0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
En luftvärmepump är konstruerad för att sitta under tak, tag den varmaste luften & tryck ner den mot golvet inte tvärt om......
Nu måste jag förstå dig rätt: menar du att alla luft/luft är modifierade kylmaskiner? är det så att det bra är vi i sverige som använder värmepumpar? så att den sanyon från -86 jag monterade ner förra veckan som både funkade som kylmaskin & ac, att det alltså på ca 20 år forfarande är modifierade kylmaskiner?, nej rikard nu tror jag faktikt du har fel....jag tror att pumparna är lika konstruerade för värme som kyldrift. sen en fråga till vilket är smartat att värma upp den varmaste luften lite till & flytta den ner till golvet eller värma upp den kallaste luften & flytta upp den till taknivå?........jag kan som vanligt ha fel........ studs
...Omöjligt med "över dörr i hallen"-montage. Då blir det varmt i hallen ochdit skall kallare luft från angränsande rum "rinna", oftast mot den luftstråle som pumpen ger. Hallenblir en egen cell med väldigt varm luft, kanske 24 när det är 19-20 i angrensande rum (och 17 vid golv kalla dagar)
Citat från: Nisse-Gurra skrivet 10 september 2006, 14:02:15En luftvärmepump är konstruerad för att sitta under tak, tag den varmaste luften & tryck ner den mot golvet inte tvärt om...... Man monterar den oftast i takhöjd för att då kan man använda den för att kyla vilket blir omöjligt om du sätter den lågt. Varm luft stiger. Den kalla kommer att stanna vid golvet tills den blir varm så du lyckas inte kyla med den.Monterar du pumpen högt så tar den då den varmaste luften, vilket innebäratt regleringen lägger på några extra varv för att hålla ner kondenseringstemperaturen, det blirmer ljud av det (ljudeffekten är prop mot kuben på fläktvarvtalet). Dessutom måste man köra fläktensuperhårt för att få luften att "slå" ner i golvet och blanda sig med den luft man egentligen vill värma.Monterar du den vid golvet så kommer luften röra sig helt sakta utmed golvet och fortsättatills den slår i någonstans. Man kan värma flera rum till helt jämn värme på det viset.Omöjligt med "över dörr i hallen"-montage. Då blir det varmt i hallen ochdit skall kallare luft från angränsande rum "rinna", oftast mot den luftstråle som pumpen ger. Hallenblir en egen cell med väldigt varm luft, kanske 24 när det är 19-20 i angrensande rum (och 17 vid golv kalla dagar)
nej messer det är inte effektivare att värma kall än varm luft........men du har mindre tempskillnad vilket det gör att kall luft känns lättare att värma än varmare luft.......alltså har du 21 gradig luft & utblås på 44 så går det fortare upp till 30 än vad det gör från 30 till 40 grader.........men du får inte ut mera kw av en värmepump för det...