Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Hur har ni det med exp. kärlet.  (läst 14420 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad pen15en

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Stenungsund
  • Antal inlägg: 75
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • vov!
    • TvÃ¥ ihjälklämda bröder
Hur har ni det med exp. kärlet.
« skrivet: 01 november 2005, 21:18:58 »
När min svärfar fick sin IVT Greenline HT Plus 9C installerad satte rörisen exp. kärlet som ett avstick på brinen. De satte enligt den överkryssade bilden.

När man tittar på bilder i forumet är det många som har de som på den överkryssade bilden.

Hur viktigt är det, ngn som har erfarenhet?
Jag antar att man mister en självavluftande effekt.
Jag drog mitt själv så jag vågade inte göra annat än enligt beskrivningen. Har dock aldrig haft problem med luft.

/pen15en
IVT Greenline HT+C9, 150m borra. Parhus (2*67m²), radiatorer i ena, golvvärme i andra delen. Frikyla, 2st VEAB CWK 160*3*2,5 som kyler 2 sovrum.

Utloggad N Lucas

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Täby
  • Antal inlägg: 178
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Egen bergvärme är guld värd!
SV: Hur har ni det med exp. kärlet.
« Svar #1 skrivet: 01 november 2005, 21:48:34 »
Jag installerade också mitt system själv. Jag har en Carrier, men den är enl uppgift nästan identisk med IVT. Samma bild i manualen. Jag vågade heller inte göra annat än vad som beskrivs i anvisningen. Dessutom tycker jag att det verkar rimligt. Med sidoanslutning däremot, så borde den naturliga vägen för luften vara att den hamnar i rören på högsta punkten. Vid kraftigt flöde (i synnerhet vid igångkörningen med yttre pump) kommer nog i och för sig den mesta delen att dras med, och således återkomma från borran och åter passera förbi punkten där kärlet är anslutet. En del luft kanske hittar vägen till kärlet, men största delen går nog förbi, och så är den tillbaks vid början igen..... Till sist har nog den mesta luften hamnat i kärlet i alla fall, men det tar säkert mycket längre tid än om det satt så att det var den 'naturliga' vägen för luften.

Vid normal drift finns nog en viss risk att luft 'fastnar' i rören på högsta punkten. Om inte annat så blir nog självavluftningen mycket mindre effektiv, precis som du antar.
Täby. Hus från 1926, tillbyggt (av mig) med bl a runt torn. Hel källare. Totalt c:a 180 m2. Pool 18 m3. Installerat Carrier NQC - Heat 60 på 9 kW på egen hand. Planerar frikyla, och har alla rör för detta dragna i huset. Elingenjör (KTH). Jobbar med styrsystem för tågtrafik.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34933
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Hur har ni det med exp. kärlet.
« Svar #2 skrivet: 01 november 2005, 22:15:14 »
Jag skulle nog inte godkänna en installation enligt den överkryssade bilden. Tycker det är svagt att göra på det sättet, ett bevis på dålig förståelse av systemets funktion.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad CarMan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Katrineholm
  • Antal inlägg: 2545
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • My boat and My life
SV: Hur har ni det med exp. kärlet.
« Svar #3 skrivet: 03 november 2005, 19:51:30 »
titta inte bara på bilden utan läs texten också !


det hela går ut på att luften ska vandra till expantionskärlet, gör den det på ett ellerannat sätt så är allt rätt monterat.
Nibe 1215-8,5 170m aktivt borrdjup värmer ett hus på ca 230m2 i katrineholm (Sörmland)
klarar mig utan Tillskottsel  ner till Ã¥tminstÃ¥nde -25grader

årsmedeltemp i katrineholm är +5,8
årsmedel MIN temp för februari är -7,4
den 9 februari 1966 var det -34,2 så om det händer igen så kan jag ta att elpatronen gån nån timme på natten.

Utloggad N Lucas

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Täby
  • Antal inlägg: 178
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Egen bergvärme är guld värd!
SV: Hur har ni det med exp. kärlet.
« Svar #4 skrivet: 03 november 2005, 20:18:55 »
Helt rätt! Man måste tänka lite själv oxo. I den överkorsade bilden så tror jag trots allt att risken är ganska stor att luften INTE hamnar där den skall (i alla fall tar det tid), så därför skulle jag säga att den är åtminstone olämplig (och kanske felaktig)
Täby. Hus från 1926, tillbyggt (av mig) med bl a runt torn. Hel källare. Totalt c:a 180 m2. Pool 18 m3. Installerat Carrier NQC - Heat 60 på 9 kW på egen hand. Planerar frikyla, och har alla rör för detta dragna i huset. Elingenjör (KTH). Jobbar med styrsystem för tågtrafik.

Kevin

  • Gäst
Kevin
SV: Hur har ni det med exp. kärlet.
« Svar #5 skrivet: 03 november 2005, 21:54:14 »
Det beror väl på om du menar ett expansionskärl eller ett Nivåkärl....

Ett expansionkärl fångar inte upp luften (rött kärl) då måste du ha avluftare på högsta punkten.
Ett Nivåkärl (genomskinlig plastdunk) ska placeras som högsta punkt.

Har du högt brine (tak-hängt) så är det svårt att använda plastdunken, då kan exp.kärl användas.....
« Senast ändrad: 03 november 2005, 21:59:31 av errol404 »

Utloggad hplp

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Lund
  • Antal inlägg: 3075
  • Karma +4/-3
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme, men inte för mycket.
SV: Hur har ni det med exp. kärlet.
« Svar #6 skrivet: 04 november 2005, 19:01:06 »
När min svärfar fick sin IVT Greenline HT Plus 9C installerad satte rörisen exp. kärlet som ett avstick på brinen. De satte enligt den överkryssade bilden.

När man tittar på bilder i forumet är det många som har de som på den överkryssade bilden.

Hur viktigt är det, ngn som har erfarenhet?
Jag antar att man mister en självavluftande effekt.
Jag drog mitt själv så jag vågade inte göra annat än enligt beskrivningen. Har dock aldrig haft problem med luft.

/pen15en

Hur det kryssade alternativet skulle kunna funka begriper jag inte. Det finns ett annat alternativ man kan gå in på översidan av kärlet för övrigt samma alt i skiss. Om kärlet är någolunda fullt, har luften inte en chans att cirkulera med.
126kvm 1plan IVT490 Skåne. 2 vuxna 22grader i huset. Beräknad tot årsförbrukning el 12500kWh. Inkl. ytterbelysning som drar ca 150kWh. IVT 490 förväntas dra ca 5800kWh av det totala. Men som vanligt så spricker det förmodligen. Det gjorde det inte,5400 blev det, tack du globala värmare, 400 spänn att rumla för.

Utloggad Jocke montör

  • I branschen
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 469
  • Karma +0/-1
  • Kön: Man
SV: Hur har ni det med exp. kärlet.
« Svar #7 skrivet: 06 november 2005, 13:25:11 »
Är det ordentligt pumpat så går det, men det är som sagt inte lika bra.

Den här skissen kom till efter att montörer och serviceombud påpekade för IVT att det kopplas fel ibland.
Det har även kommit in ändringar i övriga delar av installationsboken som montörerna har påpekat.
Här har IVT varit lyhörda vilket känns bra.

Därför blir man rätt irriterad när vissa montörer i alla fall inte kan koppla rätt.
Bevisligen så har dom inte läst manualen på ett tag.
Nibe flvp 310p Älvsbyhus från -02

Utloggad pen15en

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Stenungsund
  • Antal inlägg: 75
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • vov!
    • TvÃ¥ ihjälklämda bröder
SV: Hur har ni det med exp. kärlet.
« Svar #8 skrivet: 06 november 2005, 16:56:26 »
När min svärfar fick sin IVT Greenline HT Plus 9C installerad satte rörisen exp. kärlet som ett avstick på brinen. De satte enligt den överkryssade bilden.

När man tittar på bilder i forumet är det många som har de som på den överkryssade bilden.

Hur viktigt är det, ngn som har erfarenhet?
Jag antar att man mister en självavluftande effekt.
Jag drog mitt själv så jag vågade inte göra annat än enligt beskrivningen. Har dock aldrig haft problem med luft.

/pen15en
Min svärfar gick ilsket till sin röris och visade upp bilden jag mejlat honom (svärfar bor 100 mil bort) från IVT's hemsida och fick rören omdragna.
Vad gäller texten och min fråga och antagande, var det ett sätt av mig att försöka vara ödmjuk då jag ser på bilder att många här i forumet har installationer enl. den överkryssade bilden.

Mvh
pen15en
IVT Greenline HT+C9, 150m borra. Parhus (2*67m²), radiatorer i ena, golvvärme i andra delen. Frikyla, 2st VEAB CWK 160*3*2,5 som kyler 2 sovrum.

Utloggad CarMan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Katrineholm
  • Antal inlägg: 2545
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • My boat and My life
SV: Hur har ni det med exp. kärlet.
« Svar #9 skrivet: 06 november 2005, 17:33:59 »
När min svärfar fick sin IVT Greenline HT Plus 9C installerad satte rörisen exp. kärlet som ett avstick på brinen. De satte enligt den överkryssade bilden.

När man tittar på bilder i forumet är det många som har de som på den överkryssade bilden.

Hur viktigt är det, ngn som har erfarenhet?
Jag antar att man mister en självavluftande effekt.
Jag drog mitt själv så jag vågade inte göra annat än enligt beskrivningen. Har dock aldrig haft problem med luft.

/pen15en

det är bra att du är uppmärksam, så dom som kplar fel kan rätta till det.
har du några bilder att visa, är lite nyfiken på dom där felkopplingarna du hittat.
Min svärfar gick ilsket till sin röris och visade upp bilden jag mejlat honom (svärfar bor 100 mil bort) från IVT's hemsida och fick rören omdragna.
Vad gäller texten och min fråga och antagande, var det ett sätt av mig att försöka vara ödmjuk då jag ser på bilder att många här i forumet har installationer enl. den överkryssade bilden.

Mvh
pen15en
Nibe 1215-8,5 170m aktivt borrdjup värmer ett hus på ca 230m2 i katrineholm (Sörmland)
klarar mig utan Tillskottsel  ner till Ã¥tminstÃ¥nde -25grader

årsmedeltemp i katrineholm är +5,8
årsmedel MIN temp för februari är -7,4
den 9 februari 1966 var det -34,2 så om det händer igen så kan jag ta att elpatronen gån nån timme på natten.

Utloggad pen15en

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Stenungsund
  • Antal inlägg: 75
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • vov!
    • TvÃ¥ ihjälklämda bröder
SV: Hur har ni det med exp. kärlet.
« Svar #10 skrivet: 06 november 2005, 18:07:59 »
Du får titta runt själv. Känns onödigt att hänga ut ngn. Det jag kan visa dig är hur jag själv har gjort.
/pen15en
IVT Greenline HT+C9, 150m borra. Parhus (2*67m²), radiatorer i ena, golvvärme i andra delen. Frikyla, 2st VEAB CWK 160*3*2,5 som kyler 2 sovrum.

Utloggad CarMan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Katrineholm
  • Antal inlägg: 2545
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • My boat and My life
SV: Hur har ni det med exp. kärlet.
« Svar #11 skrivet: 06 november 2005, 21:30:15 »
men det där är ju rätt kopplat, eller hur?

jag frågade, för jag har inte lagt märke till att jag sett nån bild där nån kopplat fel.
Nibe 1215-8,5 170m aktivt borrdjup värmer ett hus på ca 230m2 i katrineholm (Sörmland)
klarar mig utan Tillskottsel  ner till Ã¥tminstÃ¥nde -25grader

årsmedeltemp i katrineholm är +5,8
årsmedel MIN temp för februari är -7,4
den 9 februari 1966 var det -34,2 så om det händer igen så kan jag ta att elpatronen gån nån timme på natten.

Utloggad Rdx

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 3406
  • Karma +4/-7
SV: Hur har ni det med exp. kärlet.
« Svar #12 skrivet: 07 november 2005, 07:57:14 »
jag frågade, för jag har inte lagt märke till att jag sett nån bild där nån kopplat fel.
Jag har ingen bild, men jag har fel kopplat (som avstick).  Men jag har luftningsnipplar vid högsta punkten pÃ¥ rören, sÃ¥ det gÃ¥r ju att lufta lite den vägen.  Har inga stora problem med luft, trots seriekopplade borror, ingen luftning mellan borrorna och nivÃ¥kärlet som avstick.
Nibe 1210-7 (installerad 2007), 78+98m aktiva hÃ¥l, 210 l VV-beredare som volymtank, ASW5000 takkassett för frikyla och värme via platt-vvx.  Södra Bohuslän.

Utloggad N Lucas

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Täby
  • Antal inlägg: 178
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Egen bergvärme är guld värd!
SV: Hur har ni det med exp. kärlet.
« Svar #13 skrivet: 07 november 2005, 10:56:51 »
men det där är ju rätt kopplat, eller hur?

jag frågade, för jag har inte lagt märke till att jag sett nån bild där nån kopplat fel.

Det torde vara 'rätt', vad avser att kärlet inte sitter på ett sidopåstick. Enklaste vägen för ev luft som frigörs är därmed till kärlet. Däremot kan man naturligtvis ha synpunkter på att det inte sitter på högsta punkten. Enl manualen är detta 'fel', men det behöver inte nödvändigtvis innebära att det inte fungerar. Efter brinepumpning och avluftning på högsta punkten så finns ju ingen anledning att anta att luft i några betydande mängder hamnar på annat ställe än kärlet. Hade detta däremot suttit på påstick, så hade det varit större risk att bubblor slunkit förbi och ansamlats högre upp (fast även i detta fall tror jag att det hade funkat).
Täby. Hus från 1926, tillbyggt (av mig) med bl a runt torn. Hel källare. Totalt c:a 180 m2. Pool 18 m3. Installerat Carrier NQC - Heat 60 på 9 kW på egen hand. Planerar frikyla, och har alla rör för detta dragna i huset. Elingenjör (KTH). Jobbar med styrsystem för tågtrafik.

Utloggad pen15en

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Stenungsund
  • Antal inlägg: 75
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • vov!
    • TvÃ¥ ihjälklämda bröder
SV: Hur har ni det med exp. kärlet.
« Svar #14 skrivet: 07 november 2005, 15:07:36 »
Däremot kan man naturligtvis ha synpunkter på att det inte sitter på högsta punkten. Enl manualen är detta 'fel', men det behöver inte nödvändigtvis innebära att det inte fungerar.

I manualen står följande att läsa;
"När expansionskärlet monteras är det viktigt att placera det i kretsens högsta punkt, helst ovanför värmepumpen. Om det är lågt i tak och det inte går att montera kärlet ovanför pumpen kan det placeras enligt bilden till vänster. Det är viktigt att montera kärlet så att luften försvinner uppåt. Om kärlet monteras fel fortsätter luften vidare i kretsen (se bilden till höger)."

Jag var tvungen att ta mig över en dörröppning med brinerören. Annars skulle jag låtit rören gå in ner på sidan av VP'n. Då hade det inte varit ngt problem att ha kärlet på högsta punkten.
Vad gäller luftningen blev jag tvungen att trycksätta brineledningen för att över huvud taget få ut och inte in luft när jag öppnade luftnipplarna på högsta punkten. En annan fördel med att trycksätta är att de bubblor som frigörs över tid i färskvattnet blir mindre och är lättare att få med sig till kärlet. Jag hade i 2,5 bar.

/pen15en
IVT Greenline HT+C9, 150m borra. Parhus (2*67m²), radiatorer i ena, golvvärme i andra delen. Frikyla, 2st VEAB CWK 160*3*2,5 som kyler 2 sovrum.

Utloggad N Lucas

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Täby
  • Antal inlägg: 178
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Egen bergvärme är guld värd!
SV: Hur har ni det med exp. kärlet.
« Svar #15 skrivet: 07 november 2005, 15:27:38 »
I manualen står följande att läsa;
"När expansionskärlet monteras är det viktigt att placera det i kretsens högsta punkt, helst ovanför värmepumpen. Om det är lågt i tak och det inte går att montera kärlet ovanför pumpen kan det placeras enligt bilden till vänster. Det är viktigt att montera kärlet så att luften försvinner uppåt. Om kärlet monteras fel fortsätter luften vidare i kretsen (se bilden till höger)."

OK, du har rätt. Det är inte "fel" enligt manualen heller  :-[
Täby. Hus från 1926, tillbyggt (av mig) med bl a runt torn. Hel källare. Totalt c:a 180 m2. Pool 18 m3. Installerat Carrier NQC - Heat 60 på 9 kW på egen hand. Planerar frikyla, och har alla rör för detta dragna i huset. Elingenjör (KTH). Jobbar med styrsystem för tågtrafik.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34933
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Hur har ni det med exp. kärlet.
« Svar #16 skrivet: 07 november 2005, 15:58:05 »
Däremot kan man naturligtvis ha synpunkter på att det inte sitter på högsta punkten. Enl manualen är detta 'fel', men det behöver inte nödvändigtvis innebära att det inte fungerar.

I manualen står följande att läsa;
"När expansionskärlet monteras är det viktigt att placera det i kretsens högsta punkt, helst ovanför värmepumpen. Om det är lågt i tak och det inte går att montera kärlet ovanför pumpen kan det placeras enligt bilden till vänster. Det är viktigt att montera kärlet så att luften försvinner uppåt. Om kärlet monteras fel fortsätter luften vidare i kretsen (se bilden till höger)."

Jag var tvungen att ta mig över en dörröppning med brinerören. Annars skulle jag låtit rören gå in ner på sidan av VP'n. Då hade det inte varit ngt problem att ha kärlet på högsta punkten.
Vad gäller luftningen blev jag tvungen att trycksätta brineledningen för att över huvud taget få ut och inte in luft när jag öppnade luftnipplarna på högsta punkten. En annan fördel med att trycksätta är att de bubblor som frigörs över tid i färskvattnet blir mindre och är lättare att få med sig till kärlet. Jag hade i 2,5 bar.

/pen15en


Håller med om att luften verkar följa med bättre om man trycksätter. När jag gjorde det efter ca 1 veckas drift så jag att ytterligare lite luft kom fram till nivåkärlet från kollektorn.

Jag kör som sagt min frikyla med i princip alla rör ovan nivåkärlet, men med kärlet så placerat att avluftning kan ske dit, har inga problem med luft, vare sig i kalla eller varma kretsen.

Har man bara tillräckliga flöden så går det nog bra.

En liten fråga...

Om man har luft på en högpunkt, och så lågt flöde att man inte kan forcera ut luften, kommer då luften ändå över tid av följa med vattenflödet till en avluftningsbar plats (små mickobubblor som "fastnar" i vattnet när vattenflödet passerar luftsamlingen), t.ex. expansionskärl eller radiatorer med ännu lägre flöde än "på högpunkten".
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad N Lucas

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Täby
  • Antal inlägg: 178
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Egen bergvärme är guld värd!
SV: Hur har ni det med exp. kärlet.
« Svar #17 skrivet: 07 november 2005, 17:07:31 »
En liten fråga...

Om man har luft på en högpunkt, och så lågt flöde att man inte kan forcera ut luften, kommer då luften ändå över tid av följa med vattenflödet till en avluftningsbar plats (små mickobubblor som "fastnar" i vattnet när vattenflödet passerar luftsamlingen), t.ex. expansionskärl eller radiatorer med ännu lägre flöde än "på högpunkten".

Efter initial avluftning (och några dagar därefter) etableras förmodligen en balans av gaser ("luft") som avgår från vätskan ("brine"), och som löses i denna. M a o sker ett visst utbyte där i mikrobubblor frisätts (och som ev 'klumpar ihop sig' till större blåsor), och gaser som på nytt löser sig. Ändras inte temp och tryck består denna balans.

Vid lägre tryck friställs fler mikrobubblor (en öl blir ju avslagen då trycket sjunker, och fler mikrobubblor av koldioxid avsätts). Å andra sidan blir ev 'hopklumpade' bubblor mindre om trycket är större. De har därmed lättare att följa med flödet, vilket jag tror är förklaringen till din observation att det är lättare att avlufta (=dra med luftbubblor som fastnar i avsett kärl) under tryck.

Konsekvensen skulle vara att den effektivaste avluftningen uppnås genom att först köra med tryck, för att få bort så mycket 'stora' bubblor som möjligt. Sedan sänker man trycket så att balans etableras vid detta lägre tryck, varpå man avluftar igen. Slutligen trycksätter man återigen, för att lägga sig ovanför 'balanspunkten'. Då borde inte fler mikrobubblor kunna bildas.

Jag vet att detta är ett teoretiskt resonemang som möjligen saknar praktisk tillämpning, men ibland kan det vara kul att spekulera över fysikens lagar..... 8)

Tusan vad jag blev sugen på att studera bubbelbildningen i en Lövenbräu, förresten........ studs
Täby. Hus från 1926, tillbyggt (av mig) med bl a runt torn. Hel källare. Totalt c:a 180 m2. Pool 18 m3. Installerat Carrier NQC - Heat 60 på 9 kW på egen hand. Planerar frikyla, och har alla rör för detta dragna i huset. Elingenjör (KTH). Jobbar med styrsystem för tågtrafik.

maha6305

  • Gäst
maha6305
SV: Hur har ni det med exp. kärlet.
« Svar #18 skrivet: 07 november 2005, 17:20:44 »
Jag filosoferade i samma ämne på:
http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php/topic,680.0.html
Fast hade där lite andra fysikaliska infallsvinklar. Undrar hur det är egentligen...?

"Bartendern, det är microbubblor i min öl. Kan ni lufta av den så att jag inte får pumphaveri?"

Utloggad N Lucas

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Täby
  • Antal inlägg: 178
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Egen bergvärme är guld värd!
SV: Hur har ni det med exp. kärlet.
« Svar #19 skrivet: 07 november 2005, 17:30:25 »
Jag filosoferade i samma ämne på:
http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php/topic,680.0.html
Fast hade där lite andra fysikaliska infallsvinklar. Undrar hur det är egentligen...?

"Bartendern, det är microbubblor i min öl. Kan ni lufta av den så att jag inte får pumphaveri?"

Kollade ditt filosoferande och jag tycker att vi verkar tämligen eniga i detta, d v s att
- gaser avgår lättare vid lägre tryck
- bubblor följer med lättare vid högre tryck

"Bartender, jag beställde en makroöl för för max tryck, inte en mikroöl för avluftning"  *hehe*
Täby. Hus från 1926, tillbyggt (av mig) med bl a runt torn. Hel källare. Totalt c:a 180 m2. Pool 18 m3. Installerat Carrier NQC - Heat 60 på 9 kW på egen hand. Planerar frikyla, och har alla rör för detta dragna i huset. Elingenjör (KTH). Jobbar med styrsystem för tågtrafik.

maha6305

  • Gäst
maha6305
SV: Hur har ni det med exp. kärlet.
« Svar #20 skrivet: 07 november 2005, 17:38:30 »
Jo det var vi överens om, men inte i vilken ordning man skulle sä... Men vi håller på att jaga promillen här så rent praktiskt kvittar det.

*känner mig som dynamit-harry i jönssonligan när du pratar om en god öl*


Utloggad BryggareBob

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Värmdö
  • Antal inlägg: 36
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Hur har ni det med exp. kärlet.
« Svar #21 skrivet: 17 november 2005, 20:50:29 »
Hallå panelen!

Jag har det trångt hemma hos mig och funderar också på hur jag ska montera kärlet.
Vad tror ni om detta sätt? Det är inte sÃ¥ lätt att rita i PainBrush men ni fattar nog   Sc:,h
Kommentarer emottages tacksamt! Hoppas ritningen kommer med nu för den syns inte i förhandsgranskningen.

Vänliga Hälsningar
/BB
Jag HAR installerat själv! :-D
Nibe 1130, VPA 200/70,VST,ETS.
150 meter aktivt

Utloggad Bertil

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 7204
  • Karma +6/-2
  • gsg..... gÃ¥re sÃ¥ gÃ¥re
SV: Hur har ni det med exp. kärlet.
« Svar #22 skrivet: 18 november 2005, 00:59:26 »
Något som är effektivt, det är att tvångsköra pumpen sen stänga på trycksidan en sekund osså snabböppna.... då blir det en tjurrusning på vattnet.
Det drar med sig luft varje gång...
Nibe 1255 16 kw från 21/12-17. Den borde klara -45 utan tillskott.
Drygt 150 meter aktiv borra.
Ca 200 m2 + hel "gammaldags" källare. 2 lght, egen hushålls el på ö-plan.
Enskild vattentäkt tillsammans med  grannen vi "hÃ¥ller" strömmen. 2 vuxna i huset.
Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra hos min far.
IVT 25 kwh med fyra borror med 750l ack i större fastighet.

Utloggad N Lucas

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Täby
  • Antal inlägg: 178
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Egen bergvärme är guld värd!
SV: Hur har ni det med exp. kärlet.
« Svar #23 skrivet: 18 november 2005, 11:16:47 »
Hallå panelen!

Jag har det trångt hemma hos mig och funderar också på hur jag ska montera kärlet.
Vad tror ni om detta sätt? Det är inte så lätt att rita i PainBrush men ni fattar nog   Sc:,h
Kommentarer emottages tacksamt! Hoppas ritningen kommer med nu för den syns inte i förhandsgranskningen.

Vänliga Hälsningar
/BB

Vad är det som 'styr' ditt förslag till systemlösning i detta fall? Jag hade oxo j-ligt trångt, men kunde ändå sätta expansionskärlet 'rätt' enl instr, eftersom jag byggde om VP från toppansluten till sidoansluten KB (helt enl tillverkarens instr). Skulle du kunna göra sammalunda, d v s kommer KB in genom väggen på en relativt låg nivå och kan du dra rören från genomföringen i väggen till VP på denna nivå?

Alternativet är väl annars att göra som du föreslår, men komplettera med avluftning på högpunkten. Många har ju rapporterat att detta inte är riktigt så känsligt som man skulle kunna tro........
Täby. Hus från 1926, tillbyggt (av mig) med bl a runt torn. Hel källare. Totalt c:a 180 m2. Pool 18 m3. Installerat Carrier NQC - Heat 60 på 9 kW på egen hand. Planerar frikyla, och har alla rör för detta dragna i huset. Elingenjör (KTH). Jobbar med styrsystem för tågtrafik.

Utloggad BryggareBob

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Värmdö
  • Antal inlägg: 36
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Hur har ni det med exp. kärlet.
« Svar #24 skrivet: 18 november 2005, 20:28:56 »
Citera
Vad är det som 'styr' ditt förslag till systemlösning i detta fall? Jag hade oxo j-ligt trångt, men kunde ändå sätta expansionskärlet 'rätt' enl instr, eftersom jag byggde om VP från toppansluten till sidoansluten KB (helt enl tillverkarens instr). Skulle du kunna göra sammalunda, d v s kommer KB in genom väggen på en relativt låg nivå och kan du dra rören från genomföringen i väggen till VP på denna nivå?

Jag tror inte NIBE 1130 medger någon ombyggning till sidoanslutning tyvärr.
Men det är som sagt trångt. Mycket trångt. Men jag skulle ju kunna kosta på någon avluftning på höjdpunkten iofs.

Jag funderade på hur mycket kondens man kan förvänta sig från kärlet och om det p.g.a detta är olämpligt att sätta den över VP.
Vad tror ni?


/ B.B.
Jag HAR installerat själv! :-D
Nibe 1130, VPA 200/70,VST,ETS.
150 meter aktivt

Utloggad Bertil

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 7204
  • Karma +6/-2
  • gsg..... gÃ¥re sÃ¥ gÃ¥re
SV: Hur har ni det med exp. kärlet.
« Svar #25 skrivet: 18 november 2005, 20:50:43 »
Synd att dom inte har sidoanslutning som tex Thermia... det underlättar betydligt.

Plasten är rätt tjock på själva kärlet jag har aldrig sett kondens på det! nån annan??
Nibe 1255 16 kw från 21/12-17. Den borde klara -45 utan tillskott.
Drygt 150 meter aktiv borra.
Ca 200 m2 + hel "gammaldags" källare. 2 lght, egen hushålls el på ö-plan.
Enskild vattentäkt tillsammans med  grannen vi "hÃ¥ller" strömmen. 2 vuxna i huset.
Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra hos min far.
IVT 25 kwh med fyra borror med 750l ack i större fastighet.

Utloggad Fixaren

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 1244
  • Karma +0/-0
SV: Hur har ni det med exp. kärlet.
« Svar #26 skrivet: 18 november 2005, 22:49:37 »
Eftersom brinen inte cirkulerar i kärlet och tempskillnaden inte gynnar någon termosifonverkan. Kärlet är ju oftast varmare än brinen som cirkularer i röret under. Så brukar det inte vara några problem. Ibland brukar det finnas lite kondens i nederkant, framförallt om "stigarröret" är kort.
Varför fråga när man kan göra fel själv

Utloggad CarMan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Katrineholm
  • Antal inlägg: 2545
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • My boat and My life
SV: Hur har ni det med exp. kärlet.
« Svar #27 skrivet: 18 november 2005, 23:21:58 »
Hallå panelen!

Jag har det trångt hemma hos mig och funderar också på hur jag ska montera kärlet.
Vad tror ni om detta sätt? Det är inte så lätt att rita i PainBrush men ni fattar nog   Sc:,h
Kommentarer emottages tacksamt! Hoppas ritningen kommer med nu för den syns inte i förhandsgranskningen.

Vänliga Hälsningar
/BB

Jag anser att du ritat en helt korekt instalation.
luften går upp i kärlet, som den ska.
det är inte optimalt, men det är helt enligt regelboken & komer att fungera
Nibe 1215-8,5 170m aktivt borrdjup värmer ett hus på ca 230m2 i katrineholm (Sörmland)
klarar mig utan Tillskottsel  ner till Ã¥tminstÃ¥nde -25grader

årsmedeltemp i katrineholm är +5,8
årsmedel MIN temp för februari är -7,4
den 9 februari 1966 var det -34,2 så om det händer igen så kan jag ta att elpatronen gån nån timme på natten.

Utloggad N Lucas

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Täby
  • Antal inlägg: 178
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Egen bergvärme är guld värd!
SV: Hur har ni det med exp. kärlet.
« Svar #28 skrivet: 19 november 2005, 00:43:02 »

Jag anser att du ritat en helt korekt instalation.
luften går upp i kärlet, som den ska.
det är inte optimalt, men det är helt enligt regelboken & komer att fungera

Jag tror i o f s att du har rätt, d v s att det kommer att fungera (med avluftning pÃ¥ högpunkten för säkerhets skull). Däremot vet jag inte om resonemanget med bubblorna som stiger uppÃ¥t pÃ¥ denna punkt hÃ¥ller i alla delar, i alla fall inte om det rör sig om de  mikrobubblor som bildas dÃ¥ gaser lösta i brinen avgÃ¥r. Under anslutningspunkten för expansionskärlet är ju brinen pÃ¥ väg nedÃ¥t, och dÃ¥ borde det vara rätt svÃ¥rt för ev lösgjorda bubblor att 'ändra riktning'. I skisserna som tillverkarna rekommenderar för installation dÃ¥ expansionskärlet inte kan sättas pÃ¥ högpunkten, sÃ¥ är ju däremot brinen pÃ¥ väg uppÃ¥t, och ev bubblor har därmed lättare att samlas i kärlet eftersom de inte behöver ändra riktning.

Kanske lite teoretiskt resonemang och, som sagt, med avluftning pÃ¥ högpunkten sÃ¥ gÃ¥r det nog i alla fall....  8)

Kollade i manualen för NIBE 1130 pÃ¥ nätet, och det verkar inte som att tillverkaren förutsett sidoanslutning. Synd, eftersom alla KB prylar är placeade lÃ¥gt, och det därmed borde vara möjligt.  Till min Carrier/IVT fanns utförlig instruktion och även förstansade hÃ¥l i sidoplÃ¥ten, sÃ¥ där var det inget problem (bara en del jobb). Se'n kan man ju alltid hitta pÃ¥ nÃ¥got själv, nÃ¥got som jag gjorde när jag även byggde om VB, men givetvis tar man viss risk ur garantisynvinkel dÃ¥.....  ???
Täby. Hus från 1926, tillbyggt (av mig) med bl a runt torn. Hel källare. Totalt c:a 180 m2. Pool 18 m3. Installerat Carrier NQC - Heat 60 på 9 kW på egen hand. Planerar frikyla, och har alla rör för detta dragna i huset. Elingenjör (KTH). Jobbar med styrsystem för tågtrafik.

Utloggad utopiazz

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 2778
  • Karma +8/-3
  • Kön: Man
SV: Hur har ni det med exp. kärlet.
« Svar #29 skrivet: 19 november 2005, 01:10:35 »
På en 1215/1230 kan jag förstå att det kan behövas ibland men inte ska man behäva sidoansluta en 1115/1130.

/Johan
Ta alltid ut lycka i förskott, det värsta som kan hända är att du var glad i onödan.

VP Driftsatt 2005-02-10
Nibe 1115-8.5 med elpatron kopplad för 6kw (avstängd)
Nibe VPA 300/200, Acktank 500l, borra 203m (199 aktiva meter).
Villa 200m2 i Stockholm med 180m2 golvvärme (vatten) samt fyra vattenradiatorer.
Värmer även 2st gästsugor på totalt 30m2 med fem vattenradiatorer. Matning via 20m kulvert.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34933
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Hur har ni det med exp. kärlet.
« Svar #30 skrivet: 19 november 2005, 09:57:04 »
På en 1215/1230 kan jag förstå att det kan behövas ibland men inte ska man behäva sidoansluta en 1115/1130.

/Johan

Om man inte har typ 130 cm takhöjd...
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad N Lucas

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Täby
  • Antal inlägg: 178
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Egen bergvärme är guld värd!
SV: Hur har ni det med exp. kärlet.
« Svar #31 skrivet: 19 november 2005, 13:55:30 »
Naturligtvis. Jag tog för givet att takhöjden var ett problem. Borde kollat lite mer info om 1130.....
Täby. Hus från 1926, tillbyggt (av mig) med bl a runt torn. Hel källare. Totalt c:a 180 m2. Pool 18 m3. Installerat Carrier NQC - Heat 60 på 9 kW på egen hand. Planerar frikyla, och har alla rör för detta dragna i huset. Elingenjör (KTH). Jobbar med styrsystem för tågtrafik.

Utloggad BryggareBob

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Värmdö
  • Antal inlägg: 36
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Hur har ni det med exp. kärlet.
« Svar #32 skrivet: 19 november 2005, 17:34:59 »

Avluftningen pÃ¥ höjdpunkten, skulle man kunna fixa till det sÃ¥ det gÃ¥r "automagiskt?"  :)

Med ett T-rör, en bit 28-rör och en avluftning typ Rinkabys art. nr. 2981.
Pallar den med att gå på den kalla sidan?

Här är ytterligare en Paintbrush-ritning över hur jag menar.


NÃ¥gon som vet?


P.S. Takhöjden är precis så jag får in en NIBE VPA 200/70 men jag är tvungen att komma in rätt högt med KB.
Högsta punkten på KB är ungefär mitt på nivåkärlet. Om jag kan göra som jag visade i förra inlägget.

/B.B.



Jag HAR installerat själv! :-D
Nibe 1130, VPA 200/70,VST,ETS.
150 meter aktivt

Inloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7662
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
SV: Hur har ni det med exp. kärlet.
« Svar #33 skrivet: 19 november 2005, 18:00:32 »
Faran med automatiska avluftare är att det vid undertryck kan sugas in luft och att vissa sorter har en tendens att läcka. Har man en manuell avluftare så har man koll på läget och det är ju inte så ofta man måste lufta systemen.
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad Fixaren

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 1244
  • Karma +0/-0
SV: Hur har ni det med exp. kärlet.
« Svar #34 skrivet: 19 november 2005, 18:03:08 »
När det gäller avluftningar har jag svaret. Spirovent och glöm högpunkter studs
Varför fråga när man kan göra fel själv

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!