...Källaren, någon som kan ge ett exempel på hur man kan montera fläktar i källaren för att få en bra spridning....
Man tager vad man haver ungefär i fläktväg... du måste vara beredd på håltagning i vägg.
En del har framgångar med "PAX fläktar" eller andra dylika kanal-fläktar. Fördel med dom är att det är ett "färdigt" koncept, man bultar upp den på/i väggen. Den kan ha temperaturfunktioner/fuktfunktioner osv. finns galler och sån't som passar rakt av. Kostnad ca 700-1200kr per fläkt om jag inte missminner mig. Dessa går på 230VAC och bör(skall?) installeras av behörig elektriker.
En del gillar prisbilden och G.D.S. med vanliga axial-fläktar för PC-bruk. Dessa går (oftast) på 12VDC, vidare så köper du en färdig omvandlare så kan man väldigt enkelt laborera själv. Dessa är mkt enkla att fartreglera osv. Finns tillbehör för temperaturstyrning.
Kostnad per fläkt 50-150kr + omvandlare ca 50-200kr beroende på hur många fläktar den skall driva.
Men innan man planerar någon håltagning måste man hitta en bra lösning på placering av ev. L/L-VP i källaren.
Frågan är, vart vill du ha varmt och hur varmt?
Vilka hobbyrum används mest? Är det viktigt med varmt förråd?
Är källaren ens isolerad/dränerad och möjlig att värma upp?
Låter lite som jag snokar...
På sätt och vis tycker jag att placeringen på kortväggen längst till vänster i källaren "känns bra".
Man kan bekvämt dra kondensvatten till VV-beredarens skvallerrör
Bullret/suset hamnar en bit ifrån gillestugan
Har luften bra fart på väg in i gillestugan så får den svårt att svänga av mot trappen
Kör man avfuktning så torkar tvätten på ett kick
Ena hobbyrummet blir varmt utan mankemang
Att det blir varmt runt VVB är ingen nackdel
Tänkbara nackdelar med "kortvägg vänster":
Värmen kan få svårt att nå hela gillestugan/förråd/andra hobbyrum
Varmt utanför matkällaren
(Båda problemen skulle kunna lösas till stor del av ett stadigare draperi eller skjutdörr som styr luften förbi tvätt frammåt mot gille)
Sätter man pumpen i gillestugan så ser "känns det som" all värme vill smita upp för trappan.
För all värme som skall färdas från gille mot tvättstugan blir till hälften avskalad/avledd upp för trappan.
Varm luft dras likt en magnet mot "hål i taket", har en braskamin själv i ett allrum med en trappa i anslutning, kaminen värmer gott i rummet (typ 27C), men hallen 3m ifrån är lik förbannat 15-16C vintertid.
Vi kan öva lin-drak-flygning i trappen för där är det TERMIK av stora mått. Precis all värme sticker upp där.
Har svårt att se någon fördel med att spärra in pumpen i förråd/hobbyrummen. Så fort värmen tar sig därifrån via "omkläd" så rusar den rakt på trapphålet igen.