0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
En sak som de flesta vet är att fukt i ett köldmediesystem kan ge driftsstörningar. Att fukt i ett R134a system, även kan ge andra typer av problem, verkar inte vara fullt lika väl känt. Gasens kemiska uppbyggnad gör att den reagerar med fukt och bildar en frätande syra. Den processen startar bra långt före det fukthalten nått sådana nivåer att driftstörningar i övrigt uppstår.
Jajisses Carman jag måste bara få säga att jag begriper inte mej inte på dej och dina inlägg.Det är direkta sakfel och en massa dravel från din sida hela tiden.Att få dej att erkänna/ändra åsikt är lika lätt som att få en Djurgårdare att bli AIK:are.
1.Exakt vars har jag påstått att bilarnas ac bara håller 5år
2.Bra att du skrev hur ni jobbar på eran märkesverkstad ,rostigt filter , ingen läcka= inget byte.Själv jobbar jag med förebyggande underhåll dvs jag anser att det är bara en tidsfråga innan filtret börjar läcka.I Ackrediteringen så krävs det att man skall se till att systemen är täta.
3.När jag påstår att det är frånvaron av kupefilter som orsakar läckorna , så tar du med k-filtret i nästa inlägg du kommer med.Konstigt att du inte nämde det i inlägget före.
4.Förklara oxå hur ett k-filter kan minska den "fuktiga miljön" när det är förångaren som ligger efter filtret som orsakar den miljön.
5.Klart att jag medveten om att inte alla filter läker vid ett PTU-test, men jag är en seriös företagare och ska lämna garantier på det jobb som är gjort, så är filtret rostigt men kunden inte vill byta det utan bara fylla upp bilen så tackar jag nej till jobbet och kunden får besöka mina kolleger i branchen.
6.Du skriver oxå att stålkopplingar-aluminium ergar vilket är riktigt, men lika stort om inte större är alu-alu kopplingar där kan vi snacka om ergar.Ett bra exempel är alla VAG-bilar där dom till och med använder fingängat mm.
Tänker nu inte gå vidare i den här diskussionen för att det går inte att hålla en vettig diskussion med dej Carman.Till sist Carman var ödmjuk, man lär sig något nytt varje dag.Har du vägarna norrut så släng in en blink på forumet så ska jag bjuda dej på kaffe på min verkstad.
Vill stoppa in ytterligare en aspekt som bör beaktas.Ja nog har hållbarheten på köldmediefyllningar minskat alltid. Eller kanske rättare sagt blivit bra mycket ojämnare.Den hopplöst ojämna livslängden på kondensorer brukar ju skyllas på frätskador utifrån. Förstår inte anledningen till att frätskador inifrån aldrig diskuteras.Den kraftiga livslängdsförkortningen kom i och med att R134a introducerades. Var inte alls lika vanlig förr.
Bilen det gäller är en Saab 9-3 -98 (orkar inte höra kommentarer om bilval).En ny kompressor och byte kostar 7000:- och jag vet inte om jag är sugen på att lägga ner det på bilen som gått 20000 mil.
Hej!Eftersom det nu verkar finnas en massa förståsigpåare här angående bilars AC så tänkte jag väcka liv i tråden igen.Bilen det gäller är en Saab 9-3 -98 (orkar inte höra kommentarer om bilval).I våras krockade jag med en hare och när det började bli varmt kom det ingen kyla från acc:n. En acrediterad ac-verkstad kollade på bilen och konstaterade att gastrycket var för lågt. En läckagekontroll visade att kondensorn fått sig en smäll (haren) och det var ju bra för mig för då blev det ett försäkringsärende med 2500:- i självrisk.Man bytte kondensorn och torkfiltret men när det är varmare än 24 grader kommer bara kylan sporadiskt. Ac-verkstan tror nu att det är magnetkopplingen i kompressorn som inte orkar koppla ihop vad det nu är den kopplar ihop.En ny kompressor och byte kostar 7000:- och jag vet inte om jag är sugen på att lägga ner det på bilen som gått 20000 mil.Min fråga är om man kan byta enbart magnetkopplingen och ev kostnad. Är det ett gör-det-själva-jobb? Behöver man fylla systemet?Om det nu inte går att byta bara kopplingen, är det värt att satsa på en begagnad kompressor och var kan man hitta dessa isåfall.// Jarl
Bytte magnetkoppling på min 855 -97 hadde nog gått bra att göra utan att tömma men nu har jag ju möjlighet att göra det själv. men i övrigt använde jag inga special verktyg mer än en tvåklo avdragare. Ang felsökning av magnetkopling så är det inte så ennkelt som car man vill påstå då du kan ha ström till kopplingen och den drar och går bra en hel dag för att senare när det blir varmt kanske bara går i 5 minuter.
självklart är dett altid skilnad på förfarande mallan intermitanta & permanenta fel, det gäller ju alla fal !