Menu ≡
Startsida
Forum
NYA
OLÄSTA
ALLA
Webshop
Köpa värmepump?
Sök
Medlemmar
►
Medlemmar
◄
Visa medlemslistan
Sök efter medlemmar
Logga-in
Vanliga frågor
Registrera
Hjälp
Kontakt
Startsida
Forum
NYA
OLÄSTA
ALLA
Webshop
Köpa värmepump?
Sök
Medlemmar
Visa medlemslistan
Sök efter medlemmar
Logga-in
Vanliga frågor
Registrera
Hjälp
Kontakt
Värmepumpsforum allt om värmepump och värmepumpar
»
VärmepumpsForum Allmänt
»
Värmepumpar och installationsfrågor.
»
Frånluftsvärmepumpar
(Moderator:
Bertil
) »
Ämne:
Har FTX och elpanna idag, byte till frånluftspump (CE50) med TA?
Svara
Skicka ämnet
Skriv ut
Sidor:
Prev
1
[
2
]
Alla
Gå ned
Författare
Ämne: Har FTX och elpanna idag, byte till frånluftspump (CE50) med TA? (läst 11535 gånger)
0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
overlander
I branschen
Dignitär inom värmepump
Antal inlägg: 1284
Karma +5/-1
Kön:
Det finns lösningar för allt!!
overlander
SV: Har FTX och elpanna idag, byte till frånluftspump (CE50) med TA?
«
Svar #15 skrivet:
06 mars 2007, 08:47:17 »
Citera
Inte funderat på kanalmonterad l/l vp.
Loggat
Nibe 1320-20 500l borö vp tank med solslinga (2x112m borrhål)+ 400m markslinga hus 315 m2 +100 m2 garage varav 40 garage 60 lägenhet totalt uppvärmd yta 415 m2. 60 x rör från sfinx.
Erik-NA
Dignitär inom värmepump
Stad/land: Täby
Antal inlägg: 702
Karma +0/-0
Kön:
Erik-NA
«
Svar #16 skrivet:
08 mars 2007, 21:40:26 »
Citera
Näe, faktiskt inte! Det är kanske något att kika på? Vart får man tag på sådana?
Grejen är att det är kallvind, så en sådan måste kunna klarar av den kalla årstiden.
Vore ju nice om en sådan kunde kyla på sommaren...?
Loggat
IVT Optima 700 med specialanpassad 290 A/W i fritidshuset på södra delen av Gotland.
Läs mer här:
Huset på franzens.nu
overlander
I branschen
Dignitär inom värmepump
Antal inlägg: 1284
Karma +5/-1
Kön:
Det finns lösningar för allt!!
overlander
«
Svar #17 skrivet:
09 mars 2007, 08:51:50 »
Citera
Panasonic har haft kanalmonterad förut vet ej om den finns kvar i sortimentet.
Och ja dom klarar kyla finns inget i dom som kan frysa.
Loggat
Nibe 1320-20 500l borö vp tank med solslinga (2x112m borrhål)+ 400m markslinga hus 315 m2 +100 m2 garage varav 40 garage 60 lägenhet totalt uppvärmd yta 415 m2. 60 x rör från sfinx.
Erik-NA
Dignitär inom värmepump
Karma +0/-0
Kön:
Erik-NA
«
Svar #18 skrivet:
12 mars 2007, 21:55:06 »
Citera
Skall till BJohan imorgon för att lyssna hur mycket en CE50 låter (tack i förväg BJohan!!).
Vet just nu varken eller... Alla lösningar kostar från 100kkr till 130kkr och alla har sina för- och nackdelar.
Bergvärme sparar kanske upp till 2/3 (= 10 000 KWh) av uppvärmnings- samt tappvarmvattenkostnad. Tar inte bort elkostnaden för FTX-aggregatet på vinden. Kompressorn bullrar? Kostar ca 120 kkr för 120m hål.
Dock känns detta lite overkill då huset endast är på 127kvm. Dessutom höjder det ju taxeringvärdet (mest?)
Elpanna med utedel sparar kanske upp till 1/2 (= 7 000 KWh) av uppvärmnings- samt tappvarmvattenkostnad. Har en bullrig utedel (tänker på grannar). Tar inte bort elkostnaden för FTX-aggregatet på vinden. Kostar ca 100 kkr.
CE50 sparar kanske upp till 1/2 (= 7000 KWh) av uppvärmnings- samt tappvarmvattenkostnad. Tar bort elkostnaden för FTX-aggregatet på vinden. Dock måste ny lösning för till-luft införas. Kompressorn bullrar? Kostar ca 100-110kkr.
När det gäller FTX-aggregatet fick jag tips om kanalmonterad VP, men det verkar vara dyrt samt ha relativt dålig COP så "återbetalningstiden" blir förmodligen väldig lång? Antingen byter jag ut det till ett bättre, eller skrotar det helt om det blir en CE50. I det senare fallet behövs ju en annan lösning för till-luften, exempelvis fresh-ventiler.
När jag har lyssnat på ljudet från en CE50 hoppas jag att valet blir lite enklare.
Loggat
IVT Optima 700 med specialanpassad 290 A/W i fritidshuset på södra delen av Gotland.
Läs mer här:
Huset på franzens.nu
Erik-NA
Dignitär inom värmepump
Karma +0/-0
Kön:
Erik-NA
«
Svar #19 skrivet:
13 mars 2007, 20:44:15 »
Citera
DÅ har jag varit hos BJohan och lyssnat på en CE50. Tog med mig erfarenheten hem och försökte överföra ljudet i vår kåk genom att lyssna på övervåningen när tvättmaskinen centrifugerar tvätten i tvättstugan (där pannan står).
En CE50 låter visserligen helt annorlunda än en tvättmaskin. Det är ett betydligt dovare ljud än tvättmaskinen, men när jag stod på övervåningen kunde jag tyvärr konstatera att en CE50 kommer att höras i vårt sovrum, och därför är en CE50 inte något alternativ. Tyvärr!
Förmodligen kommer det bli en luft/vatten i form av en utedel. FTX-aggregatet på vinden kommer nog att bytas till ett som är mer modernt, dock kommer jag nog inte ifrån elvärmeslingan som förvärmer till-luften när det är kallt. Den verkar finns i de flesta aggregaten.
Nåväl, tack alla för bidragen i denna tråd!
«
Senast ändrad: 14 mars 2007, 12:30:18 av Erik-NA
»
Loggat
Läs mer här:
Huset på franzens.nu
BJohan
Expert på värmepump
Antal inlägg: 598
Karma +0/-0
BJohan
«
Svar #20 skrivet:
13 mars 2007, 23:00:31 »
Citera
Jag tror du gör rätt. Jag skulle nog inte heller vilja ha sovrummet över värmepumpen, åtminstone inte över en kraftig värmepump. Möjligen kan en gammaldags frånluftare på 2 kW funka.
Kolla bara så att du inte blir störd av utedelen via fönstret. Jag har en kompis på jobbet som har varit tvungen att bygga en skärm över utedelen för att dämpa bullret som kom in genom fönstret.
Loggat
Hus från Fiskarhedenvillan på Resarö. 185 m2 värms med Comfortzone CE65 sedan 2010. Vattenburen golvvärme i bottenplan, vattenradiatorer på övre plan. Pool 4x8 m värms med CE65 och värmeväxlare.
Erik-NA
Dignitär inom värmepump
Karma +0/-0
Kön:
Erik-NA
«
Svar #21 skrivet:
14 mars 2007, 12:33:05 »
Citera
Jo, det känns som att en utedel är den bästa lösningen ljudmässigt trots att jag vill ha en CE50 (tekniknörden i mig pockar, det finns mycket skoj man kan övervaka via com-interfacet mha php och webben, samt att jag tror att en CE50 är den mest ekonomiska lösningen om man tar bort FTX-aggregatet).
Jag skulle inte vilja heta Erik och behöva förklara för frugan varför det finns en dovt basbrummande i sovrummet kvällen efter att CE50 är installerad. Därför är det säkrast med en utedel.
Utedelen kommer att sitta på baksidan och stråla ljudet bakåt, till närmaste granne är det nog 70-80 meter, och det bör nog räcka.
«
Senast ändrad: 14 mars 2007, 12:35:42 av Erik-NA
»
Loggat
Läs mer här:
Huset på franzens.nu
nic2
Dignitär inom värmepump
Antal inlägg: 1564
Karma +1/-1
Jag saknar min kamin...ibland
nic2
«
Svar #22 skrivet:
14 mars 2007, 12:45:00 »
Citera
Hmm, vi har precis installerat en bergvärmepump, Nibe 1230-6, i tvättstugan.
Sovrum ovanför, och vi var också lite rädda för hur det skulle låta.
Garderade oss med flexslangar och korkfötter, och det vart en positiv överaskning, hörs ingenting till sovrummet, och stänger jag tvättsugedörren så hörs det i princip ingenting i huset.
Men det hänger naturligtvis på hur välisolerat mellanplanet är osv.
Men CZ är väl inte känd för att gå speciellt tyst heller.
Det blir säkert bra med luft/vatten också.
Loggat
1,5 plans villa (-82)140m2 i Östergötland.
Bergvärme, Nibe 1230-6, 150m energibrunn, installerat 2007
Förbr. 2012: Totalt 12000kWh, varav 4800kWh till VP för värme & varmvatten.
BJohan
Expert på värmepump
Antal inlägg: 598
Karma +0/-0
BJohan
«
Svar #23 skrivet:
17 mars 2007, 13:46:47 »
Citera
Jag har avluftskanalen gående upp genom badrummet samt bjälklaget öppet över värmepumpen. Det gör säkert att det låter mer i badrummet än det skulle göra annars.
Loggat
Hus från Fiskarhedenvillan på Resarö. 185 m2 värms med Comfortzone CE65 sedan 2010. Vattenburen golvvärme i bottenplan, vattenradiatorer på övre plan. Pool 4x8 m värms med CE65 och värmeväxlare.
Svara
Skicka ämnet
Skriv ut
Sidor:
Prev
1
[
2
]
Alla
Gå upp
Värmepumpsforum allt om värmepump och värmepumpar
»
VärmepumpsForum Allmänt
»
Värmepumpar och installationsfrågor.
»
Frånluftsvärmepumpar
(Moderator:
Bertil
) »
Ämne:
Har FTX och elpanna idag, byte till frånluftspump (CE50) med TA?
Annonser
Right Block
Online just nu!
gäster: 670
dolda: 0
användare: 4
Användare online
:
Leffa66
tipo874
jehu
Börje__
Cookies hjälper oss att ge dig en bättre upplevelse av vår webbsida. Genom att använda vår webbplats godkänner du även användningen av cookies.
OK
Mer info