Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Bilens AC och magnetkoppling  (läst 45226 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad jehu

  • Lekman men kanske en vacker dag
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1986
  • Karma +5/-12
  • Kön: Man
  • CTC hÃ¥ller mÃ¥ttet
SV: Bilens AC och magnetkoppling
« Svar #30 skrivet: 03 augusti 2006, 02:50:31 »
Intressanta synpunkter Knut. Kanske går det att få fram statistik över hur systemen håller, men AC-verkstäder borde ju ha en viss insikt. Synpunkter har iaf de jag anlitar.
Att kondensorerna så ofta behöver bytas är väl ändå ett tecken på att de är yttre korrosion?
Jag som alltid trott att vacumsugningen garanterade att det blev torrt. Min AC-kille är mycket noggrann med vacuumsugningen.  Hittills har alltid kondensorbyte fungerat pÃ¥ de bilar jag orkat fixa ACn pÃ¥ (ett dussin kanske).

EmellanÃ¥t lämnar jag in bilar pÃ¥ Volvo (Skobes) men aldrig har jag fÃ¥tt höra sÃ¥ mycket "dravel" där som jag kan fÃ¥ här-  ::)
Villa  330 m2 + källare byggd 1907. 5 i familjen. CTC Ecoheat 10. Borrat 150 m aktivt hÃ¥l (2002) + 150 m (2013). Brine innan tilläggsborrning -2/-5 i mars, nu +3/0. Ã…tta fungerande eldstäder. Ã…rstotalförbrukning cirka 18000 kWh + 4m3 ved. (Tidigare 45000 kWh+ 2m3 ved)
Styr sedan feb -22 med Ngenic Tune och timdebitering med Tibber.
Nu nere på 14000 kWh/år!

Utloggad tipo874

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Uppsala
  • Antal inlägg: 4365
  • Karma +5/-0
  • Kön: Man
SV: Bilens AC och magnetkoppling
« Svar #31 skrivet: 03 augusti 2006, 02:51:24 »
En sak som de flesta vet är att fukt i ett köldmediesystem kan ge driftsstörningar. Att fukt i ett R134a system, även kan ge andra typer av problem, verkar inte vara fullt lika väl känt.

Gasens kemiska uppbyggnad gör att den reagerar med fukt och bildar en frätande syra. Den processen startar bra långt före det fukthalten nått sådana nivåer att driftstörningar i övrigt uppstår.

Fukt i ett gammalt R12-system kan bilda saltsyra, vilket de flesta inser är ohälsosamt. Vilken typ av syra bildas med R134a?
Villa utan källare i Uppsala, 175m², 2-våningsdel byggd 1928, 1-plansdel byggd 1978, 75m² garage/förråd.
Stiebel-Eltron WPF-10, 200l arbetstank, 290l vvb, 200m bergkollektor, konverterat från direktel 2004, 14 radiatorer + handdukstork, golvvärme i garage/förråd.
38x2m2 solpaneler, 15,6kW, installerat 2020.

https://spiff.hax.se/log.html

Gammal timrad dalagård, två våningar plus källare (3x42m²), 20 radiatorer. Timrad gäststuga, två våningar (2x35m²) via kulvert, 10 radiatorer.
Nibe F1245-12, 2x350m jordkollektor, 300l arbetstank. Konverterat från direktel 2010. Förbrukning 2010: 40553 kWh, 2011: 10723, rullande år: 8760 kWh.

Utloggad CarMan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Katrineholm
  • Antal inlägg: 2545
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • My boat and My life
SV: Bilens AC och magnetkoppling
« Svar #32 skrivet: 03 augusti 2006, 12:08:29 »
Jajisses Carman jag måste bara få säga att jag begriper inte mej inte på dej och dina inlägg.Det är direkta sakfel och en massa dravel från din sida hela tiden.Att få dej att erkänna/ändra åsikt är lika lätt som att få en Djurgårdare att bli AIK:are.

det kan ju bero på att jag har rätt.

Citera
1.Exakt vars har jag påstått att bilarnas ac bara håller 5år

kan ju vara nån annan som skrev, orkar inte kolla.

Citera

2.Bra att du skrev hur ni jobbar på eran märkesverkstad ,rostigt filter , ingen läcka= inget byte.Själv jobbar jag med förebyggande underhåll dvs jag anser att det är bara en tidsfråga innan filtret börjar läcka.I Ackrediteringen så krävs det att man skall se till att systemen är täta.

det jag mena var att filtret alltid byts endå, om man gör ett ingrepp! & det är sellan våra kunder vill kosta på bilarna massa byten av ditaljer för tusentals gronor, innan dom vekligen är trasiga. dessa filter blir fort rostiga, men ofta går dom många (3-4 år) till. vi vill inte lura våra kunder.

Citera
3.När jag påstår att det är frånvaron av kupefilter som orsakar läckorna , så tar du med k-filtret i nästa inlägg du kommer med.Konstigt att du inte nämde det i inlägget före.
Jag viste inte att jag var skyldig att förklara orsaken, men när du skrev en felaktig orsak kände jag att jag var tvungen att förklara hur det ligger till. det är sånt här märkseverkstan får reda på fårn fabriken)

Citera
4.Förklara oxå hur ett k-filter kan minska den "fuktiga miljön" när det är förångaren som ligger efter filtret som orsakar den miljön.
har du cupefilter så får du inte in damm pollen & skräp, dessa saker "binder" fukten. testa att hälla lite vatten på köksbodtet & låta det stå en dag, bredvid gör du samma sak, emn lägger en blöt disktrasa uppe på.
när dan är slut, lyfter du på disktrasen & kollar vilken av de 2 stälena som är fuktigast. Jo under disktrasan så klart, för den har "bundit" fukten.

Citera
5.Klart att jag medveten om att inte alla filter läker vid ett PTU-test, men jag är en seriös företagare och ska lämna garantier på det jobb som är gjort, så är filtret rostigt men kunden inte vill byta det utan bara fylla upp bilen så tackar jag nej till jobbet och kunden får besöka mina kolleger i branchen.
självklart fyller man inte ett system som har legage.

Citera
6.Du skriver oxå att stålkopplingar-aluminium ergar vilket är riktigt, men lika stort om inte större är alu-alu kopplingar där kan vi snacka om ergar.Ett bra exempel är alla VAG-bilar där dom till och med använder fingängat mm.
möjligt att VAG har det problemet, har inte pyslat med dom. dom alu-alu kopplingar vi har ergar inte, men det har väll med vilken legering & ytskikt man andvänder.

Citera
Tänker nu inte gå vidare i den här diskussionen för att det går inte att hålla en vettig diskussion med dej Carman.
Till sist Carman var ödmjuk, man lär sig något nytt varje dag.Har du vägarna norrut så släng in en blink på forumet så ska jag bjuda dej på kaffe på min verkstad.

tackar, alltid roligt att träffa folk "live"
Nibe 1215-8,5 170m aktivt borrdjup värmer ett hus på ca 230m2 i katrineholm (Sörmland)
klarar mig utan Tillskottsel  ner till Ã¥tminstÃ¥nde -25grader

årsmedeltemp i katrineholm är +5,8
årsmedel MIN temp för februari är -7,4
den 9 februari 1966 var det -34,2 så om det händer igen så kan jag ta att elpatronen gån nån timme på natten.

Utloggad CarMan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Katrineholm
  • Antal inlägg: 2545
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • My boat and My life
SV: Bilens AC och magnetkoppling
« Svar #33 skrivet: 03 augusti 2006, 12:15:15 »
Vill stoppa in ytterligare en aspekt som bör beaktas.

Ja nog har hållbarheten på köldmediefyllningar minskat alltid. Eller kanske rättare sagt blivit bra mycket ojämnare.

Den hopplöst ojämna livslängden på kondensorer brukar ju skyllas på frätskador utifrån. Förstår inte anledningen till att frätskador inifrån aldrig diskuteras.

Den kraftiga livslängdsförkortningen kom i och med att R134a introducerades. Var inte alls lika vanlig förr.

Jag kan inte hålla med dig.
snarare tvärtom. nu håller grejorna bättre.
Grejen är ju den att förr hade kanske 5% av bilarna AC, nu har 90% av bilarna AC
så om du bytta 10 kondensatorer/ år på en viss verksa förr & nu byter 20 / år, så är dt ju en regäl minsking!


-------------------------------------

Ta bara gamla Volvo 940 dom hade en kondensor i alu, som hade fästen rakti imallan kylflänsarna, med stora brickor i stål. här får man byta många kondensatorer, detta gör vi inte på mosterna bilar.
samma bi (gäler även 740) har ett alu rör med en fäste i karossen i stål, stål"groken" har en summibeklädnad, men detta försvinner efter ca 5 år & sen ergar det.

detta var ju 2 mycket vanliga bilar på marknaden i sverge, så dom står nog för överhängande ryktes spridning, vad det gäller dåliga kondenstorer.
« Senast ändrad: 03 augusti 2006, 12:20:53 av CarMan »
Nibe 1215-8,5 170m aktivt borrdjup värmer ett hus på ca 230m2 i katrineholm (Sörmland)
klarar mig utan Tillskottsel  ner till Ã¥tminstÃ¥nde -25grader

årsmedeltemp i katrineholm är +5,8
årsmedel MIN temp för februari är -7,4
den 9 februari 1966 var det -34,2 så om det händer igen så kan jag ta att elpatronen gån nån timme på natten.

Utloggad Jarl

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 196
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Bilens AC och magnetkoppling
« Svar #34 skrivet: 10 augusti 2006, 18:05:45 »
Hej!
Eftersom det nu verkar finnas en massa förståsigpåare här angående bilars AC så tänkte jag väcka liv i tråden igen.

Bilen det gäller är en Saab 9-3 -98 (orkar inte höra kommentarer om bilval).
I våras krockade jag med en hare och när det började bli varmt kom det ingen kyla från acc:n. En acrediterad ac-verkstad kollade på bilen och konstaterade att gastrycket var för lågt. En läckagekontroll visade att kondensorn fått sig en smäll (haren) och det var ju bra för mig för då blev det ett försäkringsärende med 2500:- i självrisk.
Man bytte kondensorn och torkfiltret men när det är varmare än 24 grader kommer bara kylan sporadiskt. Ac-verkstan tror nu att det är magnetkopplingen i kompressorn som inte orkar koppla ihop vad det nu är den kopplar ihop.
En ny kompressor och byte kostar 7000:- och jag vet inte om jag är sugen på att lägga ner det på bilen som gått 20000 mil.

Min fråga är om man kan byta enbart magnetkopplingen och ev kostnad. Är det ett gör-det-själva-jobb? Behöver man fylla systemet?
Om det nu inte går att byta bara kopplingen, är det värt att satsa på en begagnad kompressor och var kan man hitta dessa isåfall.

// Jarl
Hus byggt 1937 i Trelleborg. Två plan (160 kvm) och källare.
IVT AIRx 409 med Airbox och IVT varmvattenberedare på 200 liter installerad december 2019.
Tidigare hade vi en  IVT Optima 700 och AW 290 som togs i bruk i november 2004.
Innan Vp-tiden gaspanna med en årlig kostnad på ca 22000:- för gasen. Gjorde också av med 5-10 m3 ved plus allt jobb som detta innbär. HH-el ca 8500 kWh. Första året med Optiman gjorde vi av med 21100kwh.
Sista året med Optiman förbrukade vi ca 24000kwh. Förbrukade 17000kwh 2022. Solceller, 11,5 kwp installerade april 2023.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29438
  • Karma +19/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Bilens AC och magnetkoppling
« Svar #35 skrivet: 10 augusti 2006, 21:41:40 »
Bilen det gäller är en Saab 9-3 -98 (orkar inte höra kommentarer om bilval).

En ny kompressor och byte kostar 7000:- och jag vet inte om jag är sugen på att lägga ner det på bilen som gått 20000 mil.

LÃ¥ter som det är dags för en ny bil.  ;)
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Jarl

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 196
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Bilens AC och magnetkoppling
« Svar #36 skrivet: 10 augusti 2006, 22:10:11 »
Jo då, det hade inte varit dumt!
Fick idag med mig hela familjen till en bilhandlare, Peugeot, och även om det inte är min favorit har man fått stenen i rullning. Vill nog ha en Toyota Corolla av nyare modell istället. 9-3:an fungerar som andrabil så det är en lämplig ersättatre som i så fall ska hittas. Inte för att Toyota är en kul bil utan för att den får goda vitsord i alla undersökningar jag läst.
Mina frågor klarstår dock!

// Jarl
Hus byggt 1937 i Trelleborg. Två plan (160 kvm) och källare.
IVT AIRx 409 med Airbox och IVT varmvattenberedare på 200 liter installerad december 2019.
Tidigare hade vi en  IVT Optima 700 och AW 290 som togs i bruk i november 2004.
Innan Vp-tiden gaspanna med en årlig kostnad på ca 22000:- för gasen. Gjorde också av med 5-10 m3 ved plus allt jobb som detta innbär. HH-el ca 8500 kWh. Första året med Optiman gjorde vi av med 21100kwh.
Sista året med Optiman förbrukade vi ca 24000kwh. Förbrukade 17000kwh 2022. Solceller, 11,5 kwp installerade april 2023.

Utloggad CarMan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Katrineholm
  • Antal inlägg: 2545
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • My boat and My life
SV: Bilens AC och magnetkoppling
« Svar #37 skrivet: 11 augusti 2006, 01:02:48 »
Hej!
Eftersom det nu verkar finnas en massa förståsigpåare här angående bilars AC så tänkte jag väcka liv i tråden igen.

Bilen det gäller är en Saab 9-3 -98 (orkar inte höra kommentarer om bilval).
I våras krockade jag med en hare och när det började bli varmt kom det ingen kyla från acc:n. En acrediterad ac-verkstad kollade på bilen och konstaterade att gastrycket var för lågt. En läckagekontroll visade att kondensorn fått sig en smäll (haren) och det var ju bra för mig för då blev det ett försäkringsärende med 2500:- i självrisk.
Man bytte kondensorn och torkfiltret men när det är varmare än 24 grader kommer bara kylan sporadiskt. Ac-verkstan tror nu att det är magnetkopplingen i kompressorn som inte orkar koppla ihop vad det nu är den kopplar ihop.
En ny kompressor och byte kostar 7000:- och jag vet inte om jag är sugen på att lägga ner det på bilen som gått 20000 mil.

Min fråga är om man kan byta enbart magnetkopplingen och ev kostnad. Är det ett gör-det-själva-jobb? Behöver man fylla systemet?
Om det nu inte går att byta bara kopplingen, är det värt att satsa på en begagnad kompressor och var kan man hitta dessa isåfall.

// Jarl
om det är fel på magnetkopplingen så är det lätt att konstatera, bara mätta om den får ström & om den kopplar in eller ej.

om du kan byta magnetkoppling utan att tömma systemet, beror på om kompresorn sitter tillräcklgt åtkomligt eller ej. (har ingen aning på hur den sitter i din bil)
själva bytet i sig kräver inte tömning av systemet, men får man inte dit avdragaren framför kompressorn, så måste den ju avlägsnas från bilen, har man tur så räcker det att loss kompressoen & den härnger kvar i slangarna.
jag skulle inte köra detta utan specialverktyg, men det kan då om man är lite lkurig & i värsta fal tillverkar lite prylar.
Nibe 1215-8,5 170m aktivt borrdjup värmer ett hus på ca 230m2 i katrineholm (Sörmland)
klarar mig utan Tillskottsel  ner till Ã¥tminstÃ¥nde -25grader

årsmedeltemp i katrineholm är +5,8
årsmedel MIN temp för februari är -7,4
den 9 februari 1966 var det -34,2 så om det händer igen så kan jag ta att elpatronen gån nån timme på natten.

Utloggad SUNE73

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: STOCKHOLM
  • Antal inlägg: 1042
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • KUNSKAP ÄR MAKT!
    • Temp mätning
SV: Bilens AC och magnetkoppling
« Svar #38 skrivet: 28 augusti 2006, 18:39:38 »
Hej

Magnetkopplingen går utmärkt att byta om det är det tidigare utförandet, vilket det säkert är - för det är ju trasig. Har du fem fingrar & en tumme på rätt plats så klarar du det, för en erfaren tar det ca en haltimme. Viktigt att kolla axeln så att den inte blivit blåanlöpt, då är det ett komplett byte som gäller.

/Sune73
Mitt fritidshus by.Ã¥r -00 1 1/2 plan total golvyta  ca 160kvm ca 18 grader Ã¥ret runt - IVT C5 100m BORRA, GOLVVÄRME I SPÃ…RADE SPÃ…NSKIVOR 100m2, TOTAL FÖRBRUKNING 4-5000kwh/Ã¥r 2000-2018 inkl HH EL

Nuvarande bostadshus by.år -77 1 plan i suterräng total golvyta 267m2 - Nibe F1255 4-16kw installerad 20150311, VVB Carrier 300/180 seriekopplad som volymförstorare, Borrdjup 180 m, 8 Radiatorer 1-rörs ca 80W/m2, ca 100m2 Golvvärme, Pool 20m3, Total förbrukning tidigare ägare ca 15000kwh, FTX Heru 130 EC startad 150715, Total förbrukning 10060 kwh 2019 inkl HH el.

Mitt fd bostadshus by.år -58 1 1/2 plan total golvyta 127m2 ca 21,8 grader året runt - NIBE 1215 7kw, 181M BORRA Ca 175 AKTIVT, 12 RADIATORER 80W/m2, ACC.TANK NIBE UKV100, FTX HERU 75, TOTAL FÖRBRUKNING 8-10000kwh/ÅR 2005-2013 INKL HUSHÅLLSEL

Utloggad overlander

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1284
  • Karma +5/-1
  • Kön: Man
  • Det finns lösningar för allt!!
SV: Bilens AC och magnetkoppling
« Svar #39 skrivet: 28 augusti 2006, 19:03:31 »
Bytte magnetkoppling på min 855 -97 hadde nog gått bra att göra utan att tömma men nu har jag ju möjlighet att göra det själv. men i övrigt använde jag inga special verktyg mer än en tvåklo avdragare. Ang felsökning av magnetkopling så är det inte så ennkelt som car man vill påstå då du kan ha ström till kopplingen och den drar och går bra en hel dag för att senare när det blir varmt kanske bara går i 5 minuter.
Nibe 1320-20 500l borö vp tank med solslinga (2x112m borrhÃ¥l)+ 400m markslinga  hus 315 m2 +100 m2 garage varav 40 garage 60 lägenhet totalt uppvärmd yta 415 m2. 60 x rör frÃ¥n sfinx.

Utloggad CarMan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Katrineholm
  • Antal inlägg: 2545
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • My boat and My life
SV: Bilens AC och magnetkoppling
« Svar #40 skrivet: 28 augusti 2006, 20:15:56 »
Bytte magnetkoppling på min 855 -97 hadde nog gått bra att göra utan att tömma men nu har jag ju möjlighet att göra det själv. men i övrigt använde jag inga special verktyg mer än en tvåklo avdragare. Ang felsökning av magnetkopling så är det inte så ennkelt som car man vill påstå då du kan ha ström till kopplingen och den drar och går bra en hel dag för att senare när det blir varmt kanske bara går i 5 minuter.
självklart är dett altid skilnad på förfarande mallan intermitanta & permanenta fel, det gäller ju alla fal !
Nibe 1215-8,5 170m aktivt borrdjup värmer ett hus på ca 230m2 i katrineholm (Sörmland)
klarar mig utan Tillskottsel  ner till Ã¥tminstÃ¥nde -25grader

årsmedeltemp i katrineholm är +5,8
årsmedel MIN temp för februari är -7,4
den 9 februari 1966 var det -34,2 så om det händer igen så kan jag ta att elpatronen gån nån timme på natten.

Utloggad jehu

  • Lekman men kanske en vacker dag
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1986
  • Karma +5/-12
  • Kön: Man
  • CTC hÃ¥ller mÃ¥ttet
SV: Bilens AC och magnetkoppling
« Svar #41 skrivet: 28 augusti 2006, 20:53:33 »
självklart är dett altid skilnad på förfarande mallan intermitanta & permanenta fel, det gäller ju alla fal !


 Sc:,h Sc:,h Sc:,h
Villa  330 m2 + källare byggd 1907. 5 i familjen. CTC Ecoheat 10. Borrat 150 m aktivt hÃ¥l (2002) + 150 m (2013). Brine innan tilläggsborrning -2/-5 i mars, nu +3/0. Ã…tta fungerande eldstäder. Ã…rstotalförbrukning cirka 18000 kWh + 4m3 ved. (Tidigare 45000 kWh+ 2m3 ved)
Styr sedan feb -22 med Ngenic Tune och timdebitering med Tibber.
Nu nere på 14000 kWh/år!

Utloggad overlander

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1284
  • Karma +5/-1
  • Kön: Man
  • Det finns lösningar för allt!!
SV: Bilens AC och magnetkoppling
« Svar #42 skrivet: 29 augusti 2006, 00:05:21 »
Visst skillnad men då är det ju som jaf säger inte BARA att mäta spänningen. Men det är ju klart går ju bra på en verkstad bara för kunden att pröjsa fesökning 10 gånger för samma fel. Hadde fel på avgasreningen på bilen fick pröjsa tre återställningar av felkoder innan dem begrep att lambdasonden var felande nu har det gått 5000 mil och samma fel igen gissa om jag inte kommer åka till klåparna på volvo med det!!
Nibe 1320-20 500l borö vp tank med solslinga (2x112m borrhÃ¥l)+ 400m markslinga  hus 315 m2 +100 m2 garage varav 40 garage 60 lägenhet totalt uppvärmd yta 415 m2. 60 x rör frÃ¥n sfinx.

Utloggad torbjorn_forsman

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Sundsvall
  • Antal inlägg: 2449
  • Karma +5/-0
SV: Bilens AC och magnetkoppling
« Svar #43 skrivet: 22 juli 2009, 11:55:01 »
Min erfarenhet av bil-AC är att R134-system nästan utan undantag fungerar utan service lika länge som bilen går. Gamla tiders R12-system fick däremot ofta läckor av olika anledningar (t ex axeltätning vid kompressorn eller sönderrostat torkfilter som ju brukade vara gjort av tunn stålplåt på de systemen).
Eftermonterade system (t ex Diavia som var populära på Mercedes från 80-talet) hade mycket elproblem - reläer av dålig kvalitet, pressostater som var otäta så det kom in fukt i strömbrytaren osv.

Beträffande havererade magnetkopplingar så verkar den vanligaste orsaken vara att remskivans lager har havererat och gått varmt, varefter värmen från lagret har bränt sönder magnetspolen. Förmodligen har då grundorsaken varit att någon har blåst på med högtryckstvätt rakt mot remskivan och fått in vatten i lagret. Eller möjligen att remmen har varit orimligt hårt spänd.

Men nu har jag faktiskt blivit inblandad i problem med ett R134-system, det hela verkar ganska snarlikt vad som stod i början av den här tråden. Det rör sig om en Volvo 940 '96 med manuellt styrd AC, alltså ingen klimatanläggning. Så länge bilmotorn går på tomgång fungerar allt normalt, men vid högre varvtal slår magnetkopplingen ifrån och ligger frånslagen större delen av tiden, kompressorn går bara ett par sekunder då och då. Mätningar visar att det är lågtryckspressostaten (den som sitter på torkfiltret) som slår ifrån. Högtryckspressostaten, nere till höger på kondensorn, ligger tillslagen hela tiden.
Vågar man sätta en slant på att det "bara" är brist på kylmedium pga läckage eller ska man utreda saken närmare innan man vågar säga något?
Har vårdnad om:
Argo AW22AHL (2 st)
CTC EcoAir 105v3 + EcoEl styrsystem påhängt på gammal Exonom-panna
Foma AW6200
Foma 5600
Thermia Diplomat D6

Utloggad jehu

  • Lekman men kanske en vacker dag
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1986
  • Karma +5/-12
  • Kön: Man
  • CTC hÃ¥ller mÃ¥ttet
SV: Bilens AC och magnetkoppling
« Svar #44 skrivet: 22 juli 2009, 12:59:16 »
Gammal tråd!!

Kanske har det blivit bättre på senare år (fan tro't) men annars är min erfarenhet att moderna ac-system håller kanske fem år.

Sen är det dyra kostnader för att få kyla. Många avstår.

Man kan förstås satsa en slant på det ena eller andra, men du behöver förstås tryckmäta systemet. Troligen en läcka någonstans. Annars så läcker det normalt lite genom åren och det behöver fyllas på.

I det fantastiska USA köper man ett diy kit på Autozone eller liknande ställe för $ 7.99 som man använder för att själv fylla på R134,
Innehåller ofta "läcktätare" vad det nu kan vara. Kan också fås med manometer för några dollar till.
Har nÃ¥gra kit pÃ¥ hyllan som jag fyller vÃ¥ra gamla trotjänare med. Säkert oerhört olagligt; so shoot me.  8)
Villa  330 m2 + källare byggd 1907. 5 i familjen. CTC Ecoheat 10. Borrat 150 m aktivt hÃ¥l (2002) + 150 m (2013). Brine innan tilläggsborrning -2/-5 i mars, nu +3/0. Ã…tta fungerande eldstäder. Ã…rstotalförbrukning cirka 18000 kWh + 4m3 ved. (Tidigare 45000 kWh+ 2m3 ved)
Styr sedan feb -22 med Ngenic Tune och timdebitering med Tibber.
Nu nere på 14000 kWh/år!

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!