Ny färgglad skiss
Nu med lite reviderade förslag med hänsyn tagen till var det är praktiskt möjligt att montera innedelen.
Alt 1 och alt 5 är nog dom som jag tycker känns bäst.
Alt 4 tycker jag faller med resonemanget i tråden jag länkat till tidigare. Ser det inte som realistiskt att slå av/på LVP när det eldas. Vem ska slå på LVP när ingen är hemma och brasan slutat värma
Alt 3 känns inte bra..
Alt 2 skulle nog funka det också.
Ang. alt.4 så måste man sålla lite bland VP tillverkarna för att hitta en optimal pump.
Man kan inte dra riktigt tydliga paralleller mellan ditt fall och hans fall du länkade till.
Vad du söker är en slags automatisk lösning vad jag kunde förstå, du vill inte hålla på och pjoska med att själv ställa VP'n i fläkt-läge.. och sen i värme-läge.
Ex. Pana E9 och E12, båda dessa kommer "vara igång" men fläkten tuggar på minimum varvtal när du eldar.
Dock kommer kompressorn vara avstängd. Sen när elden slocknat så kommer kompressorn (mitt i vintern) "kallstarta" och ta över värme-ansvaret.
Ok, nackdel med E9/E12 i ditt fall: kompressorn tvingas till kallstarter, du får inte någon bra värmespridning av din kaminvärme pga lågt varvtal i fläkten.
Annat "abel" med E9/E12 (och säkert en del andra) är en realtivt begränsad spridning till höger och vänster. Min bedömning är att luftstrålen MAX avviker typ 5-10grader från "rakt fram".
Så, den pump du söker för att fungera bra med alt.4 bör ha vevhusvämare och kunna köra fläkten på bra varvtal trots att inget värmningsbehov föreligger. Minns ej vilka pumpar som har den featuren med det finns nog någon.
Alt.4 täcker en stor yta det ger bra ekonomi, hela v-rum och kök till 100%, ett visst överskott kommer att läcka till kontor. Med rätt sorts pump får du även lite fart på ved-värmen. Problemet blir buller, eftersom ni har både v-rum och matplats i samma lokal intill pumpen måste man nog sänka den en aningens medans man har middag. Kan också bli lite dragigt av pumpen.
Alt.5 gissar jag att den kommer blåsa varmt i bad/tvätt/kontor. Ett visst överskott kommer att läcka ut till köket.
Problemet är att luften flåsar rakt fram, träffar det en vägg så tvärstannar luften och vill sen bara stiga till taket. Relativt snabbt kommer luften att bli väldigt varm där och pumpen kommer att varva ner. Ingen vidare lösning för ekonomin men skönt ur komfort/ljud synpunkt.
Alt. 2 är nog ungefär som alt.5. Tror inte denna kommer att leverera så mycket värme till köket som det ser ut, problemet ligger i att luftstrålen blir för diffus med avståndet och kommer att träffa "hela dörrhålet" på en gång. Ett skapligt överskott borde leta sig ut till tvätt och badrum.
Alt.1 är rätt så ok förutom ur bullersynpunkt. Så fort man sitter nära pumpen drar man ner på fläktvarvet =minskad effektivtet och sämre värmespridning. En mindre del av värmen når nog ända till köket men inte längre.
Alt.3 kommer att ge varm entre, sen sticker all värme upp för trappan.
Hitintills så röstar jag på Alt.4 i kombo med rätt L/L-VP.
Utan extra fläktar så kommer det nog bli problematiskt att sprida värmen.
Bara för att spä på förslagslistan kommer jag med ett till... en variant av alt. 4.
Tanken med alt. 4.B är att få bullret en bit bort från matbord och v-rum. Köket bullrar ändå med köksventilation, elvispar och matberedare. Denna placering lär ändå förmodligen blåsa lite på matplatsen.
Med denna placering kan du välja lite, låg placering = bra effektivitet vid uppvärmning, hög placering återcirkulera varmluft från taket. Jag ritade in en extra fläkt i köket som skall sprida/tvinga in varmluft från kökstaket till kontorsdelen.