Isch! sicket förvirrande schema.
Dom har samma "gnd" symbol överallt, fast det rör sig om 2 helt skilda gnd-plan.
DB01 och DB03 till fläktstyrning/drivning/matning har "eget" gnd.
DB02 och resten av kretskortet har eget gnd.
Dock så är dom inte galvaniskt åtskilda!

R56 och R62 kopplar ihop nollan med det annars avskilda gnd.
R56,62 är på 22Mohm.. så

det gör inte så ont...
Dock så får man ev. se upp med den kapacitiva kopplingen innuti trafo'n.
Har hittat ett tryckfel: R114 sitter på PC01 "transmit optokopplare" från innerdelen.
Påstådd resistans 6,8ohm! Verklig resistans såklart 680ohm.
Tycker fortfarande att det är ett smärre mirakel att transmit och recieve fungerar som dom ritat upp det.
Ok, som jag har förstått det:
Utedelen halvvågs riktar 230V, R5(20K) pumpar upp C4 till närheten av 100V(?). ZD1 & ZD3 klipper av resten.
Om ingen av enheterna sänder, så borde "data linan" anta något slags spänningstillstånd på halva U(C4).
Det kryper lite ström(typ 150mikroampere) från utedelens C4 genom R98(330K) till R2+ R1(tot 14,21K) till datalinan via dioden D1.
Det går sen till innerdelen där den får samma behandling, genom dioden(D04) till R59,60(tot 13K) till R25+R24(ytterligare 331,21K).
Så datalinans tillstånd 1: ca 50V(eller50% av U på C4) och 150mikroA
Ifall, innerdelen börjar sända:
Optokopplare PC01 kortsluter ZD02 och ZD05 (och R25).
Det blir 330K mindre som bromsar och zenerdioderna på 36V/st är ur spel i innerdelen.
Om vi utgår från ytterdelen igen:
100V på C4, vi tappar kanske 65V över ZD2+ZD9. Kvar 35V.
35V... tappar 1V över PC1 IR-diod och tappar ytterligare 1V över innerdelens PC02 ir-diod lite senare.
33V kvar... dom fördelas på ytterdelens R1 + innerdelens R59+R60 totalt 26kohm.
Strömmen i slingan blir då blott 1,2mA! (+ytterligare 0,2mA läckage genom ytterdelens R98)
Ok, jag är generös nu, vi säger 1,5mA. Då borde datalinan anta spänningsnivå ca 15V.
Innerdelen sänder, tillstånd 2: 15V(eller 15% av U på C4) och 1,5mA.
Ytterdelen sänder:
Det blir som när innerdelen sänder, fast tvärtom.
Den stora spänningsförlusten hamnar nu i innerdelen, varpå datalinan borde flyga upp till ca 85V.
Datalinan tillstånd nr.3. 85V(eller ca 85% av U på C4) 1,5mA.
Det som känns osäkert är nu båda enheternas recieve. Som jag ser det så blir det en fjuttström.
Strömmen delas sen upp mellan optokopplarnas ir-diod och deras parallellmotstånd.
Ujuj... 1,5mA är inte mycket att dela på men det kanske räcker.
Skall det fungera säkrare så är det bäst att mina teorier är något "off". Troligtvis så lär inte zenerdioderna klippa så mycket som jag förutspår, eller vad har jag missat?
Fortfarande så hävdar jag att datalinan antar tre olika spänningstillstånd, och det är inte mycket till ström i slingan!

Kan ni kort ge mig bättre insikt än så?
Vad jag har och leka med hemma så är det en ytterdel E9DKE som ev. är delvis defekt.
Vidare så har jag en E9DKE innerdels kort som saknar... innerdel!
Således har jag ingen lös fläkt att koppla in.
Desstom så har kortet varit utsatt för två-fas istället för fas+nolla.
Så allt kanske inte är helt 100% med kortet, bl.a. en konding C29 68uF 450V är lite svullen på toppen.
Kanske någon som har bytt sin innerfläkt har sparat "skroten"? Vi får kanske söka med ljus och lykta.
Ev. kan man modda en PC-fläkt att styras av kortet precis som vi "gissar" att den styrs idag.
Så jag har lite jobb att bygga en simulator runt kortet så den "känner sig som hemma"
Vidare så måste jag få tag på en förångare/kondensor till min simulatorinnerdel så kompressorn kan gå i ytterdelen.
Här behöver jag hjälp med att dimensionera den rätt. Kanske behövs en viss innervolym i den för att det skall bli rätt.
Hehe, om jag så mycket som sneglar på mina "köpe-pumpar" så kommer frugan vifta med brödkaveln... så det är inte och tänka på.