0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Snäva böjar med 1/2tumsrör måste göras med rörbockningsverktyg och då ställer isoleringen till det!Dock så fungerar maskinen ofta utan problem trots deformationen om den är på ett ställe! Gasflödet minskar ok! men väldigt lite, gashastigheten pressas upp rejält och kan ge ljud.Är det nu väl redan gjort så behöver det inte betyda att något går sönder och måste göras om!Men rekomendera inte killen som gjorde jobbet! Om deformationen uppstod vid tex en provtryckning så hade tryckning fått göras om efter åtgärd, men nu fungerar maskinen och förmodligen kommer den att göra så länge.Det är slarvigt och du bör påtala det, och skulle deformationen inte se mjuk ut utan man ser veck eller dyligt så kräv omdragning!
Förstår ändå inte vad den stackars instalatören gjort för fel??? Man litar väl oftast på att grejerna är ok från fabrik brukar du själv ha för vana att dra bort isolering plocka isär innedel och utedel för att kolla att alla rör mm ser ok ut??? Vad skulle inte instalationerna kosta då??
Citat från: SS/EA skrivet 16 september 2006, 19:10:37Så här ser det ut ,isoleringen på rören måste dras tillbaks en bit.Vad skall man göra åt det tycker ni,bara och köra på eller försöka rätta till bocken,håller på med installationen just nu.LeffeJag tycket att det är för jäkligt om detta skulle vara ett genomgående fel och som uppkommit i fabrik i monteringen. Jag förtår inte riktigt var man ska titta för att se om man har dessa platta rör eller ej och om det är möjligt att göre inspektionen på en redan monterad innedel.Leffe eller någon annan, kan ni beskriva lite mer hur jag kan göra för att konstatera om min innedel har detta problem eller ej ?
Så här ser det ut ,isoleringen på rören måste dras tillbaks en bit.Vad skall man göra åt det tycker ni,bara och köra på eller försöka rätta till bocken,håller på med installationen just nu.Leffe
alltså det där går bara se innan man monterat pumpen? Går inte att se när den redan sitter på väggen? MvH Krister
Jo, HE9 er testet, men resultatet var "avvikende". Det betyr selvfølgelig at resultatet ble dårligere enn spesifikasjonene, og testen er derfor ikke publisert. Det er også sagt at den skulle testes på ny, men jeg vet ikke om det har skjedd. Dette er det som jeg ble fortalt av en norsk importør.Ellers lurer jeg på nøyaktig hvor den flate bøyen er. Jeg kan ikke finne noen steder hvor det er en 180 grader bøy på rørene. Se på bildet, det ser for meg ut som at både 1, 2 og 3 er 90 grader.