Ad
Varmvattenberedare från Indol
Bäst online casino i Sverige
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Allt (nästan) klart för installation av Munters Homedry nu till helgen. Men...  (läst 31015 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Dirk Diggler

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 137
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Plasten ligger nu över hela golvet och den är tejpad i skarvarna. (hittade förresten lite mögel på blindbotten på en tillbyggnad gjord för ca 10 år sedan, på ett ställe som är svårt att inspektera för att det är så lågt i tak just där. Den delen är masonit, resten är asfaboard)

Hyllan som burken skall stå på är uppskruvad.

Men:

Hur göra med kattgluggarna? Både dom som skall täppas igen helt och med den där våtluftsröret skall ledas ut?

Notera att jag skall  inte installera den permanent då jag tänkt att ta upp den i stugan under de allra kallaste månaderna för att kunna ha en lägre underhållstemperatur där uppe. Vilket betyder att jag måste kunna öppna gluggarna under denna tid.

1. Hur funkar fogskum? (jag har aldrig använt sånt någongång) När jag sprutat in det i kattgluggen och det stelnat, är det  så att säga löst så att jag helt lätt kan ta ut den, eller sitter det fast i väggen?
Förslag på vettig teknik?

2. Kan jag köpa frigolit och skära till det? hur noga (tätt) skall det bli egentligen? Och hur tjockt?
Var köper man frigolit? Har inte sett det på mina stamställen, JULA, Bygg Oles, Biltema osv.

3. Luckan till krypgrunden är ca 60X60cm och sitter på den nordvästra gaveln. Luckan är av trä.
Skall jag täta upp den också? med t ex sånt där fönsterband man klistrar på?

Jag har satt ned en hygrometer i grunden (Oregon scientific) just nu mellan 89 och 95 RH och ca 17 grader C.
Jag kommer också sätta en elmätare på Munters och logga drift, RH och temp.
Redovisning av detta i detta forum kommer då just detta diskuterats här en del.

 studs



Utloggad xshadow

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 143
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Allt kan göras bättre....och billigare.
Hmmm... under de kallaste månaderna borde du väl ha gluggarna fast.

Använd styrofoambitar(=extruderad styrencellplast) till gluggarna samt polyuretanskum till att täta kring bitarna. Dessa kan sedan enkelt skäras loss ifall det behövs. Styrofoam kan köpas som lösskivor. Frigolit säljes väl endast paketvis?

Frigolit eller styrofoam borde finnas i byggvaruhusen (ex. K-Rauta)

Limma även fast styrofoam på luckan med uretanskum.

Det skall bli intressant att följa utvecklingen via dina loggvärden. Logga även utomhustemp och RH om möjligt.  studs

/Mosse
Nibe Fighter 1210-7 med 2 borrhål 117+54m värmer 165m2 (600m3). Andra årets elförbrukning = 10800kWh(5300kWh HH-el & 5500kWh VP-el). Isolering golv: 370mm, väggar: 250mm, tak: 400mm

Utloggad Dirk Diggler

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 137
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Tjenare Mosse, jodå jag skall logga även uteförhållandena.

Men jag kan väl inte lämna grunden tät och INTE ha Munters tuffande? trots att det är under den ofarliga tiden?



styrofoam  och polyuretanskum låter som det är vad jag behöver. Det är väl inte speciellt kladdigt?

//jocke

Utloggad xshadow

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 143
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Allt kan göras bättre....och billigare.
Öppnar du gluggarna under vintern så kommer krypgrunden att kylas ned, vilket resulterar i kallare golv och högre luftfuktighet i krypgrunden.

Polyuretanskum är väldigt kladdigt, akta händer och kläder..  ;D

/Mosse
Nibe Fighter 1210-7 med 2 borrhål 117+54m värmer 165m2 (600m3). Andra årets elförbrukning = 10800kWh(5300kWh HH-el & 5500kWh VP-el). Isolering golv: 370mm, väggar: 250mm, tak: 400mm

Utloggad Dirk Diggler

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 137
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Men stängda gluggar utan avfuktning? Det finns ju markfukt kvar i grunden.


Försvinner kladdet när det stelnat? Och blir det då lätt att ta bort det OM jag nu bestämmer att ha gluggarna öppna?

//Jocke

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 35476
  • Karma +56/-45
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
Skummet är skitsvårt att få bort sedan det härdat, det är kniv som gäller.

Skulle det kunna funka med t.ex. gummiblåsorna från en (flera) fotbollar, pumpa upp dem när du vill täta, släpp ut luften när du vill plocka bort dem.
Fotbollar finns väl för några tior på barnens hus eller ok?
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Dirk Diggler

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 137
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Skummet är skitsvårt att få bort sedan det härdat, det är kniv som gäller.

Skulle det kunna funka med t.ex. gummiblåsorna från en (flera) fotbollar, pumpa upp dem när du vill täta, släpp ut luften när du vill plocka bort dem.
Fotbollar finns väl för några tior på barnens hus eller ok?

Det är ingen dum ide.
Vad tror du om att låta tätningen sitta även när jag tar upp Munters i huset under de kallaste månaderna?

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 35476
  • Karma +56/-45
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
Jag vet inte om jag tycker att det är en så god ide, i så fall kanske du skulle ersätta din Munters med en "paxfläkt" som får ventilera krypgrunden på vintern, men tänk även på att krypgrunden kommer att bli kallare om du inte har nån värme på i huset (+2 gr) vilket i sin tur gör att den relativa luftfuktigheten kan bli rätt hög även vintertid.

Prova går ju, men jag tror mer på att gardera sig mot fuktskador under huset och hålla så pass varmt i huset att det inte tar skada.
Helst skulle man ha en reglering så att man höll huset 5 grader varmare än uteluften.

Eller en luftsolfångare, de kostar väl bara runt 5000 kr?
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Dirk Diggler

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 137
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  men tänk även på att krypgrunden kommer att bli kallare om du inte har nån värme på i huset (+2 gr) vilket i sin tur gör att den relativa luftfuktigheten kan bli rätt hög även vintertid.
 

Viktig synpunkt jag inte tänkt på. Skall hålla ögonen på det.

Utloggad Dirk Diggler

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 137
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Jag 

Fråga till Rickard och andra:

Hela grunden står på berg. Jag kom just på att på varje långsida sitter ett dräneringsrör som går rakt genom grundmuren, eller snarare under muren på berget för att dränera bort vattnet från den
södra sidan där gräsmattan är. Man kan se att i grunden, mellan rören,  finns en "uttorkad flodfåra" Jag har aldrig sett att det runnit vatten där men någongång gör det väl det. Rören sticker ut 3/4 cm på varje sida och är ca7 cm diameter. Dom ligger nu under plasten.

Kommer detta att påverka undertrycket? Bör jag sätta igen dom? Eller täta nogrannare med plasten runt om dessa områden?

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 35476
  • Karma +56/-45
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
Knepigt.

Om det rinner in vatten i krypgrunden mååste det ju kunna rinna ut med, i alla fall om det strömmar in vatten...

Vet inte hur jag själv skulle göra, men går det inte täta mot grunden utifrån med asfalttjära eller liknande, så att det inte kan rinna in vatten?
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Dirk Diggler

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 137
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Knepigt.

Om det rinner in vatten i krypgrunden mååste det ju kunna rinna ut med, i alla fall om det strömmar in vatten...

Vet inte hur jag själv skulle göra, men går det inte täta mot grunden utifrån med asfalttjära eller liknande, så att det inte kan rinna in vatten?

Tjära har jag faktiskt tänkt göra, men inte i år. Men påverkar det undertrycket? Hålen är ju under plasten, och, framför allt, utsidan av hålen är ju under mark. Jord på ena sidan och grus på andra.

Detta är ju nästan avgörande för mig eftersom en av anledningarna till att jag köper sorptionsavfuktare är undertrycket för att bli av med lukten i huset.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 35476
  • Karma +56/-45
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
Plasten som sådan skapar eller håller inte kvar något undertryck, däremot gör naturligtvis gruset (Om det är nog finkorningt) och jorden det. Även om en del luft kan leta sig genom gruset så är det bättre än att ha det helt öppet.
Täck rören med plasten, men se till att vattnet, om det skulle komma ovanpå plasten kan rinna av på sidorna, eller på lågpunkterna. (Genom att t.ex. göra hål stora som en 50-öring )

Om det är grovt grus röret är täckt med kan du lägga på en lite finare fraktion ovanpå för att minska eventuellt drag som kan finnas.

Till våren är det nog rätt viktigt att du inspekterar (snösmältningen) om vatten kommer in i krygrunden, och vaart det i så fall tar vägen, ovanpå plasten eller under.

Kanske samma vid kraftigt regnande.

Lycka till.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Dirk Diggler

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 137
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Plasten som sådan skapar eller håller inte kvar något undertryck, däremot gör naturligtvis gruset (Om det är nog finkorningt) och jorden det. Även om en del luft kan leta sig genom gruset så är det bättre än att ha det helt öppet.
Täck rören med plasten, men se till att vattnet, om det skulle komma ovanpå plasten kan rinna av på sidorna, eller på lågpunkterna. (Genom att t.ex. göra hål stora som en 50-öring )

Om det är grovt grus röret är täckt med kan du lägga på en lite finare fraktion ovanpå för att minska eventuellt drag som kan finnas.

Till våren är det nog rätt viktigt att du inspekterar (snösmältningen) om vatten kommer in i krygrunden, och vaart det i så fall tar vägen, ovanpå plasten eller under.

Kanske samma vid kraftigt regnande.

Lycka till.


Tack för kloka råd! Skall göra exakt som du sagt.

Utloggad Dirk Diggler

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 137
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Plasten som sådan skapar eller håller inte kvar något undertryck, däremot gör naturligtvis gruset (Om det är nog finkorningt) och jorden det. Även om en del luft kan leta sig genom gruset så är det bättre än att ha det helt öppet.
Täck rören med plasten, men se till att vattnet, om det skulle komma ovanpå plasten kan rinna av på sidorna, eller på lågpunkterna. (Genom att t.ex. göra hål stora som en 50-öring )

Om det är grovt grus röret är täckt med kan du lägga på en lite finare fraktion ovanpå för att minska eventuellt drag som kan finnas.

Till våren är det nog rätt viktigt att du inspekterar (snösmältningen) om vatten kommer in i krygrunden, och vaart det i så fall tar vägen, ovanpå plasten eller under.

Kanske samma vid kraftigt regnande.

Lycka till.

Det bidde en....... Woods!

Tvärvändning...lappkast...osv.

I sista timmen bestämde jag att jag måste pröva en kondensavfuktare.

Varför?


Mellanskillnaden är över 10.000:- Jag har en enkel liten stuga och begränsade resurser. Jag tänker att jag måste ialla fall pröva. Jag ger det ett år. Funkar det inte eller funkar det dåligt kommer det kännas bra mycket bättre och enklare att köpa en Munters. Och bara torskat någon tusenlapp, och blivit några erfarenheter rikare.

Hur har det gått?

Dåligt. Jag satte in en Woods ds 15 i fredags klockan 18, efter att ha tätat alla kattgluggarna med cellplast och fogskum (jag behöver ju ingen tillfällig lösning nu eftersom det inte är någon vits med att ta upp en kondensare i huset under de kalla månaderna).
Då, i fredags kl 18 var luftfuktigheten 98 %RH. När jag gick och lade mig klockan 23.30 var RH nere i 89% enligt Oregon scientifics hygrometer (har också en billigare som referens. De 2 verkar vara mer eller mindre överens). När jag vaknade nästa morgon klockan lördag 06.30 (nyfiken) var den nere i RH 82% (alla värden vid 17/19 grader C)

Där har den stannat. Det händer inget mer. Det har legat mellan RH 81 och 86% fram tills jag stack därifrån idag söndag klockan 13.00

Vad kan detta bero på. Grunden är 50 kvm. ca 70% av den har ca 90 cm till tak. Resterande 30% sluttar uppåt till som  minst ca 20 cm.  Vad kan det bli..ca 25 kubik?

Räcker inte tätningen?

Jag har satt mig i grunden och släckt lampan. På 1 (en) kattglugg kan jag se en liten ljusstrimma. Luckan in i grunden är ca 60X 60 cm, den har jag tätat tillfälligt med en frigolitbit 10cm tjock. Där är en springa på ca 4 X 60 cm i överkant. Dock en trälucka som täcker även dessa 4 cm. Jag har också 2 rör som går genom grundmuren ca 9cm i diameter. Dessa är tillsvidare dåligt tätade (knappt alls)
Resten ser tätt ut. Iallafall inget ljus som sipprar in.

Fel placering?

Se skiss. Jag tror inte det kan vara hela sanningen. Jag har i princip hållit hygrometern framför utblåset. Den har inte reagerat nämnvärt. Jag placerade också en enkel bordsfläkt några meter framför utblåset med riktning snett bakåt för att försöka få lite rotation på luften.

För otålig?

Jag vet inte. Tror inte det. Den har stått i nästan 2 dygn. Och det är ju inte speciellt stort. Och plast ligger på backen sedan ett tag tillbaks. Det är alltså inte mycket luft som skall dras runt. Lite läckage från små glipor + att jag sprungit in och ut med öppen lucka kanske 8/10 gånger under dessa 2 dygn.

Trasig maskin?

Börjar nästan att tro det. Köpte en elmätare jag kopplade på för att kunna logga elförbrukning. När jag tittat på den har jag inte sett den dragit över 190 W, snarare har den legat runt 180/185 W. Enligt Woods tekniska specifikation  (http://www.tesscandinavia.se/produkt/avfuktare/ds15.htm) skall den dra 240 W. Vet inte om detta spelrum på 50/60 W är vanligt eller om det ens spelar någon roll. När jag sätter handen framför utblåset känns det NÄSTAN som en luftconditionering. Luften känns kall. Möjligtvis en missvisning eftersom vinddrag just känns kallt eller i alla fall svalare. Maskinen visar inte heller någon tendens till att bli varm på chassit.

Rickard, Mosse, Rollo, Messer och andra tungviktare på detta forum. Vad tror ni?

PS. Fick  ett  vettigt tips  av Rollo att koppla ihop de 2 dräneringsrören med en slang inne i grunden. Smart: Det kommer inte att påverka undertrycket som jag skall försöka fixa med en kanalfläkt inom några veckor. och  det låter fortfarande vattnet rinna genom för att lätta på fukttrycket vid gräsmattan. DS.

Vill du annonsera klicka här! Varmvattenberedare från Indol
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Varmvattenberedare från Indol
Bäst online casino i Sverige
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!