0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Saker o ting behöver inte vara nya för att bli patentsökta. Som jag uppfattar patentet som CZ har så fanns det omvänt för aircondition anläggningar från 70 talet eller omkring... CZ vände på det och sökte för värmeproduktion, i Sverige och (Amerika tror jag). Sedan har dom antagligen filat lite på förångaren kondensorn osv. Detta är inget som misskrediterar CE 50 konstruktionen på ngt sätt tycker jag.Detta är som "jag" uppfattar det med mina begränsade språkkunskaper efter att ha läst patententpappret som någon hade "här i forumet" tror jag det var.B Johans teori om frågorna kring mecmasters värmepump verkar rimliga tycker jag.
"CE50 löser ju detta genom att kompressorn går ned i varv då förångaren blir kallare än -20 gr. På så sätt kan den alltid ge hög effekt i större hus."Bjohan, det får du gärna förklara för mig för jag fattar inte hur man genom att minska den volymetriska verkningsgraden kan få ut mer energi.Hur kall förångaren skall bli bestäms ju av expansionsventilen och att systemet är rätt dimensionerat. Rätta mig om jag har fel.
Citat från: hplp skrivet 19 september 2006, 21:02:11 "CE50 löser ju detta genom att kompressorn går ned i varv då förångaren blir kallare än -20 gr. På så sätt kan den alltid ge hög effekt i större hus."Bjohan, det får du gärna förklara för mig för jag fattar inte hur man genom att minska den volymetriska verkningsgraden kan få ut mer energi.Hur kall förångaren skall bli bestäms ju av expansionsventilen och att systemet är rätt dimensionerat. Rätta mig om jag har fel.Ventilationsluften värmer ju förångaren. Ju mindre flöde på ventilationsluften ju kallare blir förångaren. När CE50 går på fullt varvtal blir min förångare ca 12 minusgrader vid injusterat flöde på 270 m3/h vid fläktläge 2. Om jag ställer ned fläkten på läge 1 blir förångaren ca -17 gr. Om jag ställer begränsningen till -15 gr som var standard förut, innebär det att kompressorn går ned i varvtal så att förångaren blir varmare än -15. Utan varvtalsstyrningen hade kompressorn varit tvungen att stänga av pga för kall förångare. Numera tillåter man ned till -20 gr. I ett litet hus når man lätt begränsningen vilket innebär lägre varvtal och mindre effekt.