0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Citat från: Rickard skrivet 04 augusti 2006, 15:18:24Ungefär som med en värmepump, även om effekttäckningsgraden bara ligger på 65% så ligger energitäckningsgraden på 98%, 2% fossila bränslen eller import av andras kärnkraft tycker jag är helt ok.Skall vi stänga av våra egna kärnkraftverk och lita på andras för att ta våra toppar i förbrukning?Gärna kärnkraft men inte här?
Ungefär som med en värmepump, även om effekttäckningsgraden bara ligger på 65% så ligger energitäckningsgraden på 98%, 2% fossila bränslen eller import av andras kärnkraft tycker jag är helt ok.
Hehe, kärnkraftsfrågan är lika het som vanligt... Jag brukar alltid påpeka i denna frågan att våra kärnkraftverk är projekterade på 70 talet, om någon funderar på hur kärnkraftren skulle kunnat utvecklats de senaste 35 åren så kan man ju alltid titta på hur medecintekniken eller datortekniken utveklats de senaste 35 åren. Problemet är att riksdagen beslutat om att all forskning kring kärnkraft är otillåten och därför kör vi med 30-35 år gammal teknik i våra kärnkraftverk. Själv är jag är övertygad om att släpps forskningen lös så har vi snart kärnkraftverk som är säkrare, mer effektiva och som lämnar ifrån sig betydligt mindre farligt avfall än dagens, men med 70-tals teknik så är tyvärr kärnkraften dömd till undergång.
OK, om man kunde bryta uran utan risk för arbetarna, driva kärnkraftverken idiotsäket, och inte behöva dras med strålingen i 100 000 år, då skulle jag tänka mig att byta ställning i denna fråga.
Jag kom att tänka på en sak... Just nu står X antal reaktorer stilla på grund av att dieselgeneratorer är svårstartade? Kostar miljoner per dag... Varför inte starta generatorerna och låta dem gå hela tiden? Det skulle väl bara kosta max någon del av promille av vad det kostar att stänga ner reaktorerna?Dessutom skulle ju verkets effekt öka lite
Jag bestämmer själv om jag vill ut och köra i trafiken,hur jag vill köra och när. Bär jag mig dumt åt får jag ta konsekvenserna själv.
Läste i Dagens Industri detta för någon vecka sedanhttp://di.se/Index/Nyheter/2006/07/25/195111.htm?src=xlink