Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: En del frÃ¥gor om jordvärmeslang!  (läst 8022 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad BennyBenny

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 12
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
En del frågor om jordvärmeslang!
« skrivet: 29 augusti 2006, 20:16:47 »
Hej!
Jag undrar hur jag ska gå tillväga när jag ska gå in med jordvärmeslangen in i huset
Det bästa är väl att gå in genom källarväggen?
Ska slangen isoleras på vägen in och när den går ut?
Isåfall hur långt ska man isolera slangen och hur tätt kan man lägga slangen när man ska gå in och ur huset.
Jag har grävt ut i källaren med 70 cm och ska gjuta nytt golv så nu undrar jag, ska man dra något till värmepumpen slang, el eller avlopp under golvet.
Hur kan man förbereda på bästa sätt för värmepumpen?
Jag ska dra 2 slangar på 200 meter vardera till ytjordvärmen
Jag tänkte ha kopplingarna inne i huset Får man det?
Någon sa att man ska ha en fördelningsbrunn utomhus!
Här fick jag tips på värmesystemet.
http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=4704.0

Jag har ett litet hus men jag tror pÃ¥ iden med värmepump om man gör mycket av jobbet själv. Men jag undrar har man garantier pÃ¥ värmepumpen om den gÃ¥r i sönder  om en god vän har gjort jobbet.
Pumpen tänkte jag köpa på Rinkabyrör jag har tre mil till dem.
Min tomt är kuperad med en backe kan det bli problem för vätskan att pumpas runt?
Tacksam för alla tips och synpunkter
Mvh
Benny

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29435
  • Karma +19/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: En del frågor om jordvärmeslang!
« Svar #1 skrivet: 30 augusti 2006, 10:12:44 »
Hej!
Jag undrar hur jag ska gå tillväga när jag ska gå in med jordvärmeslangen in i huset
Det bästa är väl att gå in genom källarväggen?
Ska slangen isoleras på vägen in och när den går ut?
Isåfall hur långt ska man isolera slangen och hur tätt kan man lägga slangen när man ska gå in och ur huset.

Isolera och lägg dem bredvid varandra, jag tror du inte behöver isolera särskillt långt utanför källarväggen, några dm borde räcka.

Citera
Jag har grävt ut i källaren med 70 cm och ska gjuta nytt golv så nu undrar jag, ska man dra något till värmepumpen slang, el eller avlopp under golvet.
Hur kan man förbereda på bästa sätt för värmepumpen?

Avloppsbrunn är bra att ha.

Citera
Jag ska dra 2 slangar på 200 meter vardera till ytjordvärmen
Jag tänkte ha kopplingarna inne i huset Får man det?

Visst, sätt dit tempgivare på resp. slingas retur så är det enklare att trimma in flödena från slingorna.

Citera
Någon sa att man ska ha en fördelningsbrunn utomhus!
Här fick jag tips på värmesystemet.
http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=4704.0

Jag har ett litet hus men jag tror pÃ¥ iden med värmepump om man gör mycket av jobbet själv. Men jag undrar har man garantier pÃ¥ värmepumpen om den gÃ¥r i sönder  om en god vän har gjort jobbet.
Pumpen tänkte jag köpa på Rinkabyrör jag har tre mil till dem.
Min tomt är kuperad med en backe kan det bli problem för vätskan att pumpas runt?

Är det uppförsbacke från huset så kan det vara bra med en avluftning på högsta punkten, är slangen sen bara avluftad ordentligt är det inga problem.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad BennyBenny

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 12
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: En del frågor om jordvärmeslang!
« Svar #2 skrivet: 30 augusti 2006, 21:29:13 »
Carl N Tack för ditt svar!

Jag får nog ha avluftning på högsta punkten på slangen,
Behöver man komma åt avluftningen i framtiden?
Ska man ha rör så man kan komma åt avluftningen eller det är bara att fylla igen med jord?

Vad är det som avgör om man plöjer ner slangen eller om man gräver ner den?
Är det ena alternativet bättre än det andra?

Mvh
Benny


Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29435
  • Karma +19/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: En del frågor om jordvärmeslang!
« Svar #3 skrivet: 30 augusti 2006, 22:28:03 »
Carl N Tack för ditt svar!

Jag får nog ha avluftning på högsta punkten på slangen,
Behöver man komma åt avluftningen i framtiden?
Ska man ha rör så man kan komma åt avluftningen eller det är bara att fylla igen med jord?

Gör en inspektionsbrunn så du kommer åt den.

Citera
Vad är det som avgör om man plöjer ner slangen eller om man gräver ner den?
Är det ena alternativet bättre än det andra?

Mvh
Benny


Jag vet faktiskt inte, men jag kan tänka mig att i en trädgÃ¥rd utan en massa rötter frÃ¥n buskar och träd eller stenar sÃ¥ borde det vara smidigt att plöja ner slangen.  :-\
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad qvisten

  • I branschen
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 692
  • Karma +0/-1
  • Kön: Man
SV: En del frågor om jordvärmeslang!
« Svar #4 skrivet: 02 september 2006, 09:33:14 »
När du drar in jordvärme slangen genom väggen och golvet du gjuter. Lägg dessa i en större slang den biten. Då har du möjlighet att ta loss jordslangen om du vill. Enkelt att göra innan.

mvh Rickard

Utloggad Heiho

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 181
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Är man dryg räcker man längre!
SV: En del frågor om jordvärmeslang!
« Svar #5 skrivet: 02 september 2006, 17:59:20 »
Gå in med båda slangarna i huset.
Tätning med fogskum är i normalfallet tillräckligt. Säkra med kallasfalt motsv. om du är osäker.
Om inte tomten är extremt kupperad så behöver du ingen avluftning på slingan du SKALL däremot ha injusteringsventiler på båda slingorna så att du med temperaturens/injusteringsinstruments hjälp kan balansera slingorna mot varandra.
När du fyller slingorna SKALL du lufta en slinga i taget med hjälp av en yttre pump med god kapacitet, gärna av typen djupbrunnspump.
Isoleringen på slangarna skall enl. rekomendationer från SWEP vara 2 m utanför huset.
Avlopp typ golvbrunn är alltid bra, speciellt då säkerhetsventilen på varmvatten skall släppa ut lite vatten om den är som den skall.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!