0 medlemmar och 3 gäster tittar på detta ämne.
Hej Carl,Tack för ditt svar! I min manual står det att kopplingsdifferensen avgör när värmepumpen skall starta i förhållande till värmekurvans värde. Kan det vara så att vid en framledningstemp på tex +20C så startar pumpen när temperaturen nått +16C (minsta kopplingsdiff) och stannar vid +36C (maxkopplingsdiff)? Tidsfaktorn förstår jag inte? Någon som vet mer?Mikael
Tack så mycket för era svar! Det är många saker jag undrar över när jag går igenom menyerna. Sture, vet du vad "Maximal drifttid för värme vid varmvattenbehov" betyder?Mikael
Återkommer senare i dag med IVT-sidorna om kopplingsdifferensen, grannen skall scannra in dem och mejla över dom till mig. Garanterar att du blir förvillad...Sture
Så här står det i några papper jag fått från IVT:Kopplingsdifferens(K)Börvärdet som erhålles från värmekurvans inställning används som börvärde för värmepumpens drift mot värmesystemet. Start och stopp av kompressorn sker kring börvärdet med en variabel kopplingsdifferens som börjar med ett stort värde (maximal kopplingsdifferens) och med tiden sjunker mot ett lägre värde (minimal kopplingsdifferens). Inställningen i Tidsfaktor avgör hur snabbt kopplingsdifferensen förändras enligt formeln på sid 22.Vid varje statusförändring, start eller stopp, på kompressorn återgår kopplingsdifferensen till inställningen i Maximal kopplingsdifferens.Sedan kommer några bilder över menyfönstret och därefter ytterligare lite text om tidsfaktorn:1= Mycket snabb minskning av kopplingsdifferensen = korta gångtider.20= Långsam minskning av kopplingsdifferensen = långa gångtider.På nästa sida (sid 22) visas ett exempel med formeln(max/min)/((tid/60*(1/k)+1)+min, där k är tidsfaktorn.samt några grafer över exemplet.Har inte utrustning hemma så att jag kan lägga ut sidorna på nätet. Fixar det i morgon, så kanske någon kan förklara. Jag kan det inte...Sture
Det här var nytt för mig, väldigt intressant, jag har aldrig sett detta förut. Är detta nått nytt som IVT börjat med?
Citat från: Carl N skrivet 10 september 2006, 22:20:57Det här var nytt för mig, väldigt intressant, jag har aldrig sett detta förut. Är detta nått nytt som IVT börjat med? Såvitt jag vet har det fungerat så från början i REGO 800. Själv tyckte jag liksom Mikaelanderlund att beskrivningen i användarhandledningen var lite ofullständig, så jag kontaktade IVT och de skickade ner de båda sidorna till mig. Jag antar att de kommer från nån intern systembeskrivning. Men jag blev inte mycket klokare för det. Så om någon kan förklara hur det fungerar, så vore jag tacksam...Sture