0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Sa, har ett antal blandade kommentarer:Golvvarme aven pa overvaning - mja, tillagget blir 60-70.000 kr och de pengarna kan jag nog kopa roligare tillval for! Det blir dyrt med special!Men se till att du väljer fläktkonvektorer istället för "vanliga värmeelement" i så fall. Du kan då hålla dig till att mata dom med låggradigt 30-35ºC istället för 50-55ºC för en given effekt. Din VP är minst 50% effektivare vid det lägre gradtalet.Se sedan för guds skull till att låta VP:n producera detta låggradiga vatten direkt och inte nån lösning där du producerar höggradigt som sedan blandas ner till låggradigt med kallvatten i en shunt! Sådana lösningar finns, tro det eller ej...Har du fläktkonvektorer - ska du begära att få en "komfortkyla koppling" till din berg eller markvärmeVP, då får du väldigt billig luftkonditionering på sommaren och kan återladda ditt hål eller jordvärmeslinga till nästa kalla säsong. Varje grad höjning på "brinet" (den vätska som går ner i berget eller runt i jordslingan) som matar VP:n höjer dess COP med 0,1 en höjning från -1 till +4 ger således rätt mycket...Golvvarme med termostater - jag tror nog egentligen numera att systemet skulle funkat battre utan individuella rumstermostater, men nu ar sa inte fallet. Da tror jag att en arbetstank behovs for att inte VPn ska ga igang bara for att nagot rum i norrlage skulle kanna sig lite kallt. Vi har ritat in ett sarskilt pannrum (forrad) sa den far plats.Så bra! Franluftsvarmevaxlare - har man en val dimensionerad VP sa kan det nappeligen bara sig att inte bara skicka ut ventilationsluften. Enda skillnaden ar kanske risken for att inkommande luft kanns kall, men i gengald ar den frisk istallet for att dras via ventilationsror som med tiden kan bli uggigga inuti.Säg inte det, en flvptillsats åtminstone IVT och Nibe har sådana direkt från hyllan. Kan höja brinetempen på vintern en 6-8 i vissa fall 10 grader det förbättrar ditt COP mycket och minskar lasten på hålet. Och kostar inte mer än 10-11.000:- Vill du göra det själv, finns det ett kraftfullt kanalvärmar/kylar paket på Jula för 4.995:- som har 3-4 ggr större/effektivare värmeväxlare än den från NIBE/IVT.Fast det där är bara nåt för den händige förstås. Att du ska ha ordentlig ventilation är väl dessutom lagstadgat i dag så valet är att skicka ut varm luft eller att ta tillbaka värmen först, inte att ta bort ventilationen.Manga val blir det... Det är därför så viktigt att det är medvetna val och inte - jag orkar inte tänka på det - jag köper första bästa, du ska leva länge med detta val, även små skillnader kan blis stora ackumulerat över tiden.
Citat från: Mustang06 skrivet 07 september 2006, 04:56:39Säg inte det, en flvptillsats åtminstone IVT och Nibe har sådana direkt från hyllan. Kan höja brinetempen på vintern en 6-8 i vissa fall 10 grader det förbättrar ditt COP mycket och minskar lasten på hålet. Och kostar inte mer än 10-11.000:- Vill du göra det själv, finns det ett kraftfullt kanalvärmar/kylar paket på Jula för 4.995:- som har 3-4 ggr större/effektivare värmeväxlare än den från NIBE/IVT.Fast det där är bara nåt för den händige förstås. Att du ska ha ordentlig ventilation är väl dessutom lagstadgat i dag så valet är att skicka ut varm luft eller att ta tillbaka värmen först, inte att ta bort ventilationen.Du tänker alldeles rätt, vilka KRAV har du: Hålla dig till en leverantör. Vilka önskemål har du: Så stora besparingar som möjligt per investerad VP krona.I övrigt är du öppen för nya kunskaper och förslag, det blir nog bra ska du se.Mina övriga kommentarer inline i kursivt.
Säg inte det, en flvptillsats åtminstone IVT och Nibe har sådana direkt från hyllan. Kan höja brinetempen på vintern en 6-8 i vissa fall 10 grader det förbättrar ditt COP mycket och minskar lasten på hålet. Och kostar inte mer än 10-11.000:- Vill du göra det själv, finns det ett kraftfullt kanalvärmar/kylar paket på Jula för 4.995:- som har 3-4 ggr större/effektivare värmeväxlare än den från NIBE/IVT.Fast det där är bara nåt för den händige förstås. Att du ska ha ordentlig ventilation är väl dessutom lagstadgat i dag så valet är att skicka ut varm luft eller att ta tillbaka värmen först, inte att ta bort ventilationen.
Citat från: Nisken skrivet 07 september 2006, 10:09:29Citat från: Mustang06 skrivet 07 september 2006, 04:56:39Säg inte det, en flvptillsats åtminstone IVT och Nibe har sådana direkt från hyllan. Kan höja brinetempen på vintern en 6-8 i vissa fall 10 grader det förbättrar ditt COP mycket och minskar lasten på hålet. Och kostar inte mer än 10-11.000:- Vill du göra det själv, finns det ett kraftfullt kanalvärmar/kylar paket på Jula för 4.995:- som har 3-4 ggr större/effektivare värmeväxlare än den från NIBE/IVT.Fast det där är bara nåt för den händige förstås. Att du ska ha ordentlig ventilation är väl dessutom lagstadgat i dag så valet är att skicka ut varm luft eller att ta tillbaka värmen först, inte att ta bort ventilationen.Du tänker alldeles rätt, vilka KRAV har du: Hålla dig till en leverantör. Vilka önskemål har du: Så stora besparingar som möjligt per investerad VP krona.I övrigt är du öppen för nya kunskaper och förslag, det blir nog bra ska du se.Mina övriga kommentarer inline i kursivt.Det går inte att höja brinetemperaturen med 6-8 grader på vintern. Det skulle för en normalt dimensionerad anläggning innebära att man inte tog ut någon värme alls från berget. Återvinning av värme från frånluften genom att värma köldbäraren är inte lönsamt. JAg har tjatat om det i ett par år och aldrig sett någon som med hjälp av en kalkyl har kunnat visa att jag har fel.
Mitt råd baserat på både erfarenhet och "lekandet" med kalkylprogram, är en C7 eller C9 och den förslagna lösningen med "volymtanken". En fråga till Richard, vill inte klanka ned på andras förslag och lösningar, men en fundering tror du att 4 kw maskinen verkligen kommer att gå så många timmar under ett "normalår" som den måste gå för att kunna hålla kalkylens siffror?
Citat från: Fixaren skrivet 07 september 2006, 09:50:48 Mitt råd baserat på både erfarenhet och "lekandet" med kalkylprogram, är en C7 eller C9 och den förslagna lösningen med "volymtanken". En fråga till Richard, vill inte klanka ned på andras förslag och lösningar, men en fundering tror du att 4 kw maskinen verkligen kommer att gå så många timmar under ett "normalår" som den måste gå för att kunna hålla kalkylens siffror?Har ingen aning, men kalkylerna som genereras med Prestige brukar stämma rätt bra, det gör det i alla fall på de anläggningar jag har kontrollerat och känner till de faktiska resultaten på.Ser ingen anledning att tvivla på resultatet.Dessutom ger IVT 495 ytterligare 0.5 kW i uteffekt, så besparingen borde bli ännu lite större om den håller vad den lovar.
Det går inte att höja brinetemperaturen med 6-8 grader på vintern. Det skulle för en normalt dimensionerad anläggning innebära att man inte tog ut någon värme alls från berget. Återvinning av värme från frånluften genom att värma köldbäraren är inte lönsamt. JAg har tjatat om det i ett par år och aldrig sett någon som med hjälp av en kalkyl har kunnat visa att jag har fel.
Du har rätt några 6-8 grader blir det inte i brine temphöjning - bara 1.5 gradOm nu inte pumpen tar ut alla dessa 1.5 ºC , hur mycket stiger brinetempen när vätskan snurrat runt tiotalet varv vid lång gångtid?/Erland
Som en extra komplikation tillkommer det faktum att i en borra med god vattengenomströmning så kan den allra största delen av den tillförda effekten transporteras bort innan värmepumpen har "nytta" av den.En sådan borra lär iofs inte ha några problem med att bli för kall, men själva vitsen med värmeåtervinningen kan försvinna helt och t.o.m kosta en slant då cirkpumpen går även om kompressorn står still och därför bidrar till rätt höga tomgångsförluster.