0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Jag vet inte om jag skulle betrakta det som ett procedurfel. Testet går till så att maskinen styrs ut fullt genom att en hög styrtemp ställs in, varvid maskinen varvar ut fullt. Förutom temperaturbegränsningen kan det också ligga en inprogrammerad varvtalskurva i maskinen som gör att möjligt varvtal på kompressorn begränsas.
Provaren har inga möjligheter att gå in i maskinens styrkort, kompressoreffekten styrs med temperaturinställningen på fjärrkontrollen varpå man läser av kompressorns effektförbrukning, det framgår tydligt när man läser SP:s provningsprotokoll. Jag önskar att jag kunde bifoga testrapporten från Sanyo SAP KRV 123EHN, den har cirkulerat här på forumet.
Däremot saknar jag 25% kompressoreffekt vid +7 grader och lägsta möjliga driftläge i SP:s tester.
E9DKE har säkert något slags temperaturskydd, den mäter ju aktivt kompressortempen.Den tempen som E9DKE bryter vid, är det en katastrofal temp eller bara "något hög"?[/size]
Ah, greit!Worst case 105ºC "normalt" 97ºC= "mer normalt".Någon som vet om 97ºC är en ok temp att ligga på konternuerligt??
Jag tror att det är ganska enkelt egentligen. SP ställer in det värde på fjärrkontrollen som resulterar i en kompressoreffekt på 75 respektive 50%. Om det är 20, 21 eller 27 som ger "rätt" effekt spelar egentligen ingen roll.Jag har själv lagt märke till att min värmepump ger mer värme om den är inställd någon grad lägre, men hur jag ska förklara det vet jag inte riktigt. Möjligen kan det vara så att styrkortet förhindrar vissa driftsinställningar. Alternativt kan det ju vara så att pumpen blir överhettad vid kort tids drift på 30 gradersläget på fjärren (alltså att jämföra med exempelvis Toshibas power-läge) och reagerar genom att sänka kompressorvarvtalet så mycket att det understiger varvtalet vid typ 28 grader.Jaha, förstod någon svamlet ?MVH/Gano
Citat från: gano skrivet 08 oktober 2006, 22:52:40Jag tror att det är ganska enkelt egentligen. SP ställer in det värde på fjärrkontrollen som resulterar i en kompressoreffekt på 75 respektive 50%. Om det är 20, 21 eller 27 som ger "rätt" effekt spelar egentligen ingen roll.Jag har själv lagt märke till att min värmepump ger mer värme om den är inställd någon grad lägre, men hur jag ska förklara det vet jag inte riktigt. Möjligen kan det vara så att styrkortet förhindrar vissa driftsinställningar. Alternativt kan det ju vara så att pumpen blir överhettad vid kort tids drift på 30 gradersläget på fjärren (alltså att jämföra med exempelvis Toshibas power-läge) och reagerar genom att sänka kompressorvarvtalet så mycket att det understiger varvtalet vid typ 28 grader.Jaha, förstod någon svamlet ?MVH/GanoJa, jeg forstår hva du sier, men om det er slik at pumpen gir mye mer effekt ved 28 ºC på fjernkontrollen (som denne Sanyo-pumpen gjør), så burde vel denne innstillingen vært grunnlaget for hva som er 100% kompressoreffekt? Slik det er nå så er ikke måleverdien for denne innstillingen med i de publiserte resultatene, så dermed kommer akkurat denne Sanyo-pumpen dårligere ut (effektmessig) enn den kunne ha gjort.Jeg synes fremdeles dette er litt rart.