0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Ja nu måste jag lägga mej i igen, du får ursäkta mej Carman men att kritisera andra bilmärken än Volvo (ja jag vet att du jobbar på Volvo) det var bara för mycket.För ett sämre system än Volvo 850/V70 har då jag aldrig jobbat med dom bilarna har jag tjänat stålar på.Men jag måste ändå ge dej rätt att dom använder orifice-tubar.Lite bra info , har bilen torkfiltret på sugsidan=orifice, har bilen torkfiltret på trycksidan=expansionsventil.Kan oxå berätta att jag minsann haft inne "skitbilar" typ 01:er,02:er,03:er av ovanstående modeller.Men vill ändå poängtera att det inte finns någon bil idag med ett superbra ac-system.Alla märken har sina olika svagheter.Till sist ett tips till Herrbrun jag tror att felet ligger antingen i en för trött kompressor eller köldmediabrist.
Problemet med AC i nyare bilar verkar vara generellt- finns det något personbilsmärke som har grejor som håller? -olämpliga materialval i klena dimensioner i kombination med salt och fukt ger läckage-trånga montage ger problem med kondens och mögelRätta mig om jag har fel och räkna upp märken som håller. Körs bilen på saltade vintervägar tror jag det inte är många som håller tio år. Och det har nog inte tillverkaren räknat med heller.
Problemet med AC i nyare bilar verkar vara generellt- finns det något personbilsmärke som har grejor som håller?
Citat från: drjukebox skrivet 29 juli 2006, 22:40:35Problemet med AC i nyare bilar verkar vara generellt- finns det något personbilsmärke som har grejor som håller? -olämpliga materialval i klena dimensioner i kombination med salt och fukt ger läckage-trånga montage ger problem med kondens och mögelRätta mig om jag har fel och räkna upp märken som håller. Körs bilen på saltade vintervägar tror jag det inte är många som håller tio år. Och det har nog inte tillverkaren räknat med heller. På senare tid har jag egentligen bara erfarenhet av Audis A/C, och sedan 1988 har jag bara behövt fylla en av bilarna, en 91:a med R12 som nog var ca 5 år vid det tillfället. En annan hade problem med en sliten spjällmotor som fick bytas.Bilarna har oftast varit 5-8 år gamla och jag har pendlat mellan Uppsala och Stockholm (== massor med salt). Jag har en 96:a som gått ca 24000 mil för tillfället, och även om den börjar bli sliten så funkar klimatanläggningen perfekt.Tidiga Audi (äldre än ca 1991) använde klimatanläggningar från GM (Cadillac).Jag har haft ett par gamla Chevy van, och de har krävt regelbunden påfyllning.Panteran har krävt fyllning vartannat år, och i år tröttnade jag på det och bytte ut alla gamla R12-slangar och bytte axeltätningen i kompressorn. Tyvärr var det något problem med tre stålkopplingar som vi pressade på de nya slangarna och två läckte direkt när vi försökte fylla systemet och den sista pajade på Autobahn på väg till Frankrike
I år kommer vi nog att gå över 300 bilar som haft problem med sin ac.Går man tillbaka så visst det sitter ju ac i 98% av alla nytillverkade bilar så antalet kommer väl inte att minska. Vidhåller dock att om ac fungerat i 5-6 år utan problem så är det bra,inte sagt att de inte håller längre. Vet ej men t.ex i norr använder man salt där på vintern?för detta salt verkar vara en riktig ac-mördare.
Citat från: Hasse21 skrivet 29 juli 2006, 21:44:29Ja nu måste jag lägga mej i igen, du får ursäkta mej Carman men att kritisera andra bilmärken än Volvo (ja jag vet att du jobbar på Volvo) det var bara för mycket.För ett sämre system än Volvo 850/V70 har då jag aldrig jobbat med dom bilarna har jag tjänat stålar på.Men jag måste ändå ge dej rätt att dom använder orifice-tubar.Lite bra info , har bilen torkfiltret på sugsidan=orifice, har bilen torkfiltret på trycksidan=expansionsventil.Kan oxå berätta att jag minsann haft inne "skitbilar" typ 01:er,02:er,03:er av ovanstående modeller.Men vill ändå poängtera att det inte finns någon bil idag med ett superbra ac-system.Alla märken har sina olika svagheter.Till sist ett tips till Herrbrun jag tror att felet ligger antingen i en för trött kompressor eller köldmediabrist.Jag kasta inte skit på nått bilmärke!!! jag bara dementera att bilarna s AC system skulle vara så dålig att man fick vara glad om dom höll i 5 år!!!det siter ju AC i nästan varenda bil idag, & med tanke på hur många ac system det blir, så är det förhålandevis få system som krånglar innan bilen är 10-15 år.sen har du ju fel när du säger att 850/V70 har ett dåligt AC-system.första årsmodelerna av 850 (92-93) hade en kondnsor som var så tun att den var väldigt känslig & paja lätt. (samtliga bilar har idag ffått byta till den nyare.)850 har problem med att dammet från kolet icupefläckten "fräter" på evaparatorn & detta årsakar så småningom ett lagake. om man monterar volvos repsats, så ingår det några saker för att förebygga deta.V70 har inte detta problem!!!V70 har på årsmodell 97 eller 98 problem med en slang som kannläcka, men även här bör samtliga biler redan ha råkat ut för deta & fått den bytt.både 850 & V70 har torkfiltret på en utsat plats & denna kan med åren rosta sönder, om bilen utsätts för mycke stensprut & salt slask, samt tvättas dålig.Dessa fel är bagateler & inget som förekommer på varenda bil. Systemetna på V70 & 850 är alltså bra system! bara det att det finns mängder av sna här bilar & att nästa varena en har AC, mot vad det finns andra märken & i vilken utsträckning dessa har AC, så det är inte konstikt om kyl killarna får in några såna här varje år.Sorry Carman men jag har rätt, ska nu försöka förklara varför.På tidigare modeller av Volvo typ 740,940,760,960 så sitter filtret oxå på sugsidan, men den stora skillnaden är att det är tillverkat i aluminium.Alltså kan det inte rosta sönder.När ett fullt fungerande ac-system rullar på så blir rör , slangar och inte minst filter iskalla med den påföljden att det bildas någonting som kallas KONDENS.Den här kondensen går in under lacken på filtret och det rostar ut i förtid.Vi som jobbar på eftermarknaden monterar naturligtvis ett filter i aluminium.Har i sommar haft in över 60 st 850 & V70 och inte en enda har haft ett shysst filter.Det du kallar bagatell kallar jag konstruktionsmiss.Att det skulle vara koldammet från kupefläkten tror jag inte heller på, däremot så har alla 850 & V70 som jag bytt förångare på varit utan kupefilter, förångarna har alltid utan undantag varit fulla med skit nedtill.Det innebär att när Ac:n avfrostar så ligger det en fuktig gegga kvar längst ner på förångaren och där har alla läckor varit.Skulle det det ha varit koldammet tycker man ju att läckorna skulle ha varierat på ställerna på förångaren.Sen har vi ju oxå det här problemet med clutcharna, dom slits ut pga att kompressorn får för dålig/obefintlig kylning.I fjol sommar tejpade jag fast en termometer på en kompressor och for ut och körde i en timme, tempen på kompressorn låg på nästan 90grader.Tänk er själva innegivaren säger till att det är tillräckligt kallt=kompressorn stoppar under tiden blir den j...ligt varm ni kan ju själva förstå att det blir ett högt mottryck när innegivaren kallar på mer kyla och clutchen ska gå in och dra igång kompressorn.Ja du Carman dom systemen var så framgångrik att från 01:erna så gick Volvo över till att ha filtret på högtryckssidan och tillverkat i aluminium.
Sorry Carman men jag har rätt, ska nu försöka förklara varför.På tidigare modeller av Volvo typ 740,940,760,960 så sitter filtret oxå på sugsidan, men den stora skillnaden är att det är tillverkat i aluminium.Alltså kan det inte rosta sönder.När ett fullt fungerande ac-system rullar på så blir rör , slangar och inte minst filter iskalla med den påföljden att det bildas någonting som kallas KONDENS.Den här kondensen går in under lacken på filtret och det rostar ut i förtid.Vi som jobbar på eftermarknaden monterar naturligtvis ett filter i aluminium.Har i sommar haft in över 60 st 850 & V70 och inte en enda har haft ett shysst filter.Det du kallar bagatell kallar jag konstruktionsmiss.Att det skulle vara koldammet från kupefläkten tror jag inte heller på, däremot så har alla 850 & V70 som jag bytt förångare på varit utan kupefilter, förångarna har alltid utan undantag varit fulla med skit nedtill.Det innebär att när Ac:n avfrostar så ligger det en fuktig gegga kvar längst ner på förångaren och där har alla läckor varit.Skulle det det ha varit koldammet tycker man ju att läckorna skulle ha varierat på ställerna på förångaren.Sen har vi ju oxå det här problemet med clutcharna, dom slits ut pga att kompressorn får för dålig/obefintlig kylning.I fjol sommar tejpade jag fast en termometer på en kompressor och for ut och körde i en timme, tempen på kompressorn låg på nästan 90grader.Tänk er själva innegivaren säger till att det är tillräckligt kallt=kompressorn stoppar under tiden blir den j...ligt varm ni kan ju själva förstå att det blir ett högt mottryck när innegivaren kallar på mer kyla och clutchen ska gå in och dra igång kompressorn.Ja du Carman dom systemen var så framgångrik att från 01:erna så gick Volvo över till att ha filtret på högtryckssidan och tillverkat i aluminium.