0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Nu fick jag tänka till! Så här var det:För att jordfelsbrytaren inte skulle lösa på vp så skulle jag få gå upp i storlek - och man vill ju ha maximalt skydd lr hur! Så jag har en jordfelsbrytare i centralen som löser på 30 mA. Den täcker hela huset, utom vp. Vill jag ha jordfelsbrytare på vp behöver jag en separat som löser på kanske 300 mA (maskinjordfelsbrytare)? Få se om jag kanske skruvar dit en sån nån dag.Kanske bäst kolla vad CTC rekommenderar. Det finns en klar nackdel med att ha vp på samma jordfelsbrytare som resten av kåken - om den löser p g a något annat så blir det kallt inne. Finns avhandlat i en gammal tråd såg jag http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=2157.0;all
Jag sitter i den situationen att jag har nyinstallerad el i hela garaget som är kopplat via jordfelsbrytare och det är via den "slingan jag tänkt koppla pumpen.Resten av huset är inte kopplat via jordfelsbrytare och skall jag koppla in mig där blir det i så fall en extra kabeldragning som jag vill undvika. Tanken är ju ändå att hela huset skall "jordfelssäkras"Göran
Om nu du får frysa några timmar pga. att den har löst ut måste det anses vara ett fantastiskt lågt pris att betala jämfört med att någon person blir skadad eller rentav avlider.// Grolim
Citat från: grolim skrivet 12 september 2006, 23:07:34Om nu du får frysa några timmar pga. att den har löst ut måste det anses vara ett fantastiskt lågt pris att betala jämfört med att någon person blir skadad eller rentav avlider.// GrolimOch om den löser när vi är bortresta i februari?En vettig idé är att ha vp över en separat jordfelsbrytare. Eller kanske kyl+frys+vp, de tre saker som man inte vill ska lägga av.
Men hur nödvändig är egentligen jordfelsbrytaren säkerhetsmässigt för den som bara är "operatör", dvs. inte ens lyfter på locket till det "inre"? Skyddsjorden borde ju i alla fall ge hyfsad säkerhet mot att höljet börjar leda och varifrån ska man annars få strömmen i sig?