0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Tror själv att inget skiljer, baserat på produktionstekniska orsaker - kundanpassning för olika marknader = dyrt!Det som kan skilja är detaljer som man kan montera sent i processen t.ex plasdetaljer, luckor,dekaler mmmvh Kgust
Citat från: kgust skrivet 28 september 2006, 08:55:22Tror själv att inget skiljer, baserat på produktionstekniska orsaker - kundanpassning för olika marknader = dyrt!Det som kan skilja är detaljer som man kan montera sent i processen t.ex plasdetaljer, luckor,dekaler mmmvh KgustDet kan ju även innefatta andra kretskort = annan programvara - eller ?Det jag vill veta är om det verkligen är någon skillnad mellan pumparna eller om det bara är skitsnack från försäljarna /quote]Vad jag menade var att man skapar olika modeller genom att byta plastdetaljer mm men t.ex en E9:a borde alltid lämna fabrik i samma skick oberoende på till vilken del av europa den ska. Förr när t.ex. E-lux tillverkade diskmaskiner i närheten av var jag bor, så var det "under skalet" ingen skillnad på maskinerna Elektrolux,Huskvarna, elektro helios mm det man gjorde var att skifta paneler+programverk beroende av vilka funktioner som skulle finnas . Stämmer detta på vp skulle mycket väl t.ex olika panasonicmodeller ( PE,E,HE osv) i verkligheten vara samma maskiner men med olika kretskort, plastpaneler mm, vilket man nosat lite på i tråden "chipstrimmning".Ingen skillnad på maskin från fabrik är mitt svar ( sedan kanske t.ex. återförsäljare gör en del grejor)mvh Kgust
Jag kan inte begripa vad "Nordisk programvara" skulle vara för nåt Pumpen ska ju bara värma, när det behövs, å avfrosta när det behövs. Vilket borde styras över tempen från tempgivarna, å inte ha nåt speciellt med programvaran å göra... Nä jag skulle inte tveka å köpa en pump från utlandet iaf... Kolla in priserna här: http://www.easyshopping.it/index.asp?IdCategory=1&IdSubCategory=13&IdProductType=30&from=kelkoo Som Du ser finns det lite marginaler att köpa extra prylar å inst för...mvh humlan.
Citat från: humlan57 skrivet 28 september 2006, 11:24:07Jag kan inte begripa vad "Nordisk programvara" skulle vara för nåt Pumpen ska ju bara värma, när det behövs, å avfrosta när det behövs. Vilket borde styras över tempen från tempgivarna, å inte ha nåt speciellt med programvaran å göra... Nä jag skulle inte tveka å köpa en pump från utlandet iaf... Kolla in priserna här: http://www.easyshopping.it/index.asp?IdCategory=1&IdSubCategory=13&IdProductType=30&from=kelkoo Som Du ser finns det lite marginaler att köpa extra prylar å inst för...mvh humlan.DDu tjänar ju inget på att köpa därifrån eftersom priset är ju EURO och då blir det Ca:7347kr beräknat på kursen 9,3. sen har ju italien bara 20% och du betalar ju svensk moms här hemma så priset är ju uppe i en 7900 i slutändan iaf och det är ju samma pris som här hemma. Och då är inte värmekabeln installerad./Morgan
Citat från: 9K skrivet 28 september 2006, 16:34:41Citat från: humlan57 skrivet 28 september 2006, 11:24:07Jag kan inte begripa vad "Nordisk programvara" skulle vara för nåt Pumpen ska ju bara värma, när det behövs, å avfrosta när det behövs. Vilket borde styras över tempen från tempgivarna, å inte ha nåt speciellt med programvaran å göra... Nä jag skulle inte tveka å köpa en pump från utlandet iaf... Kolla in priserna här: http://www.easyshopping.it/index.asp?IdCategory=1&IdSubCategory=13&IdProductType=30&from=kelkoo Som Du ser finns det lite marginaler att köpa extra prylar å inst för...mvh humlan.DDu tjänar ju inget på att köpa därifrån eftersom priset är ju EURO och då blir det Ca:7347kr beräknat på kursen 9,3. sen har ju italien bara 20% och du betalar ju svensk moms här hemma så priset är ju uppe i en 7900 i slutändan iaf och det är ju samma pris som här hemma. Och då är inte värmekabeln installerad./MorganDu betalar ingen annan moms än den som gäller i landet Du handlar ifrån, inom EU. Å fan, jag tyckte Du skrev ett helt annat pris. Får be om ursäkt då, å erkänner villigt att jag inte har nån koll på L/L priser.mvh humlan.
Fulpumpen är sidoimporterad och köps på nätet = billigFinpumpen kommer från LMG eller Kinnan = dyr Priserna och försäljningsargumenten skiljer sig åt och är ofta motsägelsefulla. Man blir bara mer & mer förvirrad för varje dag...Man kan ju konstatera att man kan köpa 2st fulpumpar av dom dyrare modellerna för samma pris som en finpump inkl montering.Det jag nu hakat upp mig på är finpumpsleverantörerna som hävdar att dom sidoimporterade pumparna är anpassade för Sydeuropa och har en annan programmering av bl.a. avfrostningscyklerna som gör att dom blir oanvändbara i Norrlandd pga nedisning.Vad är sant och inte sant i detta ?Finns det något sätt att kolla detta (skillnader i typbeteckningar etc) ?
E9-DKE3 är en E9-DKE3Det som inte sitter från fabrik är trågvärmare som måste eftermonteras, från vissa svenska leverantörer får man den monterad.Det som skilljer VP åt mer vad importören har för garantier bakåt vid eventuella serie fel. Vissa snålar och köper garanti fritt. Något jag inte rekomenderar, på Panasonic brukar detta vissa sig när du inte får 5-år kompressor garanti t.ex mvh Rickard
...Senast idag berättade min finpumpsleverantör att dom VET att en av fulpumpsförsäljarna på nätet (jag skriver inte här vilken) har andra styrkort i sina E9DKE3
Citat från: Rickard VPCenter skrivet 02 oktober 2006, 23:29:12E9-DKE3 är en E9-DKE3Det som inte sitter från fabrik är trågvärmare som måste eftermonteras, från vissa svenska leverantörer får man den monterad.Det som skilljer VP åt mer vad importören har för garantier bakåt vid eventuella serie fel. Vissa snålar och köper garanti fritt. Något jag inte rekomenderar, på Panasonic brukar detta vissa sig när du inte får 5-år kompressor garanti t.ex mvh RickardFör att få den eftertraktade 6-åriga kompressorgarantin kräver "min" finpumpsleverantör att pumpen monteras och driftsätts av en ackrediterad installatör för den nätta summan av 7500kr.Utöver detta måste jag köpa en försäkring för nästan 900krAlltså summa ca 8400:- för kompressorgarantin. Idag kan man köpa en ny fulpump av samma modell för 8600:- + frakt.Senast idag berättade min finpumpsleverantör att dom VET att en av fulpumpsförsäljarna på nätet (jag skriver inte här vilken) har andra styrkort i sina E9DKE3
Nja är ju inte bara kompressorgarantin du betalar 8400:- för. Köper du en "fulpump" så är det ju bara pumpen du får alltså inga rör eller monterings detaljer. För det andra priset får du ju full garanti med el och allt./Morgan (playboj på stcs)