0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Valet av asfaboard som trossbotten. Det trodde man var lysande (asfaltimpregnerad träfiberplatta) men om den angrips får man en vedervärdig lukt!!!
Det krävs TRE komponenter för att det skall ruttna eller mögla som bekant:1. Vatten2. Näring (t ex trä)3. Microorganismer (mögel & bakterier)Nr 1 & 2 finns ju i en krypgrund så på något sätt har man gjort livet surt för nr 3.Jag har en hypotes... (det får man ha även i vetenskapliga sammanhang).Visste ni att innan man byggde grunder förr så var det vanligt att man eldade en riktig majbrasa och stampade ner askan under huset.Kan det vara så att detta fungerar som långtidsskydd mot bakterier och svamp?
Jag satte 50 mm cellplast som trossbotten i vår utbyggnad förra sommaren. Har funkat hittils.Organiskt dött material.
Jag satte ju upp cellplasten innan jag isolerade, men enligt vad jag hört brukar inte isoleringen ramla ned även om man tar dän masoniten, du kan ju prova lossa en skiva och se hur det gör hos dig.Jag fäste cellplasten med "rockwools" plastbrickor (ca 50 mm i dia) som används vid isolering, finns att köpa på byggmarknaden, skruvade med montageskruv genom brickan, cellplasten och upp i undersidan på golvregeln.Limmade dessutom skarvarna med cellplastlim samt tätade springor med latexfog för att undvika mesta möjliga tjuvdrag.Denna typ av isolering blir inte genomtrampningssäker, och får nog därför förmodligen inte användas proffisionellt, men för mig som privatperson borde det inte vara något hinder.
Det är en lögn! Det som står vid mitt porträtt alltså. Jag kan inget om värmepumpar.Vet inte hur det kommit dit. Kan Rickard eller någon hjälpa mig att få bort det. Tack.Mvh//Jocke
Citat från: jokken skrivet 29 september 2006, 14:13:43Det är en lögn! Det som står vid mitt porträtt alltså. Jag kan inget om värmepumpar.Vet inte hur det kommit dit. Kan Rickard eller någon hjälpa mig att få bort det. Tack.Mvh//JockeHar du skrivit 55 inlägg så har du 3 stjärnor vare sig du vill eller inte.
Citat från: Carl N skrivet 30 september 2006, 01:32:51Citat från: jokken skrivet 29 september 2006, 14:13:43Det är en lögn! Det som står vid mitt porträtt alltså. Jag kan inget om värmepumpar.Vet inte hur det kommit dit. Kan Rickard eller någon hjälpa mig att få bort det. Tack.Mvh//JockeHar du skrivit 55 inlägg så har du 3 stjärnor vare sig du vill eller inte. Tja...när jag tänker efter....jag vet ju t ex att man måste borra när man ska installera bergvärmepump. Så en del vet jag ju.