0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Tjenix. Det kommer en säljare från Daikin idag klockan 18,00 som ska gå igenom huset. Om han kan övertyga mig att deras produkt är värd 10000:- mer är Aquan så ligger dombra till. Själv tycker jag att Aquan verkar vara en bra maskin till ett rätt så bra pris .Men å andra sidan så är Daikin ett välkänt märke.Vilken hade ni valt? tänk inte på priset bara produkt mässigt :,v(Jag har satt en deadline att en beställning ska vara gjord senast imorgon.
Jag har inte följt med så bra i denna tråd, kan inte allt om den värmepump du nämner heller, men jag gissar att utedelarna styrs efter effektbehovet, det skulle i alla fall jag göra om jag byggde en liknande anläggning se till. Alltså, lågt effektbehov - en maskin går, Högt effektbehov - båda maskinerna (utedelarna) går.Är anläggningen byggd på detta sätt borde det fungera mycket bra, förutsatt att allt fungerar som det ska med avfrostning o.dyl.Iofs så jobbar ju invertrar med låg uteffekt om det inte behövs mer, men jag tycker att det borde finnas en gräns där det är mer ekonomiskt och livslängdsbefrämjande att köra dem efter det faktiska effektbehovet, antingen bara en eller då båda om så krävs.Vet du hur det skall styras?
Trodde det skulle bli svårt att välja mellan dem två, men just då klockan 17.20 ringde säljaren från Daikin upp migsom skulle vara hos mig vid 18.00 med en förklaring om asmasjukt barn. Jag vet förövrigt inte om det är sant lr ejmen jag är såååååååååå trött på alla bortförklaringar. Varför kan det inte finnas en vettig firma i Halland för???Jag har hört allt från bävrar i timmerstugan till tappade släpvagnar. Finns det inga restruktioner???Kan vem som helst bli återförsäljare?Nu ringer jag Värmeutveckling i maspelösa och spikar aset!!!!
Hej igen!Vad tycker ni om storleksvalet på 11,3 kW till ett hus som drar ca 24000 kW/året, uppv + vatten. Firman som rekommenderade den säger att den skulle ge runt 8-8,5 kW vid -15 grader. Låter som om det skulle räcka för att värma en kåk mitt i vintern, vad tycker Ni?//Stefan
Först 11,3 kw vid 7 plusgrader & sen 8,5 vid 15- det är ingen dålig pump det inte.....måste vara bland dom bästa värden som finns....eller så finns inte sådana värden......