0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Undra om det beror på "Platt rör" fenomenet som diskuteras på HE12:orna.En kraftig knäck (och förträngning) bildas på röret pga av att skyddsfjädern(under isoleringen) vid bocken har glidit undan.Kanske är den som spökar när kylmediat rushar förbi förträngningen.
Citat från: Paxmax skrivet 28 september 2006, 21:27:15Undra om det beror på "Platt rör" fenomenet som diskuteras på HE12:orna.En kraftig knäck (och förträngning) bildas på röret pga av att skyddsfjädern(under isoleringen) vid bocken har glidit undan.Kanske är den som spökar när kylmediat rushar förbi förträngningen.Jo jag startade den tråden så jag är medveten om platta röret... men som sagt på min egen innerdel så har jag fixat det röret hyfsat bra, det blev dock ej perfekt, (nu ångrar jag att jag inte gjorde det perfekt runt) men men, det är inte så kallt det är runt -1 0 så det är mycket troligt att den , men det känns ändå mycket oroligt att det låter så pass mycket som det gör.Det är som sagt efter den slutat blåsa... då suger den upptill och ett mekaniskt ljud hörs, sen börjar det bubbla... sen blir det lungt sen börjar det bubbla igen, osv, jag kollade senast då hade den ett uppehåll i ganska precis 7min varav 5 min. så bubblade det
Jag tror att ljuden med stor sannolikhet kommer av att det är för kallt i innerdelen vid avfrostning för att förångningen skall fungera som den skall. Det uppstår bubblor och sedan kyls de av och kondenserar. Då låter det en hel del. Du har säkert hört hur det låter när man kokar vatten på spisen. Strax innan det kommer i riktig kokning så blir där ett ganska så tydligt ljud. Det är just bubblor av ånga som kondenseras och sluts. Sök på ordet kavitering så hittar Du nog en del som sådana fenomen. Det är inget som kan skada maskinen, så var inte orolig.
Sök på ordet kavitering så hittar Du nog en del som sådana fenomen. Det är inget som kan skada maskinen, så var inte orolig.