0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Rickard:"Om gamla "agda" sitter på en liten folkpension och inte har något kapital så har hon förmodligen stora möjligheter att låna de 4500 kr som behövs för fastighetsskatten."hplp:Min mor betalar strax över 7000 kr i fastighetsskatt, precis så mycket får hon i pension,livränta och änkepension varje månad. Hon har lånat till fastighetsskatten. Är det rimligt att hon skall betala mer fastighetsskatt än de som är i kassa stadda.
Citat från: hplp skrivet 15 september 2006, 21:21:56Rickard:"Om gamla "agda" sitter på en liten folkpension och inte har något kapital så har hon förmodligen stora möjligheter att låna de 4500 kr som behövs för fastighetsskatten."hplp:Min mor betalar strax över 7000 kr i fastighetsskatt, precis så mycket får hon i pension,livränta och änkepension varje månad. Hon har lånat till fastighetsskatten. Är det rimligt att hon skall betala mer fastighetsskatt än de som är i kassa stadda.Rickard tycker det. Men så har han kanske inte en ensamstående förälder på 80+ som slitit 6-timmars arbetsvecka hela sitt liv och som kan berätta hur livet är när det är riktigt snålt och kämpigt. Bara då har man mage att kräva att vederbörande ska knapra på kapitalet (det betalda och flera omgångar beskattade huset)
I vart fall verkar det vara Maud Olofssons önskedröm att du och jag skall kunna ha råd att köpa oss en piga.
Den sänka a-kasseersättningen kommer att tvinga ut alla arbetslösa i även så lågavlönade arbeten som vi idag inte ens har i sverige.
Angående fastighetsskatten[/b] så har alliansen fler gånger uttryckt sitt mål, slopad fastighetsskatt.
Att öka inkomsten för fattiga ger större efterfrågan och att öka inkomsten för redan rika ökar efterfrågan på penningplaceringar
När det gäller min retorik så kan den mycket väl vara "sosseretorik"Du använder ordet sosseretorik som ett skällsord, jag kallar ditt sätt att argumentera för klassisk högerretorik.
Skillnaden mellan dig och mig oavsett vilken retorik vi använder att jag inte är lika kategorisk i mitt fördömande av förslag, nya ideer eller regeringsalternativ som du är.
Jag kallar det för att vara objektiv, du får kalla det för vad du vill.
Jag kan nämna var jag anser att tillväxten behövs för att vi skall ha råd med de framtida utmaningarna inom äldreomsorgen:GruvindustrinBilindustrinMiljöteknikTelecomSkogsindustriAlliansens förslag har inte fokus på detta i samma utsträckning som "kartellens", i alla fall är det min bedömning.
Som jag ser det är en av de få fördelarna med ett regeringsskifte på söndag att det skulle snabba på en förnyelse av sossarnas politik.En hel del huvuden skulle nog få rulla om t.ex. Margot Wallström skulle ta över rodret. (Ja, jag anser att sossarna behöver reformeras, alliansen har många bra förslag i "frihetsfrågor" som jag tror att ett reformerat sosseläger skulle kunna inlemma i sin politik)
Skillnaden mellan mig och dig (som jag ser det) drjukebox är alltså att jag gärna diskuterar de olika alternativens för och nackdelar, medan du hellre etiketterar de som inte delar din uppfattning om "moraset" i dagens Sverige.
Skillnaden mellan s och alliansen i a-kassa ligger då i spannet 65-80%.DET FINNS LÄNDER I EUROPA SOM HAR 0% A-KASSA. Där har vi en signifikant skillnad. Skillnaden mellan s och alliansen är inte hårresande.
Tillåt mig småle. Ordval som "önskedröm" och "tvingas" tyder inte på objektivitet, snarare på att du har tagit definitiv ställning.
Inte alliansen. Jag har noterat att ffa Hägglund använt uttrycket "slopad" men han har då fått mothugg från Reinfeldt. Alla inser att skatten måste ta ut någonstans. Reinfeldt hade ett förslag på detta som de andra genast var tveksamma till. Den slutgiltiga utformningen avser de lösa i förhandlingar.
CitatAtt öka inkomsten för fattiga ger större efterfrågan och att öka inkomsten för redan rika ökar efterfrågan på penningplaceringarDet finns lägen då ekonomin och konsumtionen behöver stimuleras med bidrag. Tror inte vi har ett sådant läge nu.
Jag har inte sett det som ett skällsord, men vet inte hur jag skulle annanrs beskriva det. Du använder konsekvent sossarnas beskrivning av alliansen. Objektiv? Högerretorik? Ett skällsord kanske. Men jag har aldrig varit höger. Eller sysslat med politisk retorik.
Du har ju varit kategoriskt ifrågasättande till alliansens förslag.
istället för att hymla om min politiska identitet.
CitatJag kan nämna var jag anser att tillväxten behövs för att vi skall ha råd med de framtida utmaningarna inom äldreomsorgen:GruvindustrinBilindustrinMiljöteknikTelecomSkogsindustriAlliansens förslag har inte fokus på detta i samma utsträckning som "kartellens", i alla fall är det min bedömning.Var i hela friden har s och deras "partners" fokus på sysselsättning i dessa branscher?
Jag har inte satt etikett på någon utom då möjligen dig - detta eftersom du påstått dig sakna etikett, men sedan varit Persson megafon.
Inget fel med att ha en etikett, om man nu har en fast övertygelse.
Ähh, nu eldar Vi på lite, det är ju slutspurt i valrörelsen .... Skrota stora delar av försvaret, va fan ska Vi med stridvagnar till? Vi har ju ingen invasions-armé, så stridvagnarna går bort direkt. Gör om hala försvaret till en fast insatsstyrka på några tusen man, mer behövs inte. Island har inte nån arme alls, å ingen verkar ifrågasätta det. Efter det så har Sverige ett antal miljarder å lägga på skola, vård å omsorg. Några miljarder blir det även till att bygga ut infrastrukturen, vilket skulle göra oss Norrlänningar riktigt glada. Jag tror även det skulle räcka till att stötta många småföretagare att komma igång, t.ex momsbefrielse under ett par år... Ja jag vet, det skulle missbrukas av en del, precis som med allt annat, där pengar är inblandat. Men för sånt, finns det folk som är anställda, att ta i tu med....mvh humlan.
Låga räntor.Goda statsfinanser.Bra infrastruktur vad gäller vägar, järnvägar, flyg och telekommunikation.Satsningar på universitetsutbildningar på bred front och i HELA landet.Forskning och utveckling som är statsfinansierad
Island har inte nån arme alls, å ingen verkar ifrågasätta det.
var får du allt ifrån?
Goda statsfinanser.
Bra infrastruktur vad gäller vägar, järnvägar, flyg och telekommunikation.
Satsningar på universitetsutbildningar på bred front och i HELA landet.
Forskning och utveckling som är statsfinansierad
-är miljöintresserad-vill rösta vänster-anser att (s) behöver reformeras och GP avgå
Citat från: humlan57 skrivet 16 september 2006, 11:36:46 Island har inte nån arme alls, å ingen verkar ifrågasätta det. Har inte Island ett avtal med USA om att de skall sköta försvaret av Island som tack för att de får använda Keflavikbasen?
Citat från: humlan57 skrivet 16 september 2006, 11:36:46Ähh, nu eldar Vi på lite, det är ju slutspurt i valrörelsen .... Skrota stora delar av försvaret, va fan ska Vi med stridvagnar till? Vi har ju ingen invasions-armé, så stridvagnarna går bort direkt. Gör om hala försvaret till en fast insatsstyrka på några tusen man, mer behövs inte. Island har inte nån arme alls, å ingen verkar ifrågasätta det. Efter det så har Sverige ett antal miljarder å lägga på skola, vård å omsorg. Några miljarder blir det även till att bygga ut infrastrukturen, vilket skulle göra oss Norrlänningar riktigt glada. Jag tror även det skulle räcka till att stötta många småföretagare att komma igång, t.ex momsbefrielse under ett par år... Ja jag vet, det skulle missbrukas av en del, precis som med allt annat, där pengar är inblandat. Men för sånt, finns det folk som är anställda, att ta i tu med....mvh humlan.Jag håller med om försvarsbantningarna, är en fredlig själ, ytterligare ett (vänster)förslag som jag tror rätt många som inte har någon anknytning till försvaret håller med om.När det gäller momsbefrielse för vissa som konkurrerar på samma marknad som icke momsbefriade företag så är jag lite skeptisk, jag tycker att det är rätt viktigt med lika förutsättningar för alla. För starka stöd riskerar att nya företag slår ut redan etablerade företag p.g.a. sina kostnadsfördelar.