Företaget/Installatören sysslar ju med håltagning istort sett varje dag.
Det borde ju ingå i åtagandet som kunden betalar för att han har kunskapen och verktygen för att
klara av jobbet utan problem. Kunden betalar ju för just detta.
Om det ändå skulle strula så borde han ha någon form av drulleförsäkring för
sådant här, ungefär liknande den som flyttfirmorna har.
Jag anser att kunden i detta fall inte skall behöva betala varken för reparation
eller åldersavdrag. Det får installatörens försäkring göra.
Funkar det inte på liknande sätt i Hemförsäkringen, om man av misstag t.ex. slår sönder grannens
fönster eller dylikt? Det ersätts väl fullt ut av hemförsäkringen-allrisk hos den som slog sönder,
även ev. värdeminskning. Alltså den drabbade skall inte behöva betala någonting.
I juridikens underbara värld så läggs stor vikt vid på vems uppdrag som hålet skall tas upp och, denna någon kan ju lämna ut "deligera" uppdraget och därigenom slippa ansvar!
Som Bertil skriver så blir faktum i alla fall att ansvaret åvilar uppdragsgivaren!
Om jag säger till dig att du skall på mitt uppdrag borra ett hål så är det min sak att säkerställa att inga rör eller kablar finns i väggen,
Det är ju mitt hus och jag borde veta var el rör osv går innan jag sätter (genom din hjälp) hålsågen i väggen.
Om jag får uppdraget att föreslå en energisparlösning åt dig och offererar en luftvärmepump med håltagning genom yttervägg i badrum så ber jag om ritningar etc och finns då inga sådana så kollar man med byggnadsnämnd och finns då heller inga ritningar så vet ju faktiskt ingen om det finns något i väggen! antingen så låter man bli att borra eller så chansar man och resultatet kan bli som inläggsskrivarens.
Om ett kopparrör är draget genom en regel så kommer hålsågen att göra sönder röret utan att någon har en chans att märka det förrän det är för sent! Det spelar ingen roll hur många hål man borrat tidigare.
Utsättning osv gäller vid tex grävning åt vägverket eller vid nybyggnation men om jag lejer en grävare att gräva en grop på löpande eller fastpris så förutsätter denna att jag kollat upp om något finns i marken.
Försäkringsbolag är duktiga på att vrida till det!
Jag skulle flytta ihop med en flickvän (TILL HENNES LÄGENHET) och var försäkrad till hårtopparna! Då jag flyttade mitt akvarium på 540 liter till hennes vardagsrum så föll det sig så att hon jobbade och jag fixade ensam med detta.
Men då jag fyllde på vatten via en slang så ringde plötsligt en värmepumpskund och vi talade i närmare 40 minuter och katastrofen var ett faktum!
Parketten bröt jag upp och slängde på balkongen värmefläktar skaffades osv och mitt försäkringsbolag kontakades.
Jag gjorde anspråk på min drulleförsäkring och den gäller inte vid vattenskada (jo om akvariet gick i sönder så täcker den bara just detta)
Min flickvän kom hem och skrek lite men jag lungnade henne med att jag var försäkrad, just då ringer försäkringsbolaget och säger att det blir hennes hemförsäkring som täcker skadorna och jag meddelar henne detta.
Och hon säger vilken jävla hemförsäkring jag har alldrig haft någon sådan!
Jag kontaktar försäkringsbolaget och meddelar läget och dom ger rådet att hon bör stämma mig då bolaget inte kan se att jag gjort något som föranleder att skuld skulle falla på mig!
Jag sa självklart till henne att tydligen är detta inte mitt fel

Men skaffade på egen hand och händighet en ny parkett.