0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
När det skall ske är svårare att ta ställning till, men klart är att vi måste ha alternativen framme innan det avvecklas helt, kanske är dock en succesiv avveckling - som tvingar fram alternativen den enda lösningen...
Med stöd av min erfarenhet när det gäller säkerhetssystem och kontroller ifrån mitt eget arbete som systemtekniker, där jag ofta arbetar med just kontroll av säkerhetssystem har jag tidigare påstått att "vad som helst kan hända".
Citat från: Rickard skrivet 04 augusti 2006, 08:48:18Med stöd av min erfarenhet när det gäller säkerhetssystem och kontroller ifrån mitt eget arbete som systemtekniker, där jag ofta arbetar med just kontroll av säkerhetssystem har jag tidigare påstått att "vad som helst kan hända".Är du inte ute på djupt vatten nu?Hur många års erfarenhet av säkerhetssystem och kontroller på ett SVENSKT kärnkraftverk har du?Bara på ett ungefär!// Jarl
Ungefär som med en värmepump, även om effekttäckningsgraden bara ligger på 65% så ligger energitäckningsgraden på 98%, 2% fossila bränslen eller import av andras kärnkraft tycker jag är helt ok.
Nu har det hänt igen, ett bevis på vad jag tidigare uttryckt i detta forum.Nu har det hänt, en kortslutning i ett ställverk slog ut "alla" säkerhetssystem i ett svenskt kärnkraftverk, 4 kraftverk är nu stoppade för att denna brist skall utredas/åtgärdas - min uppfattning är helt klar, det går aldrig att skydda sig ifrån risken för allvarliga olyckor och härdsmältor.