Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: NÃ¥gon som sÃ¥g inslaget om vindkraft i morse?  (läst 31542 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

gano

  • Gäst
gano
SV: Någon som såg inslaget om vindkraft i morse?
« Svar #45 skrivet: 05 oktober 2006, 13:18:45 »
Problemet med solvärmen är ju att den ger i princip noll när man har som mest behov, då tror jag minst lika mycket på småskalig vindkraft, den kan i alla fall bidra med energiproduktion även om det är kallt ute.

Vindkraft ger mer vid kallt än vid varmt väder, luftens densitet är högre. Finns ju ett fall där solvärmen är oslagbar och det är tappvarmvattentillverkning på ljusa delen av året. Själv har jag löjligt låg förbrukning på sommarhalvåret.

MVH/Gano

Utloggad Sfinx

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 971
  • Karma +2/-1
  • Värmepumpar = eldrivna solfÃ¥ngare
SV: Någon som såg inslaget om vindkraft i morse?
« Svar #46 skrivet: 05 oktober 2006, 13:24:17 »

Nja, jag menar inte bara solvärme, utan även solenergi (el). Solceller kommer starkt, å med bättre batterier som lagringskälla, kommer det systemet att kunna klara stora delar av elbehovet. Det är ju inte förrän på de allra senaste åren man börjat satsa stort på det, så Vi kan med säkerhet räkna med en enorm utveckling under de närmaste åren. Sen går det naturligtvis att kombinera med t.ex vindkraft, för laddning av batterier, å solfångare till värma vatten m.m. Försöksanläggningar för elleverans till nätet finns redan i Sverige (småhus/villor), å fungerar det som tänkt, blir elkostnaden +- 0 sek/år

mvh humlan.

Läst tidningen idag? ;D
http://www.expressen.se/index.jsp?d=201&a=707562

Utloggad humlan57

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2701
  • Karma +0/-4
SV: Någon som såg inslaget om vindkraft i morse?
« Svar #47 skrivet: 05 oktober 2006, 16:13:00 »

Nja, jag menar inte bara solvärme, utan även solenergi (el). Solceller kommer starkt, å med bättre batterier som lagringskälla, kommer det systemet att kunna klara stora delar av elbehovet. Det är ju inte förrän på de allra senaste åren man börjat satsa stort på det, så Vi kan med säkerhet räkna med en enorm utveckling under de närmaste åren. Sen går det naturligtvis att kombinera med t.ex vindkraft, för laddning av batterier, å solfångare till värma vatten m.m. Försöksanläggningar för elleverans till nätet finns redan i Sverige (småhus/villor), å fungerar det som tänkt, blir elkostnaden +- 0 sek/år

mvh humlan.

Läst tidningen idag? ;D
http://www.expressen.se/index.jsp?d=201&a=707562


Va fan!!!! ;D :o Det är ju precis sånt där jag efterlyst i flera år!!! Har "tjatat" med massor med folk om solfångare/solceller på idrottshallar å liknande, som har massor med takyta att utnyttja. Jag hoppas att många fler tar efter Gbg..., Malmö har väl startat nåt åxå, tror jag.

mvh humlan.

Utloggad pellep

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 916
  • Karma +0/-0
  • varför göra det enkelt om man kan krÃ¥ngla till det
SV: Någon som såg inslaget om vindkraft i morse?
« Svar #48 skrivet: 06 oktober 2006, 14:47:20 »
Ytterligare en sak att lägga på minnet: Inom tjugofem år finns det flera nya kärnkraftverk i Sverige. Jag lovar.
Om du möter en människa utan leende, ge henne ditt!

Utloggad jehu

  • Lekman men kanske en vacker dag
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1986
  • Karma +5/-12
  • Kön: Man
  • CTC hÃ¥ller mÃ¥ttet
SV: Någon som såg inslaget om vindkraft i morse?
« Svar #49 skrivet: 06 oktober 2006, 15:07:09 »
Ytterligare en sak att lägga på minnet: Inom tjugofem år finns det flera nya kärnkraftverk i Sverige. Jag lovar.

Det vet vi inte ett dyft om.
Villa  330 m2 + källare byggd 1907. 5 i familjen. CTC Ecoheat 10. Borrat 150 m aktivt hÃ¥l (2002) + 150 m (2013). Brine innan tilläggsborrning -2/-5 i mars, nu +3/0. Ã…tta fungerande eldstäder. Ã…rstotalförbrukning cirka 18000 kWh + 4m3 ved. (Tidigare 45000 kWh+ 2m3 ved)
Styr sedan feb -22 med Ngenic Tune och timdebitering med Tibber.
Nu nere på 14000 kWh/år!

Utloggad humlan57

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2701
  • Karma +0/-4
SV: Någon som såg inslaget om vindkraft i morse?
« Svar #50 skrivet: 06 oktober 2006, 15:11:11 »
Ytterligare en sak att lägga på minnet: Inom tjugofem år finns det flera nya kärnkraftverk i Sverige. Jag lovar.

Hade Du sagt det för 10 år sedan, då hade jag inte sagt emot dig. Men nu när ekonomin exploderat i Asien, å dom "skriker" efter solfångare, solceller å vindkraftverk, så tvivlar jag på att det kommer att behövas. Den draghjälp dom ger oss, gör att priserna kommer att rasa på dom sakerna, bara om nåt år. Så jag tror på samma utveckling här, just för att det kommer att bli så lönsamt att investera i det.

mvh humlan.

Utloggad Avensis

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Norge
  • Antal inlägg: 354
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Någon som såg inslaget om vindkraft i morse?
« Svar #51 skrivet: 11 november 2006, 21:05:50 »
Regjeringen i Norge säger att 8 öre/kWh i subsidier till vindkraft/bioenergi är lagom.
Regjeringen i Sverige gir över det 3-dubbla.

Norska utbyggare mener att vindkraft inte är lönsamt och pÃ¥börjar inte  utbyggnad av planerad vindkraft.

http://www.ae.no/ae/nyheter/article27636.ece

Nå importerar Skandinavien den värsta kolkraft nånsin. Tror den var från Litauen.

Bättre att vi alla betalar 10 öre högre pris for elen och subventionerar snurrorna med 30 öre?

Vem vill betala 3000 kr/Ã¥r mer for sin el?

Inte jag.
CTC Eco Heat 7,5 kW.  160m aktivt borrdjup.
200L VVB i serie med CTC.  60° ut frÃ¥n VVB.
Enermet elmätare. Actaris CF Echo II värmemätare.

Logger: Lämpömittari

Utloggad jnorback

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: SkÃ¥ne
  • Antal inlägg: 50
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Bättre och bättre för var dag.
SV: Någon som såg inslaget om vindkraft i morse?
« Svar #52 skrivet: 03 december 2006, 15:15:10 »

Det inlägget skall jag komma ihåg, det påminner mig om när en av våra ministrar en gång sa att internet bara var en "fluga".


Nja, det hon sade var att "det planlösa surfandet pÃ¥ Internet är en övergÃ¥ende fluga". Och det visade sig ju inte vara fel alls. En av de mest spridda felciteringarna i Sverige, sÃ¥ ingen skugga över R  ;)

Sedan kan jag hålla med om att vi nog kommer att behöva vara rätt många som står och pinkar för att det skall motsvara vind-elen om ett par år. Frågan är om vi ens får plats på stranden.

Därmed inte sagt att jag tror att vindkraften kommer att kunna ersätta all idag mindre önskvärd elproduktion. Men det är nog som med bensinen. Vi kommer att behöva ett antal ekonomiskt realistiska och pålitliga alternativ för att täcka våra behov.
Minskat slöseri, vind, sol, mm

När det sedan gäller kärnkraften så får folk tycka vad de vill om den, men bättre än att elda fossilt är det, nu när vi ändå har den. Därvidlag kommer INGEN att kunna rucka min övertygelse. Så stäng den gärna, men först efter att vi klarar oss utan att själva elda eller importera fossil-el.

Min dröm är en vindsnurra och solfångare för att komplettera värmepumpen. Men eftersom vi bor i ett område med "särskilda områdesbestämmelser" och således behöver söka bygglov för att rätta till hängrännorna (nja, inte riktigt, men...), så avvaktar jag nog lite till. Jag tror dock stenhårt på småskalig vind-el.
Nibe Fighter 1110(13,5kW) med två markkollektorslingor om 400m vardera. 270kvm tegelstomme. Drar MYCKET värme. 3300 timmar och 6800 starter om året.

Utloggad tomas.nilsson

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 11
  • Karma +0/-0
SV: Någon som såg inslaget om vindkraft i morse?
« Svar #53 skrivet: 12 februari 2007, 13:13:49 »

Sverige producerar nog över 200 TWh. La oss tänka att 10% är frÃ¥n snurrorna. Med 20 öre i subvensjon/kWh kommer priset for subvensjonen att bli  4.000.000.000 kronor. Fyra miljarder kronor är inte smÃ¥potatis.

Man kan köpa många VP:ar för denna summan.............


Köp hur många VP du vill de producerar ingen el ändå..

På tal om äpplen och päron.

Utloggad T-bird

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 130
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Kan man klaga pÃ¥ att förbrukningen vart för lÃ¥g,?
SV: Någon som såg inslaget om vindkraft i morse?
« Svar #54 skrivet: 17 februari 2007, 22:30:14 »
Alla känner väl till att man fÃ¥r ett 70%  bidrag till solcellspaneler pÃ¥ offentliga byggnader i sverige pengar som kommer frÃ¥n EU, det är bara det att ingen har utnyttjat dom! Om det är nÃ¥gon som har en skola eller liknande kan man fÃ¥ solcellspaneler billigt,det rör sig om stora belopp som ingen utnyttjat än!
Radhus 2 plan 120 m2 träfasad byggt -84 hälften tvåglasfönster,resten isolerglas direktel elradiatorer frånluftsvärmepump för varmvatten.
Sanyo 123 lvp installerades sep -06
140.9 watt i snitt senaste 8676.5 tim  1222.6 kwt för lvp. 13656 kwt totalförbrukning för huset Ã¥r2007.Inga elrdiatorer pÃ¥ sedan lvp-monteringen.6pers .FrÃ¥nluftsvärmepump för varmvatten.

Utloggad humlan57

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2701
  • Karma +0/-4
SV: Någon som såg inslaget om vindkraft i morse?
« Svar #55 skrivet: 18 februari 2007, 10:52:57 »
Småskalig produktion av el, är åxå nåt jag tror stenhårt på. Inte riktigt så små som för det egna hushållet, men till byar å mindre samhällen. Är lite tveksam till de jätte-parker av vindkraftverk som som planeras å byggs. Varför? Jo med tanke på klimatförändringen, är det inte alls omöjligt att vindarna kommer att förändras totalt. Det kan alltså bli omöjligt att producera nån el i dessa parker, p.g.a att det blåser för mycket eller för litet... Ang EU bidraget till offentliga byggnader är det väl bara nåt att drömma om, att det skulle utnyttjas av våra politiker. Dom har inte lyckats göra nåt dom senaste 30 åren med solceller, solfångar, eller vindkraft m.m, mer än nåt ytterst marginellt, som i princip inte tillfört ett dugg. Antagligen är Vi enda landet i världen, där dom med etanolbilar tankar bensin istället, nu när dom lyckats slarva bort pris-fördelen, i förhållandet till bensin....

mvh humlan.

Utloggad Avensis

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Norge
  • Antal inlägg: 354
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Någon som såg inslaget om vindkraft i morse?
« Svar #56 skrivet: 19 februari 2007, 00:57:51 »

Sverige producerar nog över 200 TWh. La oss tänka att 10% är frÃ¥n snurrorna. Med 20 öre i subvensjon/kWh kommer priset for subvensjonen att bli  4.000.000.000 kronor. Fyra miljarder kronor är inte smÃ¥potatis.

Man kan köpa många VP:ar för denna summan.............


Köp hur många VP du vill de producerar ingen el ändå..

På tal om äpplen och päron.
Nej, men dom sparar el.
El och el, inte äpplen och päron.

Och som en bonus behövs ingen utbyggnad av framförningsnätet.
Man fÃ¥r  bättre kapacitet och kan bygga ut annan el utan att bygga ut nätet.

Dubbel vinst   :)
« Senast ändrad: 19 februari 2007, 01:01:29 av Avensis »
CTC Eco Heat 7,5 kW.  160m aktivt borrdjup.
200L VVB i serie med CTC.  60° ut frÃ¥n VVB.
Enermet elmätare. Actaris CF Echo II värmemätare.

Logger: Lämpömittari

Utloggad jnorback

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: SkÃ¥ne
  • Antal inlägg: 50
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Bättre och bättre för var dag.
SV: Någon som såg inslaget om vindkraft i morse?
« Svar #57 skrivet: 20 februari 2007, 12:08:06 »
Jovisst sparar VP el och är på det sättet jättebra. Men hur många anläggningar man än halverar (eller 1/3 eller tom 1/4) förbrukningen för, så kommer man ändå inte ner till noll.

Det är det som är hela kärnan i miljörörelsens tankevurpa.
Lär vi oss inte att producera prisvärd, förnybar och på andra sätt miljövänlig el, är det kört ändå. OM vi däremot lär oss att på prisvärt sätt ta tillvara sol- och vindenergin, så kommer inte förbrukningen i sig att vara något miljöproblem.

Min senaste dröm är en elbil som jag laddar med en snurra på garagetaket. Bara det räcker till att köra barnen till skolan så klipper jag till. Utan att tveka.
Nibe Fighter 1110(13,5kW) med två markkollektorslingor om 400m vardera. 270kvm tegelstomme. Drar MYCKET värme. 3300 timmar och 6800 starter om året.

Utloggad Avensis

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Norge
  • Antal inlägg: 354
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Någon som såg inslaget om vindkraft i morse?
« Svar #58 skrivet: 20 februari 2007, 22:01:52 »
Om värmepumpar sÃ¥ smÃ¥ning om halverar energiförbruket i Norge, kan ni svenskar köpa 100% ren och förnybar el baserad pÃ¥ vattenfall. Den halvan gÃ¥r dÃ¥ med till att driva alla dom svenska värmepumparna och sÃ¥ är vi en union som bara förbrukar  ren energi.  :)

For övrigt har vindkraft bara ett hundradel av potensialet till kraft frÃ¥n vÃ¥gor. 

Framtiden vill nog inte bli baserad på vindkraft alls.

CTC Eco Heat 7,5 kW.  160m aktivt borrdjup.
200L VVB i serie med CTC.  60° ut frÃ¥n VVB.
Enermet elmätare. Actaris CF Echo II värmemätare.

Logger: Lämpömittari

Utloggad Lars-1

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Göteborg
  • Antal inlägg: 50
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Någon som såg inslaget om vindkraft i morse?
« Svar #59 skrivet: 20 februari 2007, 23:14:26 »
Förvånande vad man kan ändra alla åsikter med bidrag. Det spelar nästan ingen roll vad det gäller när bidragen ges av staten. Vindkraft, Etanol osv. det funkar hur bra som helst så länge bidragen finnns....

Nåväl, någon som kan svara på hur stora snurror som man skall satsa på idag (bygget sker nog inte förrän efter 4-5år om det går bra med alla tillstånd osv.) ?

Jag antar att viden bestämmer var de skall stå, finns säkert fina kartor på det.

Men kan man ställa upp hur stora snurror som helst?
Eller bestämmer vinden (läs medelvind eller någon liknande benämning som är beräkningsbar) hur stora snurror det går att använda? Har läst om snurror på upp till 20 MW men jag kan ha fel.

De vindsnurrparker jag sett bl.a. i Halland. De ser ut som om de är på 800 kW styck eller så.
Enstaka nya är något större 1 MW skulle jag tro.

NÃ¥gon som vet?
Enplan med källare Göteborg, IVT HT Plus C7 installerad 2005-03-16, uppvärmt 200 m², radiatorer borran 150m.

Ã…r 1 IVT: 6 683 kWh drifttid: 2 715h All el: 12 029 kWh Brine in 7 ut 2
Ã…r 2 IVT: 5 658 kWh drifttid: 2 342h All el: 11 451 kWh Brine in 5 ut 2

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!