0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
LVP kommer att löna sig för dig, dock så tycker jag att du bör förbereda dig på att modda din tilltänkta E9DKE med värmeslinga + termostat + timer som förvärmer kompressorn. Helst bör du också orka köra manuellt fläktläge tills du går och lägger dig. Då kan det funka bra med en E9DKE på alt.4 åvanför dörren. Alternativt titta på någon annan LVP som stödjer manuell fläktfart i värmeläget och som har inbyggd förvärmning.Annan mindre modifikation för att få effektivare system är att förse Alt.4 pumpen med svalare luft. T.ex. kolla hur varmt det är i taket i lilla hallen på andra sidan dörrhålet, går det att ta upp hål där? eller är det bärande?
Alt.4B (över dörr till kontor) kommer inte funka bra med E9DKE pga för dålig spridning i sidled. Åter igen, en annan pump som har bättre sidospridning skulle funka bättre där. Största skillnaden mellan alt.4 och 4B är att man byter bort buller i v-rum mot något dragigare på matplatsen, i.o.m att den hamnar i "skottlinjen". Dock som kommer luften inte färdas särskilt snabbt där på det avståndet.
Något du borde göra oavsett åtgärd/pumpköp, är att sätta en kanalfläkt från gränslandet kök/v-rum dra rör genom maskinrum och flåsa ut värmen i tvättrum. Då skulle du få ner tillskottsvärmeförbrukningen och bättre komfort där du nu har det lite tunt med värme. Åter igen, tänk på spjället, man vill ju inte att tvätten skall lukta brandrök!
Har inget emot tekniska lösningar -tvärt om...Funderar ändå om det inte är bättre att helt släppa tanken på att LVP ska fungera som värmeförflyttare vid vedeldning och istället montera en vanlig takfläkt, gärna termostatstyrd istället. Takfläkten blir antagligen effektivare, billigare och enklare Har funderat på att suga luft från annat ställe tål att tänkas på ytterligare När jag tänker på detta får jag genast en ny idé på placering Om LVP placeras mellan vedkamin och yttervägg, dvs där jag ritat in en kanal till övervåning skulle man kunna suga luft från 2 olika sovrum på övervåningen Thumbsup Med den lösningen skulle man kunna få luften att cirkulera från undervåning, upp genom trapphuset, ut till sovrummen, ner genom bjälklaget och genom LVP för uppvärmning - skulle det kunna funka ?
Är verkligen spridningen i sidled så dålig ?Från dörrhålet till vedspisen är det nästan 3,5m och till väggen dryga 4m. På denna sträcka skulle luftströmmen behöva vinklas ca 80cm. Vinkeln blir ca 11° om jag räknar rätt.Är det verkligen inte möjligt att vinkla så mycket ?
Det har funderats mycket på kanaler å spjäll å fläktar för att öka spridningen men jag har inte kommit till skott än. Är nog inte bara tummen som sitter fast Det är inte lätt att förflytta värmeenergi med luft. Oftast behövs det ordentligt stora flöden för att det ska ge något, vilket i sin tur ger hög lufthastighet eller rejäla dimensioner på kanalsystemet.. 1m³ luft innehåller förvånasvärt lite värmeenergi