0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Huset är ett 2-plans trähus på 127 kvm, byggt 1990, har både till- och frånluft med värmeväxlare uppe på vinden. Vattenburen värme med elpanna som förbrukar ca 13 000 till 15 000 KWh per år för tappvarmvatten och värme. Elförbrukningen ligger kanske närmare 15 000 KWh eftersom värmeväxlare har förvärmning av uteluften (som tas från vinden). Dock tror jag inte att förvärmningen fungerar eftersom aggregatet är 16 år gammalt.Har kikat en del på Comfortzone CE50 som bör kunna spara 6 000 KWh/år jämfört med en eplanna. Eftersom jag har en värmeväxlare kommer jag inte kunna spara lika mycket jämfört med idag. Så säg 4000 kWh jämfört med idag?
När jag pratade med en återförsäljare till CE50 kom han med följande information som är värd att fundera på.Om jag byter till en CE50 och ersätter till-luften med friskluftventiler i varje rum, då finns det risk att jag måste byta element. Detta eftersom elementen inte är dimensionerade för att värma upp kall uteluft under kalla vinterdagar. Det innebär att jag måste ha ett TA-aggregat uppe på vinden som värmer tilluften. Ett TA-aggregat kostar ju en del pengar
Vidare sade han att en CE50 låter en del och eftersom pannan står i tvättstugan som ligger rakt under sovrummet, kan det innebära att det kommer låta en del när man sover. Hur bullrig är egentligen CE50?
Han menade också att jag har en så låg elförbrukning gällande värme så det kan finnas risk för att en CE50 blir oekonomisk. Han föreslog istället byte till en ny elpanna och montera in en braskamin.
Kan man inte ta en CE50 plus en Alig-250?
Har några slutgiltiga frågor innan vi fattar beslut:Alla firmor som säljer CE50 som jag har kontaktat är totalt ointresserade av att fixa själva venitlationsbiten, dvs dra ventrören och stå för "snickerierna". Mao ingen helentreprenör. Jag har inte tiden att göra det själv, dessutom är det lite för avancerat (ta hål i tak samt yttervägg) för mig. Detta kan tyvärr stjälpa hela planen, vilket känns trist eftersom jag tror på lösningen.Med en frånluftvärmepump måste vi sannolikt öka ventilationen och därmed ökar också värmebehovet eftersom mer frånluft innebär mer till-luft. Har man för lite frånluft får man mindre effekt i CE50 och därmed mer värmepatron? Vårt hus står i Brottby Vallentuna och är på 127kvm. Enligt principen 0.35liter/sek/kvm innebär det ca 45 liter luftombyte per sekund. Någon som har något att säga om detta?Just nu står jag alltså still, tills jag har löst detta med snickerier och ventilation alternativt bytt lösning./Erik
Jag tror att en CZ bullrar mer än en bergvärmepump dessutom.
HejDet verkar vara onödigt krångliga och dyra lösningar du tittat på.Själv bytte jag ut en CTC-Master med tilluftsvärmning och elpanna mot en CE-50 + 5 st. friskluftsventiler, jag pluggade helt enkelt tilluftsdonen med hoprullad Armaflex.Jag hade som du farhågor om att elementen inte skulle räcka till utan tilluftsvärmningen när det blev riktigt kallt, fick dock rådet att prova och se-i natt var det -11grader och jag har fortfarande 22 grader inne.Kan tillägga att jag kör pumpen mot pool på sommaren och spärrade därför elpatronerna- kör fortfarande bara på pumpen - alltså hittills inget eltillskott.Jag har ett hus från -84 på 140 kvm i ett plan.Om det visar sig att jag skulle behöva större element så är det som jag ser det en mycket enklare- och billigare- åtgärd att byta ut några element mot större än att riva med TA-agg. och dyl.Roger
Jag tycker inte det verkar så extremt med ca. 40 gr. framledning om det är -10 grader ute, själv har jag uppemot och ibland över 50 grader vid sådana utetemperaturer, vilket ju inte precis är så lyckat för pumpens verkningsgrad.Det verkar som dina element är bättre dimensionerade än mina för att ge hela värmebehovet.Jag har också 2 st. paralellkopplade enrörssystem, jag tror inte rördimensionerna ska vara något hinder för större element- cirk.pumpen i CE-50 ger inte mer än ca. 800l / tim vad jag minns.Jag har satt friskluftsventilerna över elementen -nada kallras .Att du skulle få mer rotation på inneluften med ett TA har jag lite svårt att förstå- om du har friskluftsventilerna placerade i alla rum utom där du tar frånluften så borde detta garantera en bra luftväxling och ett bra mycket bättre innomhusklimat än att dra in luft via skitiga tilluftskanaler ( jag tittade i de rörbitar som jag tog bort när jag gjorde om )Det om att det skulle bli kondens i rören om luften blir kallare än 17 grader vet jag inte vad "firman" skulle fått ifrån- luften blir ju kallare än det i stort sett varje natt under sommaren och då har man ju ingen värme på tilluften- kondens bildas efter vad jag lärt mig när fuktig luft "möter" en kallare yta och fukten i luften fälls ut på den kallare ytan- rören som du tar in tilluften i är väl isolerade eller....? Roger