Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: RÃ¥d angÃ¥ende jord/bergvärmepump önskas  (läst 27599 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Frosty

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 60
  • Karma +0/-0
SV: Råd angående jord/bergvärmepump önskas
« Svar #75 skrivet: 28 oktober 2006, 08:55:11 »
Välkommen ut pÃ¥ den tunna isen, började bli ensamt här ute.  ;D

Högre är med hjälp av eltillskott mao. För framledningstempen så ligger ju faktiskt Nibe bättre till, synd att det inte finns någon inst jag litar på från Nibe i närheten. Men det ska nog fungera ändå, ingen av de två som varit här har fått den där skräcken i blicken när de sett mina element.

Och här räcker inte gympaskorna till...Vi har väl fått drygt två decimeter, också väster om Östersund. Har 15 mil in till stan så det är granngårds. :)
« Senast ändrad: 28 oktober 2006, 09:47:07 av Frosty »

Utloggad Frosty

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 60
  • Karma +0/-0
SV: Råd angående jord/bergvärmepump önskas
« Svar #76 skrivet: 28 oktober 2006, 09:37:56 »
Fick en ny offert för borrningen igår. Gäller fortfarande för 2x140 m. 85700:- utan grävning så den firman är dyrare än förra borrofferten som ligger på 82400:-. Den senaste offerten är dessutom en firma som startades 2005 och inte Geotec-ansluten. Väntar på en offert till för borrningen men förväntar mig ingen större skillnad.

Utloggad Bertil

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 7204
  • Karma +6/-2
  • gsg..... gÃ¥re sÃ¥ gÃ¥re
SV: Råd angående jord/bergvärmepump önskas
« Svar #77 skrivet: 28 oktober 2006, 11:14:02 »
Högre temp med enbart hjälp av värmepumpen ska va möjligt, för optimum. Behov av högre framledningstemp i en vp ger dock  sämre verkninsggrad. Se högtemp resp lÃ¥gtempsystem i ordlistan.

Jämför även COP vid 35 fram resp 50 fram... behövs 60 minskar verkninsgraden ytterligare.

Men det som avgör vilken temp vp kan uppnå som max är när raddarna avger den effekt som vp ger.

Min vp orkar "bara" upp i 42 grader vid kontinuerlig drift... det låter ynkligt men är toppbra...

Det räcker vid drygt -20 ute, och ger då enormt bra COP. ( lågtempsystem)

http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php/topic,56.0.html

Klipp ur ordlistan...

Konvertering
Byte av värmesystem, exempelvis från elvärme och oljeeldning till fjärrvärme eller värmepump. En värmepump har en ur värmesynpunkt unik egenskap, den blir effektivare ju lägre temperatur den får jobba med på värmesidan. I princip inget uppvärmningssätt fungerar så. Det beror på den "lågvärdiga" energi som utvinns antingen ur mark berg eller luft. Vid dimensionering av radiatorsystem är det lönsamt att frångå gängse schabloner!! Större radiatorer minskar den genomsnittliga framledningstemperaturen, det ger högre COP. Ett normalt lågtemperatur radiatorsystem behöver 55 grader fram vid DUT. Vi påstår att det kan va lönsamt att sikta på ett maximalt temperaturbehov av 40-45 grader vid DUT, men dimensioneringen av kollektorn blir då ungefär som vid golvvärme. Se även COP och energibrunn.



Nibe 1255 16 kw från 21/12-17. Den borde klara -45 utan tillskott.
Drygt 150 meter aktiv borra.
Ca 200 m2 + hel "gammaldags" källare. 2 lght, egen hushålls el på ö-plan.
Enskild vattentäkt tillsammans med  grannen vi "hÃ¥ller" strömmen. 2 vuxna i huset.
Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra hos min far.
IVT 25 kwh med fyra borror med 750l ack i större fastighet.

Utloggad Frosty

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 60
  • Karma +0/-0
SV: Råd angående jord/bergvärmepump önskas
« Svar #78 skrivet: 04 november 2006, 10:07:51 »
Tror nog jag har bestämt mig för märket nu iaf, som det ser ut nu så blir det Thermia av den enkla anledningen att den installatören är den enda som känns rätt. Har begärt in ytterligare två offerter(en Nibe och en Thermia) för några veckor sedan men får inte dem så då skippar jag de. Det som återstår är att välja borrfirma, bör få in den sista borrofferten till veckan vilket blir den tredje.

Vet att jag nog betalar ett överpris för Thermialösningen men installatören verkar som sagt duktig och har ett bra rykte samt att borran verkar väl tilltagen, känns rätt helt enkelt.  :)

Utloggad Bertil

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 7204
  • Karma +6/-2
  • gsg..... gÃ¥re sÃ¥ gÃ¥re
SV: Råd angående jord/bergvärmepump önskas
« Svar #79 skrivet: 04 november 2006, 15:46:56 »
Trixa lite me han... du vet ja vill ju beställa av dig du är ju seriös och DUKTIG ^-^ ::) a:gl
men kolla här.. du mÃ¥ste pruta en del dom andra är ju billigare  >:D

Vad är ditt lägsta pris kom med ett bud jag vill ju beställa av dig, MEN nog kan väl du komma ned i dom här priserna......   knUp

Om det är trögt då drar du av 10-20 tusen o säger du får så här mycket då gör jag affär direkt...
Du kan också lova ut att intrimning och justering av datorn det kan jag ta hand om själv...

Osså tillsist säger du, ok men då får du tametusan bjuda på en rumsgivare. Den betalar ju inte du många kronor för. du kan lova att justera in den själv också.... Vi hjälper dig!
 

kanske liknar hästskojarfasoner, men det handlar ju trots allt om din plÃ¥nbok...   >:D
Nibe 1255 16 kw från 21/12-17. Den borde klara -45 utan tillskott.
Drygt 150 meter aktiv borra.
Ca 200 m2 + hel "gammaldags" källare. 2 lght, egen hushålls el på ö-plan.
Enskild vattentäkt tillsammans med  grannen vi "hÃ¥ller" strömmen. 2 vuxna i huset.
Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra hos min far.
IVT 25 kwh med fyra borror med 750l ack i större fastighet.

Utloggad Frosty

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 60
  • Karma +0/-0
SV: Råd angående jord/bergvärmepump önskas
« Svar #80 skrivet: 30 november 2006, 10:41:52 »
Ja dÃ¥ var det dags för mig att svamla lite igen. Känslan för att gÃ¥ pÃ¥ Thermian är fortfarande väldigt pÃ¥taglig. Har kollat med installatören och han kan inte gÃ¥ ner i pris. Onlineuppkopplingen skippar jag sÃ¥ där tjänas 3500 + moms in men det är ju inga större pengar. Inomhusgivare är runt 1000:- sÃ¥ den kan man kanske snika med, han lät iofs inte helt vänligt inställd till inomhusgivare.  ;D

Är fortfarande en dyr lösning mest pga två borrhål. Snackade med Thermia och skillnaden mellan ett lambdavärde på 2(som det räknas med i Thermia-offerten) och ett lambdavärde på 3 är cirka 80 meter i borrhål. Så räknar man med lambda 3 för Optimum 12 så får jag helt plöstlig ett hål på 180 m istället för 2x133m. Det ger ju en ganska stor skillnad i pris. Har försökt få fram vilket lambda jag har men det går inte, har snackat med både Thermia, SGU, och två borrfirmor angående lambda utan framgång. Ena borraren snackade dock om granit samt skiffer i närheten, lite blandat mao.

Pratade med ena borrfirman angÃ¥ende att bestämma pÃ¥ plats om det behövs tvÃ¥ hÃ¥l eller om det räcker med ett och det var inga problem, det kan bestämmas utifrÃ¥n vattenpelare och berget i sig. Detta gör ju att borrningen eventuellt kan bli billigare. Känns som en balansgÃ¥ng vad gäller borrhÃ¥let, vill inte snÃ¥la in för mycket pÃ¥ borrningen och fÃ¥ ett dÃ¥ligt hÃ¥l och samtidigt vill jag inte borra tvÃ¥ hÃ¥l i onödan.  :)

Har även fÃ¥tt offert pÃ¥ att plocka ur oljetanken samt gamla pannan, 7000:- + moms är domen för det.  :(

Utloggad Bertil

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 7204
  • Karma +6/-2
  • gsg..... gÃ¥re sÃ¥ gÃ¥re
SV: Råd angående jord/bergvärmepump önskas
« Svar #81 skrivet: 30 november 2006, 12:01:44 »
Få en borrare med rejäl agrejor, dokumenterat rejäl kompressor och borrigg...

Får du ett djupt hål kan du alltid köra en vinter... det är omöjligt att veta hur mycket en borra ger... förutom bergets värmeledningsförmåga beror det på vattenströmning grundvattennivån (den kan variera starkt över året) djupet till berg spelar också roll (effektivt hål i mark ger inte lika mycket)

jag har inte ett ont ord att säga om Thermia, (reklam  :D ) men andra maskiner duger ocksÃ¥ lika bra!
Nibe 1255 16 kw från 21/12-17. Den borde klara -45 utan tillskott.
Drygt 150 meter aktiv borra.
Ca 200 m2 + hel "gammaldags" källare. 2 lght, egen hushålls el på ö-plan.
Enskild vattentäkt tillsammans med  grannen vi "hÃ¥ller" strömmen. 2 vuxna i huset.
Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra hos min far.
IVT 25 kwh med fyra borror med 750l ack i större fastighet.

Utloggad Frosty

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 60
  • Karma +0/-0
SV: Råd angående jord/bergvärmepump önskas
« Svar #82 skrivet: 06 december 2006, 16:26:17 »
Lite oväntat så damp det in offert från lokala nasaren.

Rivning av panna och tank samt inkoppling mot befintligt system ingår. Borrningen är inklusive 6 meter foderrör, står inget om grävning.

Elinstallation och hyra av container ingår ej. Antar att containern är till för tanken samt pannan.

Nibe 1230-10 med 230 m borrhål: 173600:-

Nibe 1230-8 med 205 m borrhål: 165000:-


Är nog ändå Thermia som känns bäst, postar detta mest för info bara.

Utloggad Bertil

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 7204
  • Karma +6/-2
  • gsg..... gÃ¥re sÃ¥ gÃ¥re
SV: Råd angående jord/bergvärmepump önskas
« Svar #83 skrivet: 06 december 2006, 19:16:17 »
Citera
Elinstallation och hyra av container ingår ej. Antar att containern är till för tanken samt pannan.

den är för borrkaxet ur borran... jag hade en skogskant 40 meter bort dom drog slang dit... nu har jag en diskret "vall" där med småsten.
Det lutar bortåt också, det blir ju en hel del vatten också!

Kul att det avanserar, snart slår du väl till!

ta inte en för vek pump bara, den här tempen är nog inte för evigt!? även om det känns så just nu!

Lycka till!
Nibe 1255 16 kw från 21/12-17. Den borde klara -45 utan tillskott.
Drygt 150 meter aktiv borra.
Ca 200 m2 + hel "gammaldags" källare. 2 lght, egen hushålls el på ö-plan.
Enskild vattentäkt tillsammans med  grannen vi "hÃ¥ller" strömmen. 2 vuxna i huset.
Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra hos min far.
IVT 25 kwh med fyra borror med 750l ack i större fastighet.

Utloggad Frosty

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 60
  • Karma +0/-0
SV: Råd angående jord/bergvärmepump önskas
« Svar #84 skrivet: 28 augusti 2007, 19:45:04 »
Ja då är jag i farten igen, har inte kommit till skott ännu men nu till hösten/vintern ska det bli av iaf. Har faktiskt börjat luta åt den lokala Niberepresentanten trots att jag kände mer för Thermia förut. Anledningen är att med Nibe blir det en helhetslösning samt att det faktiskt på papperet blir runt 20k billigare. Men nu finns ju både Nibe 1225-10 och 1235-10 och jag blir inte riktigt klok på skillnaderna mellan dessa två, verkar som om 1235 har ett nyare styrsystem, lite högre framledningstemp och ett annat utseende. Köldbärare in / värmebärare ut vid 0/50 °C är 8,7 kW för 1235-10 och 8,5 kW för 1225-10 om det nu ger nån märkbar skillnad. Är jag fel ute angående skillnaderna?

Vilken av dessa ska man gå på och framförallt gäller samma dimensioneringskalkyl för dessa två som för 1230-10 som jag fick förut eller ska jag begära in en ny? Priset lär väl ändras lite också förstås. Förutsättningarna för huset och förbrukning är oförändrat.

Utloggad Frosty

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 60
  • Karma +0/-0
SV: Råd angående jord/bergvärmepump önskas
« Svar #85 skrivet: 30 augusti 2007, 09:20:08 »
Svarar mig själv, 1235 är ju efterträdaren till 1230 så det är i så fall den som gäller. Har pratat med Thermia-återförsäljaren igen och han kör fortfarande inte med en helhetslösning, gör ingen skillnad för mig i pris fick jag talat om för mig och han ville helst inte kontakta en borrfirma utan ser helst att jag gör det. Så Nibe blir det som det känns idag trots att Thermia-göken har ett bättre rykte.

Har iofs börjat vela(börjat och börjat har inte gjort annat än vela sen jag började kika på bergvärme :D ) om jag ska ha en 1235-10 eller om jag ska gå på en 1135-10 och en VPAS 300/450 för att få soluppvärmt vatten på sommarhalvåret. Blir ju en prisskillnad på 11625:- om man räknar på priserna på Nibes hemsida. 1235 och 1135 ska vara samma maskin med skillnaden att 1135 inte har inbyggd vvb.

Nibe Fighter 1135-10 + Nibe VPAS 300/450 76375:-
Nibe Fighter 1235-10 64750:-

Är det värt skillnaden i kostnad, blir iofs större skillnad än 11625:- iom mer installation, eller fungerar det inte tillfredsställande med en solslinga på 2,3m² som VPAS har?

Eller man kanske till och med ska gå på en Fighter 1250 men då drar det iväg i pengar förstås, kostar ju 97125:-. Man ska kanske ha en större förbrukning än vad vi har för att det ska löna sig med en sån. Känns lite grand som att skjuta ren med en elefantbössa.
« Senast ändrad: 30 augusti 2007, 09:24:31 av Frosty »

Utloggad båkan

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Kungälv
  • Antal inlägg: 47
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Råd angående jord/bergvärmepump önskas
« Svar #86 skrivet: 30 augusti 2007, 09:45:50 »
Hej Frosty,

bara några tankar från en som har solvärme idag och funderingar på bergvärme.
Varmvatten drar 10-15 kWh per dag och så säjer vi en lång säsong på 200 dagar.
Det blir 3000 kWh du kan få från solen för varmvattnet.
Värmer du detta med bergvärme och COP 4 så "kostar" det 750 kWh i el.
Det är tyvärr ingen vidare kalkyl att jämföra solvärme med bergvärme, det är svårt att
få tillbaka pengarna för solvärmeinvesteringen.

HÃ¥kan
En vuxen+två barn. 2x140 m2 plus källare villa från 30-talet under renovering utanför Kungälv
Nibe 1135-10 + 202 m energibrunn, Soltank 750 liter, solpaneler 18 m2 platta, UVR 1611
Pool 3,7x7,3m
Nuvarande förbrukning 5.500 kWh sol, el okänt

Utloggad Kall Kyl

  • Amatör med solfÃ¥ngare men knappast en
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1389
  • Karma +0/-1
  • Kön: Man
  • kW != kWh
SV: Råd angående jord/bergvärmepump önskas
« Svar #87 skrivet: 30 augusti 2007, 10:41:22 »
Värmer du detta med bergvärme och COP 4 så "kostar" det 750 kWh i el.
Vilken pump värmer vv med cop=4?
mvh
Pelletskonverterad oljepanna. 2*30 rör från sfinx, vinkel: 70°, riktning: 215°. UVR61-3 solstyrning med flödesgivare och energimätning. 750l tank. Funderar på att skaffa en l/l eller l/v.

Utloggad ROLPeR

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Norrtälje
  • Antal inlägg: 397
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Allt som puttrar och smäller är av intresse.
SV: Råd angående jord/bergvärmepump önskas
« Svar #88 skrivet: 30 augusti 2007, 11:01:32 »
Svarar mig själv, 1235 är ju efterträdaren till 1230 så det är i så fall den som gäller. Har pratat med Thermia-återförsäljaren igen och han kör fortfarande inte med en helhetslösning, gör ingen skillnad för mig i pris fick jag talat om för mig och han ville helst inte kontakta en borrfirma utan ser helst att jag gör det. Så Nibe blir det som det känns idag trots att Thermia-göken har ett bättre rykte.

Har iofs börjat vela(börjat och börjat har inte gjort annat än vela sen jag började kika på bergvärme :D ) om jag ska ha en 1235-10 eller om jag ska gå på en 1135-10 och en VPAS 300/450 för att få soluppvärmt vatten på sommarhalvåret. Blir ju en prisskillnad på 11625:- om man räknar på priserna på Nibes hemsida. 1235 och 1135 ska vara samma maskin med skillnaden att 1135 inte har inbyggd vvb.

Nibe Fighter 1135-10 + Nibe VPAS 300/450 76375:-
Nibe Fighter 1235-10 64750:-

Är det värt skillnaden i kostnad, blir iofs större skillnad än 11625:- iom mer installation, eller fungerar det inte tillfredsställande med en solslinga på 2,3m² som VPAS har?

Eller man kanske till och med ska gå på en Fighter 1250 men då drar det iväg i pengar förstås, kostar ju 97125:-. Man ska kanske ha en större förbrukning än vad vi har för att det ska löna sig med en sån. Känns lite grand som att skjuta ren med en elefantbössa.

Som Håkan sagt tidigare, om du inte har en väldigt stor varmvattenförbrukning så får du svårt att räkna hem extrakostnaden för solutrustningen.

MVH // Rolle
IVT, 2X90m borrdjup, 200 m² enplan. Byggår 2010 Norrtälje. Toltalförbrukning 13300 kWh.

Tidigare hus CTC EcoHeat 5 V3,

"It takes a lot of knowledge to really mess something up!"

Utloggad Frosty

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 60
  • Karma +0/-0
SV: Råd angående jord/bergvärmepump önskas
« Svar #89 skrivet: 30 augusti 2007, 15:04:43 »
Tackar för svaren, då hoppar jag över den lösningen och kör med allt i ett istället. Har ingen våldsam varmvattenförbrukning ändå. :)

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!