Personligen tycker jag när det gäller flyttande av stora luftvolymer över lågt tryckfall(läs: grova/korta luftkanaler) med lågt ljud så går det nog inte att slå tangentialfläkten. Det är samma typ som sitter i L/L inneenheten. En sån där "Avlång skovel-fläkt", passar kanon i mellanväggarna
Man skall inte stirra sig blind på databladets siffror om antalet dB, man bör lyssna. Jag upplever att tangentialfläktens mer lågfrekventa "woosch" ljud mindre störande än axialfläkten("propellerfläkt") typiska ljusare "brus" och "vinande".
Dock, som en motpol, så säger forskningen att lågfrekventa buller gör oss generellt "mer trötta".
Axialfläkten går ju iofs att tysta ner, bara man sänker varvtalet tillräckligt. Bruset och vinandet genereras av allt för hög perifierihastighet(periferi= utkanten) på fläktbladet.
Skoveln i en tangentialfläkt är sällan högvarvig eller särskilt stor i diameter varpå dennes periferihastighet blir automatiskt låg = lågfrekvent buller (undantag kupe-värmare, dessa brukar faktiskt väsnas en hel del).
Eftersom örat är relativt okänsligt i de lägre frekvensregionerna så lägger man inte märke till det lika tydligt.
Därmed inte sagt att om man mixtrar med en hel radda(typ 4-8st) av lågvarviga 120mm fläktar kan man få till det riktigt bra beträffande lågt buller och stor luftvolym!
För händige hempularen ger nog den lösningen oslagbart pris/prestanda till rimligt låg ljudnivå. Man kan köpa billiga DC 12V 120mm datorfläktar för ca 50-100kr/st. Komplettera med ett ställbart aggregat 6-12V så blir det en spännande tid framför dig.
Skall du ha ställbart spänningsaggregat så köp fläktar med ett maxvarv på ca 2500rpm.
Tänkte du inte mixtra med ställbart så sikta på ca hälften 1200 rpm, dessa borde vara tysta nog.
Problemet för konsument är att hitta tangentialfläktar. Dom är inte direkt jättemånga jämfört med axialfläktar.
Finns ibland annat: kupé-värmare(för liten för inomhusbruk), luftridåer (sitter i ingång till butiker), och i vissa "sommar-svalka-fläktar".
Personligen så köpte jag golvstående tangentialfläktar för sommar-svalka, dessa tänker jag slakta ner och återanvända fläkt-delen som luftmassaförflyttare. (Lidl hade rea, kanonbilligt! kom med 3 olika farter och flera års garanti *host*
)
När det gäller fläktar, tänk stort med lågt varvtal, det blir tystat så oavsett fläkttyp du väljer.
Bekant till mig satte upp två st PAX fläktar(typ liknande 250:an) för att få lite rotation i huset, han upplevde ingen förbättring. DOCK så har han en tokig huslayout direkt missanpassad för L/L pump. Han har skorstenen/trappan/toan mitt i huset, alla andra rum byggda i en serie rum till dörrhål till rum i en fyrkant runtom skorsten/trappa/toan. Dock så finns det en hel vägg halv-vägs genom huset, där sattes dubbla PAXisar för att varmluften skulle fortsätta vidare i ett kretslopp. Det konceptet föll kanske inte enbart på för lite luftvolym, kanske även var några andra faktorer som samverkade.
Edit: Fördel med 12V fläktar är att vem som helst får experimentera med dom. 230V fläktar skall installeras av fackman!