EKEB går faktiskt att få tag på från vissa leverantörer utomlands utan att behöva gå via generalagenterna!
EKEB är en renodlad serverrumspump där just kyla kan behövas året runt, perfekt till tex mobilteleoperatörernas sajter som ofta inhyses i allt från gamla lotsutkikar till containers utan någon uppvärmning eller kylning.
Tyvärr verkar det från vissa håll som att EKEB saluförs som det enda rätta värmepumpsalternativet i villor då den är "vinteranpassad" (vid kyldrift alltså)
Och nu fick jag informationen av en anställd på en av generalagenterna att tex E9DKE skulle komma att haverera inom ett kort tag då rotationskompressorn inte tål den ökade vätskemängden vid låga utetemperaturer!
Jag kan bara inte förstå var i världen denna information är hämtad då dom inte har längre erfarenheter av E9DKE än någon annan!
EKEB skulle enligt denna generalagent ha scrollkompressor?
I servicemanualen står det inte något om scroll i alla fall.
Jag tror att ONZZA ger svar här med samma mynt!
Värmepumpsbranchen blir mer och mer trängd och det gäller alla och myter och sanningar blandas hej vilt!
Och jag själv sitter och funderar på om inte tex XE9EKE är vettigare att köpa än E9EKEB men som sagt alla så ser vi ju lite olika på saker och ting.