa71
Idag kl. 09:13:01
post Midea heatpump mission pro 12 a++ 3.5 kw
[Midea]
BigGitt
Idag kl. 07:40:30
post SV: Daikin Solo R20 vibrationer
[DAIKIN]
Danne H
Idag kl. 07:10:52
post WM85YAA och EHPT20X-YM9D stannar i elpatronläge tills man startar om systemet
[Mitsubishi Electric (Ecodan)]
Flight107
Idag kl. 00:36:42
post SV: Ecodan utedel låter mycket vid frostbildning?
[Mitsubishi Electric (Ecodan)]
Flight107
18 juni 2021, 23:14:31
post SV: Konstigt ljud på inne delen (FTXL35JV)
[DAIKIN]
Rickard
18 juni 2021, 22:50:13
post SV: Forumet uppdaterat, sett nåt knas?
[Synpunkter på forumet?]
bopakoster
18 juni 2021, 22:48:46
post SV: Konstigt ljud på inne delen (FTXL35JV)
[DAIKIN]
hoos
18 juni 2021, 22:36:08
Idag kl. 19:08:15 av Niklas G | Views: 10 | Comments: 0

Hej,

Vi har haft vår LN35VGHZ i ungefär ett år nu utan några singelstreck problem, varken när det gäller kyla eller värme.

Men idag började det droppa ganska kraftigt från innerdelen, försökt läsa mig till vad det kan bero på och de förslag jag får är att det skulle vara stopp från dräneringen på utsidan men där droppar det också vatten.

Vet inte hur den är konstruerad, men en droppbricka som ska samla ihop kondensen? Finns det något utlopp från den som kan bli halvtäckt så vattnet inte hinner rinna undan?

Har ju garanti så kommer ju få det fixat, men skulle gärna vilja ha kyla nu om det är något man kan kontrollera sjölv?
Idag kl. 16:07:11 av Leopold | Views: 41 | Comments: 2

Hej, vi installerade en XRH40 hos svärmor vintern 2018-2019.

Nu har jag inte kollat detta förra sommaren så noga men denna sommaren och senaste dagarna (33 grader i skuggan) kom vi in på detta med hur anläggningen funkar för henne. Funkar riktigt bra, inga som helst problem att kyla den lilla stugan på ca 60 kvadrat till konstant 22 grader och kylan fördelar sig lika bra som värmen på vintrarna.

Jag frågade om det droppar ordentligt från kondensslangen ute. Svaret är att det inte droppar alls! Detta känns förbryllande, vår gamla - iofs underdimensionerade - IVT (Sharp) Nordic Inverter droppar väldigt mycket och det blir en rejäl pöl ute. Då får vår IVT gå på max nästan konstant nu när det är så varmt ute för att hålla någorlunda inomhusklimat på 150 kvadratmeter kyld yta.

Jag frågar mig nu vad jag ska kolla efter nästa gång jag är på besök hos henne. Inget kondensvatten rinner ut inomhus enligt henne, det är helt torrt som vanligt. Inget verkar heller rinna ut inne i väggen, detta borde väl märkas genom att det blir blött så man ser det nere på fasad & grund ute.

Hon skickade en bild av hur elförbrukningen ser ut och den tycks väldigt låg, kanske 200 W i snitt per timme när den kör som ”hårdast”. Fläktläge ”Auto” och är såpass lågt att det inte märks.

Funderar på om en möjlig förklaring kan vara att kompressorn inte kan gå konstant på så låg effekt utan att den måste köra cykliskt på/av, och att den kondens som byggs på kylpaketet hinner torkas ur mellan varven. Är detta möjligt?

Idéer om vad jag bör kolla upp mottages med tacksamhet!

Idag kl. 14:22:43 av Tomas Köpman | Views: 40 | Comments: 0

Hej!
Jag är en kuckelimuck, som installerade ett egenihopplockat värmesystem för 10-15 år sen.
En uppgraderad Nordic Air- luft-Vattenpump. Fick med uppgraderade styrkort som gjorde att avfrostningen var mer anpassade efter svenska klimat. Och den har fungerat bra i många år. Har bytt nån tempgivare och tätat en gasläcka på påfyllningskranen. Och bytit motorkondensator en gång. :-) Men för övrigt, har den tuffat på. Nu är den kass. Så jag ska byta. Men jag blev rekommenderad en inverterpump med flytande kondensering, vilket jag bestämde mig för. Byter då både inomhus och utomhusdel. En Nibe. Har inte börjat installerat den än.
Nu är saken den, att jag har börjat fundera.......En kompis nämde det där med termostater och obalans i elementareor och sånt. Och mitt hus har element i gamla delen, och golvvärme i nya. Hmmm...
Det gör att jag funderar på om det är så lätt att få till bra temp på både golvvattnet och elementvattnet. En fast shunt till golvvattnet, som shuntar ner tempen??? Nån shuntautomatik ska jag väl inte använda, då jag iallafall gissar att det skapar ett varierande flöde på golvvattnet. Eller blir det inte det?
Vad jag förstått, så ska man ju ha konstant flöde i ett system med flytande kondensering.

Jag har också funderat på att behålla min inomhusdel av 2 skäl.
 1. Billigare.
 2. Möjlighet att styra rummens temperaturer separat med termostater på element och golvslingor.

Problemet jag ser med min gamla inomhusdel, är att jag har där ett hembyggt system som kräver att jag kör on-off värme i förrådstanken. Jag värmer nämligen tappvarmvattnet med några speciella slingor som värms av tankvattnet. Först en i toppen av tanken, och sen i 2 parallelkopplade koaxialväxlare på väggen. Funkar kanon. Se ritningen. (Den översta växlaren på ritningen är alltså 2 koaxialväxlare parallelkopplade för att öka effekten.)
Och med flytande kondensering, så blir pannvattnet då för kallt. Så då får jag bygga nåt extra för tappvarmvattnet. Det är jag inte så intresserad av. Så ska innedelen vara kvar, så vill jag nog köpa en on-off-pump.

Mina funderingar är alltså.
1. Om jag investerar i ett nytt Nibe-kit för ca 100000, så får jag högre verkningsgrad och nytt allting. Men jag är rädd att det blir mer strul att få till jämn inomhustemperatur. Jag är egentligen inte så glad åt att alla slingor ska stå fullt öppna jämt. Och i kombination med golvvärmen.  Hur bra går det att få snits på en sån lösning?
2. Om jag köper en on-off-del, som dockas på mina gamla grejor, hur mycket sämre verkningsgrad får jag? Investeringen blir mindre än hälften så dyr, så något högre el-kostnad kanske inte är nån katastrof ?? Installationen kommer att bestå av en del äldre delar, som kanske behöver lite tätare övervakning, men i gengäld ger mig möjlighet att reglera rummen separat. För och nackdelar...

Rumsregleringen är det som jag bekymrar mig mest för, för dagen. Jag är 60 år och känner lite att om jag byter allt, så slipper jag förhoppningsvis att vakta systemet. Men jag blir också mer bakbunden.  Egentligen tycker jag att det är lite kul, men man blir ju inte yngre. :-) Men kommer det bli bökigt att få till ett bra inomhusklimat med flytande kondensering?
Idag kl. 07:40:30 av BigGitt | Views: 59 | Comments: 1

Vad vet man om denna pumpen?

Duger den till 30 kvm?
Idag kl. 00:36:42 av Flight107 | Views: 66 | Comments: 2

Installerade systemet i Februari 2021. Har inte elpatronen ansluten eftersom effektvakt saknas och det blev problem med huvudsäkringarna.
Hade en CTC-anläggning innan och den hade effektvakt och funkade bra tillsammans med laddning av bil osv. Har en mindre elberedare som spets efter värmepumpen och allt har funkat fint, förutom vissa nackdelar.
Ojämn värme eftersom elementen blir kalla rätt fort när den gör varmvatten. Blir mycket kallras från våra gamla fönster.
Diverse konstiga ljud den har för sig. Högt invertervinande vid vissa temperaturer tex.
Väldigt högt pysande/väsade gasljud när det startar. Liknade det CTC:en hade vid avfrostning.

Men nu helt plötsligt så har varmvattnet tagit slut fort. Har då gått ner till pannan och kollat. Då lyser symbolen för elpatron vilket verkligen inte behövs när det är 30 grader utomhus. Vattnet i tanken är då lika varmt som inkommande vatten. Stänger man pannan och slår på den direkt igen så startar utedelen och värmer upp till 50 grader som den är inställd på. Ibland stannar den på elpatron direkt efter för att inte starta igen förrän efter en omstart av systemet. Ibland går den flera dagar eller någon vecka, för att sedan stanna varje gång igen.
Jag har installerat den själv (behörig elektriker) tillsammans med en kollega från VS-avdelningen på vår firma. Vi jobbar normalt inte med Mitsubishi på firman så vi står lite handfallna.
Det finns inga felmeddelande eller liknande att gå på. Det verkar dock som problemen kommer oftare när det är varmt ute.
Efter kontakt med Mitsubishis support så sänkte vi VV från 55 till 50 grader. Och varmvatten laddning till stor. Hjälpte dock inte.

Inte för att det har med saken att göra men lite info om huset skadar kanske inte.

1,5 plan ca 170 kvm. Nytt värmesystem 2010, nya rör, radiatorer, ja hela skiten nytt dimensionerat för lågtemp och värmepump. Funkade bra med CTC-anläggningen. Men tröttnade på ständiga problem med utedelen och ville prova något annat märke.

Ursäkta långt inlägg, har suttit i pannrummet för många timmar denna veckan och funderat. Kanske någon här som vet vad som spökar !?
18 juni 2021, 20:43:23 av Johnjohn22 | Views: 137 | Comments: 10

Hej,
Har en Geodan nyinstallerad i januari vilket skulle inkludera ”förberedd för frikyla”. Det sitter då två ventiler på brine-sidans framledning (enligt manualen) där frikylan skall anslutas. Se bild.

Min fråga är - blir detta rätt och hur skall det kopplas?

Min tanke är:
1. Dubbelrörledningar isolerade, ca 5m till rummet som är ca 15kvm. 12mm2
2. Cirkulationspump ”före” konvektorn på ena sidan. Eventuellt kopplad mot en termostat i rummet.
3. Fläktkonvektor.

Förslag på lämpliga komponenter mottages gärna :)

Mvh
/Studiomannen
18 juni 2021, 19:13:38 av Casper2 | Views: 65 | Comments: 2

Hejsan felsöker en Anslut 416-120 , den får felkod FE (Frysskydd utlöst för inomhusenhet i kylningsläge)
Den har inte fryst, stått still många timmar, men får samma felkod direkt vid omstart så antar att det är givarfel.
Någon som vet vilken det är ?
(fungerar om jag setter den på att värma.)

Populärt

Medlemsinfo

 
 
Välkommen Gäst. Var snäll och logga in eller registrera dig som ny medlem.
Har du inte fått ditt aktiverings-e-postmeddelande?

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Svenska apotek med tillstånd
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
Kampanj från Polarpumpen!.
Varför betala dyrt för nåt enkelt?

* Forumstatistik

  • stats Totalt antal medlemmar: 44970
  • stats Totalt antal inlägg: 764812
  • stats Totalt antal ämnen: 66017
  • stats Totalt antal kategorier: 4
  • stats Totalt antal tavlor: 127
  • stats Flest online: 2114

* Search