0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Du skrev i något inlägg om "skorstenseffekten" Vad innebär det egentligen?
Några tips om var och hur jag kan jaga otätheter och "tjyvventilation" ? Kröp runt och tände tändstickor vid valda delar av grunden för att möjligtvis se lågan flämta som i äventyrsfilmer ni vet. När hjälten irrat bort sig i ett grottsystem. Fick inga ledtrådar.
17/9 RH 53% 15.0 grader Här drog jag ned hygrostaten tills den stannade och drog sedan upp den något i förhoppning att den skulle "landa" på ca 60% RH29/9 RH 65% 15.6 graderRunt 20/9 sattes kanalfläkten igång av elektrikern. Nu har alltså RH stigit 12%. Jag tror att fläkten drar in fuktig luft utifrån. (RH ute i morse över 90%) Kondensaren har hittills dragit 144 KW Glad ändå! Klimatet i grunden MYCKET fräschare. Torrt och behagligt. Saker och ting går definitivt åt rätt håll.
Att RH stigit 12% är väl inget att fundera över - du har ju justerat hygrostaten och 65% är väl helt OK. Onödigt att ligga lägre än så. Det kostar ju bara pengar till ingen nytta. Du kommer att ha 90% RH utomhus varenda morgon en bra tid framöver, men det är ju också mycket kallare. Du har med all sannolikhet varmare i grundutrymmet så 90% ute kanske motsvarar 60% i grunden. Du ser - det fungerar med kondensavfuktare också.
Du ser - det fungerar med kondensavfuktare också.
Fördelen med att ha separat avfuktare och undertrycksfläkt.....
Frånluftsfläkten är till för att skapa ett undertryck, vilket i sin tur gör att "jordlukten" inte kan söka sig upp i huset, att dra ned hastigheten på den kan kosta mer än det smakar. (luktar )