Det är ju en udda lösning att placera källar-innerdelen den under trappen, men ju mer man tänker på det desto bättre blir det.
Jag skulle nog rikta utblåset rakt åt höger in i gille trappsteg känns glesare =bästa flödet, spalje har ca 30-50% täckt av.. spalje? som dessutom träffas i en udda vinkel som bromsar luften.
Även om den sitter rakt kan du alltid komplettera med en luft-avdelare i efterhand om du vill skjuta en delmängd mot omkläd. Men vis av erfarenhet dörrhål-rum-dörrhål-rum ingen bra luftningsväg är... särskilt inte när luftstrålen är flummig och uppbruten.
Fördelar "under trappmontering":
Man slipper se den, den kommer lite "utanför" gillestugan så det bullrar mindre.
Du får garanterat varmt överallt i gille
Finns gott om överskottsvärme i gille-taket (till höger hobby/förråd)
Har du tur så är ejektorverkan så pass stor att den hindrar varmluften från att stiga uppåt i trapphålet.
Har du ännu mera tur så är återsuget så pass stort att den luft som klarar sig förbi ejektorverkan sugs in i pumpen igen.
Nackdelar:
Tror inte mycket värme når den vänstra delen av källaren, inte utan rejält fläkt-tvång
Ifall värmen stiger ur källaren så kommer den övre pumpen att jobba aningen mer ineffektivt i.o.m. att insugsluften är så pass varm... fast det i sin tur...
Leder till att kall luft från golvet på bottenplanet måste ner i källaren och gör att pumpen under trappen suger sval luft så att den innerdelen jobbar effektivare!
Jag är dessvärre långt ifrån expert på VP, särskilt är jag osäker på split maskiner (1 uteenhet kopplad till fler innerdelar).
Vad jag
tror mig minnas är att dom inte jobbar riktigt effektivt när det är obalanserat effektuttag mellan innerdelarna. I dom fallen så är det mycket mer fördelaktigt med två singelmaskiner.
I ditt fall har jag inte en chans att förutsäga belastning hit eller dit på NÅGON av enheterna.
Jag ser här ett potential att ena innerdelen(den övre) matas potentiellt(worst case) med restvärmen ifrån källaren.
Den nedre maskinen får ett drömläge med en mix av sval källarluft samt bottenvåningens golv-kallras.
Ett abel är då att INGEN av maskinerna känner av lokalens riktiga rumstemp! < i de fall dom har lokal temp-prob i innerdelen<
Den undre matas av sval luft men värmer källaren! Den övre känner av restvärmen från källaren men matar ut till bottenplanet!

Vidare kan det vara av betydelse att undersöka många pumpars beskaffenhet beträffande styrningen/interna programmeringen.
En sak som jag är besviken på i min pump är att så fort det blir varmt nog enl. inställd temp så varvar fläkten i inner-delen ner!
Så en E9DKE är helt CP att välja i ett rum som har någon form av tillskottsvärme, så fort tillskottsvärme kommer, kanske ifrån en braskamin, så vill jag ju att innerdelen hjälper till att distribuera värmen. Näedå... då varvar fläkten ner, varmluften hopar sig i taket, innerdelen sitter högt och gör inte ett jädra någe för att flytta på luften, fast jag har ställt fläkten i "manuellt läge" på MAX.
Jo.. tappade jag nästan tråden... i ditt fall så: ifall din övre innerdel överrumplas av värme nerifrån så kan den vara så senil att den varvar ner och sluta skyffla runt varmluften på bottenplanet! Trist! Eftersom du har den på ett "okritiskt ställe" i typ hallen så kan du dra nytta av hög fläktfart utan att oväsendet blir så pass störande för köket eller V-rum.
Så med tanke på det scenariot, kanske man borde ändå flytta övre innerdelen... alternativt... se till att den suger luft ifrån "andra sidan väggen", ifrån "hatt-hyllan" eller om det är en garderob ritad där. Det borde inte vara en dum idé?
Det skulle öka omsättningen och värma hela övre hallen bättre.
Vad jag är lite orolig för är städning och service av pumpen åvanför trapphålet, det blir ett farligt/krångligt moment.
Ok... nu har jag pladdrat tillräckligt för en stund....