Hej Forum !
Kan inte låta bli att skriva några rader om Mitsubishi luft/luft värmepumpar då jag av nyfikenhet studerat dem lite närmare. MSZ-serien har ju inte funnits så länge på den svenska marknaden, men det verkar verkligen som om dessa pumpar är något att räkna med framöver.
Kvalitetskänslan käns mycket hög och de har en oerhört tyst gång på framförallt utedelen. Innedelen är inte dålig den heller. Dessutom verkar det som att Mitsubishi från början tänkt igenom hur pumpen ska klara det nordiska klimatet och maskinerna är från fabrik
byggda för det nordiska klimatet och inte som så många andra pumpar "anpassade". En riktig hetgasslinga i bottentråget samt att vad jag kan förstå så värms ute kondensorn både ovanifrån och underifrån för snabb avisning och inte som för de allra flesta maskiner enbart från ett håll.
Grannen en bit bort härifrån har en sådan maskin och han hade inte problem en ända gång med avisning i vintras trost den extrema vinter som var. I stort sett alla pumpar i området hade mer eller mindre problem med isbildning och framförallt Panasonic EKEB med sina vackra istappar som bildades så fint från det urfrästa spåret och växte upp på batteriet som inte har någon aktiv värmeslinga.
Hade också möjligheten att ta isär en utedel och innehållet i Mitsubishin imponerade med riktigt fin byggkvalitet. Har också noterat hur tyst och fint utedeleran går vid sträng kyla, hur mjukt och tyst som helst.
Ända frågtecknet som jag ser det är hur effektiva de är jämfört med övriga märken.
Mycket imponerade maskiner som ännu inte har så stor marknadsandel vilket torde bero på att de är såpass nya på marknaden, men övriga märken borde se upp.
Hade jag varit i valet av luft/luft idag hade jag absolut övervägt dessa Mitsubishi maskiner före t.ex. Panasonic, men som sagt vad ett frågetecken för dessa maskiners effektivitet och förmåga att avge värme vid kallare väderlek.
Någon som har erfarenheter eller andra kommentarer om dessa "nya" maskiner ?