0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Citat från: hplp skrivet 15 augusti 2006, 22:52:13Så snabbt som du han svara på mitt inlägg. Ventilplattan håller låg och högtryck åtskilda, tryckutjämning sker genom kapilärröret på ett friskt skåp. Är det riktigt dåligt är det som att hälla varmvatten från ena handen till den andra.Med tanke på att arbetstemperaturen på en fryskompressor är runt 60-70 ºC, så kommer min följdfråga.Hur varmt är varmt? Ja det är ju inget man kramar om en längre stund men man kan känna ändå om samma temp som finns på kondensorsidan snabbt förflyttar sig till förångarsidan när kompressorn precis stannat. Något exakt gradantal finns inte att refferera till.
Så snabbt som du han svara på mitt inlägg. Ventilplattan håller låg och högtryck åtskilda, tryckutjämning sker genom kapilärröret på ett friskt skåp. Är det riktigt dåligt är det som att hälla varmvatten från ena handen till den andra.
Ja det är ju inget man kramar om en längre stund men man kan känna ändå om samma temp som finns på kondensorsidan snabbt förflyttar sig till förångarsidan när kompressorn precis stannat. Något exakt gradantal finns inte att refferera till.
Måste bara slänga in detta, ursäkta att jag stör....Har det betydelse för elförbrukningen hur bra luftväxling man har på baksidan av frysskåpet, alltså hur mycket spalt man har på baksidan ?Det borde det ha. Om värmen från kylslingan på baksidan har svårt att ledas bort så tvingas kompressorn till längre drifttider, vilket ger ännu mer värme och sämre verkningsgrad. Borde ha samma inverkan som mycket is inuti eller mycket damm på kylslingan. Blir det varmt på baksidan så blir det dessutom svårare att hålla temperaturen inuti skåpet (värmeläckage), vilket också tvingar kompressorn att gå oftare.-Är jag ute och cyklar nu ? Jag håller just på och loggar mitt frysskåp, ett 2 år gammalt Bosch, 185 cm högt. Nyligen avfrostat. Tänkte sedan göra om loggningen med förbättrad värmeväxling på baksidan (jag ställer skåpet mitt ute i rummet).Hör av mej i övermorgon.Det sägs att det är enklare att få till låg förbrukning i en frysbox, kylan ligger kvar i boxen när man öppnar den och det kallaste området ligger i botten, långt från locket/tätningslisten.........MVH/Gano
Mitt frysskåp drar 1,36 kWh per dygn där den står idag. Men för att stilla min egen nyfikenhet måste jag ju kolla vad den drar om den står helt fritt ute på golvet. Teoretiskt borde det vara skillnad. Och skiljer det om man har frysen i ett kallare rum ?MVH/Gano
Citat från: Gano skrivet 17 augusti 2006, 21:54:28Mitt frysskåp drar 1,36 kWh per dygn där den står idag. Men för att stilla min egen nyfikenhet måste jag ju kolla vad den drar om den står helt fritt ute på golvet. Teoretiskt borde det vara skillnad. Och skiljer det om man har frysen i ett kallare rum ?MVH/GanoVad säger din fru om sådana tester? Jag tror inte den drar så mycket mindre ute på golvet, men klart intressant i alla fall.Den bör ju dra mindre i ett kallare rum.
Citat från: AlfM skrivet 17 augusti 2006, 22:53:18Citat från: Gano skrivet 17 augusti 2006, 21:54:28Mitt frysskåp drar 1,36 kWh per dygn där den står idag. Men för att stilla min egen nyfikenhet måste jag ju kolla vad den drar om den står helt fritt ute på golvet. Teoretiskt borde det vara skillnad. Och skiljer det om man har frysen i ett kallare rum ?MVH/GanoVad säger din fru om sådana tester? Jag tror inte den drar så mycket mindre ute på golvet, men klart intressant i alla fall.Den bör ju dra mindre i ett kallare rum.Såna aktiviteter får man utföra när hon inte är hemma. Alternativt kan man skylla på att man ska byta vägguttag bakom frysen. MVH/Gano
I förrådet (~15° på vintern) har jag ett gammalt kylskåp, och det är nog originalskåpet från 1978. Det använder R12, och fungerar, drar ca 0.7 kWh per dygn när det är ca 23°, vilket jag tycker låter OK.Min tanke var att att slakta ett (eller flera) gamla kyl eller frysskåp och köra frikyla genom förångaren. Tanken var att använda det till vinkyl eller så.
När denna tråd var aktiv sist fick jag en idé, som antagligen är kass...I förrådet (~15° på vintern) har jag ett gammalt kylskåp, och det är nog originalskåpet från 1978. Det använder R12, och fungerar, drar ca 0.7 kWh per dygn när det är ca 23°, vilket jag tycker låter OK.Min tanke var att att slakta ett (eller flera) gamla kyl eller frysskåp och köra frikyla genom förångaren. Tanken var att använda det till vinkyl eller så.Problemet är väl att förångaren i ett kylskåp är för liten för att orka kyla något när brinen ligger på +8° på sommaren. Ett gammalt frysskåp som har rör i hyllorna vore då lämpligare. Problemet blir väl då att frysskåpen inte har något kondensavlopp? Det fina med idén är att man slipper fixa själv med isolering och dörrar och annat.Synpunkter?