0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Vart vill du komma det är billigare att köpa en pump och installera själv men då står du utan garantier och jag tror inte hemförsäkringen tar det heller så har du otur så är du utan pump efter ett år och får pröjsa en ny ur egen ficka väljer du installerad så har du garanti och är säker på att pumpen sparar pengar åt dig åtminstånde under garanti/försäkringstiden. Visst du kan lyckas bra med en egen installation och pumpen kan fungera i 15 år men det är ett spel. TÖRS DU!
Eg är det underligt att den här frågan ens kommer upp. Men det får väl tillskrivas den tröghet som råder bland svenska företagare, å svenska politiker med för den delen. Vad jag menar är, att Sverige är på väg in i tjänste-samhället. Så det enda rimliga för de företag som vill expandera, eller bara överleva, är att erbjuda tjänster för inst, service å reperationer. Oavsett vilken vara det gäller, eller var den är köpt, bara det ligger inom deras verksamhetsområde. Förstår man inte det, så kommer man att bli utkonkurerade av nya, mer serviceinriktade företag, som självklart ser sin chans att göra pengar på det här. Vi kommer att allt mer handla varor via Internet å utlandet, så marknaden för service-tjänster kommer även den, att öka i samma grad. Självklarheter som ännu inte verkar ha nått de svenska företagen. Så jag tycker det är dags att ta fram fasta priser för inst av L/L-pumpar, serviceavtal m.m. Glöm timpenning, resekostnader å annat för kunden, som är omöjligt att jämföra, sånt kommer ändå aldrig att användas av dom "nya" serviceföretagen. Kanske blir jag utskrattad nu, men vänta nåt år, så får Vi se vem som skrattar då....mvh humlan.
Problemet med garantier på luft/luft pumpar är att tillverkaren/importören bara står för de delar som gått sönder jobbet får den som instalerat pumpen stå för alltså måste man ta in pengarna för dessa garanti reparationer någonstans och då bllir det oftast i påslaget på själva maskinen.Men om man istället går till V/V pumpar så ingår arbetstiden resor osv i garantin.
Så länge det finns mycket jobb så kan man ju välja jobben som ger mest pengar dvs där man får sälja grejerna själv men med ökad konkrens sänkta priser och kanske ett bättre garantiåtagande från tillverkare/importörer så blir det lättare att köpa på ett ställe och få någon på orten att instalera.
Nu har väl ändå tråden spårat ur Det jag vill veta är om det verkligen är någon skillnad mellan pumparna eller om det bara är skitsnack från försäljarna