0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Jag har för mig att Miele brukar ha lite större maskiner som tar både kallt och varmt vatten. Det är möjligt att de inte finns i Sverige dock.Jag tror att hushållsmaskiner för 400V är väldigt sällsynta nu. Maskinerna förbrukar ju så lite vatten, och tvättmedlen jobbar ju med lägre temperaturer, att det inte blir någon större skillnad i uppvärmningstid med 230V enfas eller 400V två/trefas.
Citat från: tipo874 skrivet 30 september 2006, 12:53:01Jag har för mig att Miele brukar ha lite större maskiner som tar både kallt och varmt vatten. Det är möjligt att de inte finns i Sverige dock.Jag tror att hushållsmaskiner för 400V är väldigt sällsynta nu. Maskinerna förbrukar ju så lite vatten, och tvättmedlen jobbar ju med lägre temperaturer, att det inte blir någon större skillnad i uppvärmningstid med 230V enfas eller 400V två/trefas.Tack för tipset jag kollade Miele,s hemsidamen hittade ingen sådan maskinSkickade ett mail till dem får se om det napparmvh Kjell
Citat från: kjell62 skrivet 30 september 2006, 19:08:37Citat från: tipo874 skrivet 30 september 2006, 12:53:01Jag har för mig att Miele brukar ha lite större maskiner som tar både kallt och varmt vatten. Det är möjligt att de inte finns i Sverige dock.Jag tror att hushållsmaskiner för 400V är väldigt sällsynta nu. Maskinerna förbrukar ju så lite vatten, och tvättmedlen jobbar ju med lägre temperaturer, att det inte blir någon större skillnad i uppvärmningstid med 230V enfas eller 400V två/trefas.Tack för tipset jag kollade Miele,s hemsidamen hittade ingen sådan maskinSkickade ett mail till dem får se om det napparmvh Kjell De verkar ha en maskin som har anslutning för både varm- och kallvatten:http://www.miele.de/de/haushalt/produkte/1141_4679.htm
De finns t o m på Ebay:http://cgi.ebay.de/OVP-MIELE-Waschmaschine-W-3525-WPS-Allwater-Allwasser_W0QQitemZ280025202615QQihZ018QQcategoryZ65733QQssPageNameZWD1VQQrdZ1QQcmdZViewItem
Ett alternativ till det begränsade utbudet av varm+kallvattenanslutna tvättmaskinerna, är att ansluta lågtemp varmvatten (30 ºC, normalt använt till värmegolv) från VP:n till kallvattnet.
Kommer det inte radiatorvatten ur lågtemp-anslutningen? Inte så roligt att tvätta i radiatorvatten, för att inte tala om hur ofta man får fylla på radiatorslingan i så fall. Haha, rätt! såvida man inte tar ut två kvalitéer tappvarmvatten via sina värmeväxlare. Jag ska ha acktank för golvvärmen och en flänsslinga för tappvatten i den. Av det enkla skälet att det är mycket billigare att tillverka 40 ºC vatten till dusch och bad genom att blanda upp 75% billligt 30 ºC vatten med 25% dyrt 55 ºC vatten, än att blanda ner 65% dyrt 55 ºC vatten med kallvatten. COP är nästan dubbelt så hög för tillverkning av 30 ºC som för 55 ºC. Man borde väl lika gärna kunna ansluta via en vanlig termostatblandare ansluten till de vanliga varm/kallvatten uttagen?Gör man så och slopar förtvätt/blötläggning så kan man ju dra upp termostatblandaren i temperatur när man sätter igång tvätten och sedan dra ner den när den har tappat upp första omgången (=huvudtvätten)?Om man orkar bry sig....
Tvätten blir renare om den börjar med kallt vatten som värms upp. En fläck av blod t ex biter sig fast om den får varmvatten direkt.Håller däremot med om att sköljningarna gott kan vara ljumna för att inte fibern skall chock-dra-ihop sig.