0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
...Jag är inte lika mycket mot driften som mot efterföljande hantering av bränslet och att rycka på axlarna och säga att efterföljande generationer nog fixar skiten som vi lämnar efter oss, tycker jag är cyniskt.
Spar krav så inga blockvärmare på dieslarna sparar säkert 10000:-/ år totalt och det ser ju bra ut i miljöplanen med...
Reservkraften startade som den skulle (2 av 4 generatorer), det var indikeringen att de inte startat som var felaktig.
Citat från: Nisken skrivet 06 augusti 2006, 17:58:40Reservkraften startade som den skulle (2 av 4 generatorer), det var indikeringen att de inte startat som var felaktig. Skulle inte alla fyra starta? Var det inte bara en tillfällighet att de andra två inte också drabbades av felet.Ni som skriver "sanningar" om vad som hände, ange var ni fått uppgifterna. Annars blir ni inte trodda, inte av mig i alla fall.
Det är därför man har fyra oberoende generatorer istället för bara en - konstruktionstanken bakom svensk kärnkraft är att inget enkelfel ska kunna orsaka ens störningar i driften, dubbelfel ska inte kunna störa säkerheten och nästan ingenting ska kunna ge ett haveri.
T.ex. reaktorer med vatten som moderator och kylmedel är så fiffiga att om vattnet försvinner (läckage eller bortkokning) så stannar fissionen av, således är systemet självhämmande. Jämför det med grafit/gas modererade/kylda reaktorer, så går fissionen fortare ju varmare det blir, t.ex. vid kylningens bortfall.
Vad var det för typ av reaktor i Harrisburg? Det finns ju så många experter här så någon borde ju veta...
Så bra, då finns ju ingen risk för härdsmälta? Vad var det för typ av reaktor i Harrisburg? Det finns ju så många experter här så någon borde ju veta...