Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Bilens AC och magnetkoppling  (läst 45227 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Hasse21

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 91
  • Karma +0/-0
SV: Bilens AC och magnetkoppling
« Svar #15 skrivet: 29 juli 2006, 21:44:29 »
Ja nu måste jag lägga mej i igen, du får ursäkta mej Carman men att kritisera andra bilmärken än Volvo (ja jag vet att du jobbar på Volvo) det var bara för mycket.För ett sämre system än Volvo 850/V70 har då jag aldrig jobbat med dom bilarna har jag tjänat stålar på.Men jag måste ändå ge dej rätt att dom använder orifice-tubar.Lite bra info , har bilen torkfiltret på sugsidan=orifice, har bilen torkfiltret på trycksidan=expansionsventil.Kan oxå berätta att jag minsann haft inne "skitbilar" typ 01:er,02:er,03:er av ovanstående modeller.Men vill ändå poängtera att det inte finns någon bil idag med ett superbra ac-system.Alla märken har sina olika svagheter.Till sist ett tips till Herrbrun jag tror att felet ligger antingen i en för trött kompressor eller köldmediabrist.

Utloggad jehu

  • Lekman men kanske en vacker dag
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1986
  • Karma +5/-12
  • Kön: Man
  • CTC hÃ¥ller mÃ¥ttet
SV: Bilens AC och magnetkoppling
« Svar #16 skrivet: 29 juli 2006, 22:40:35 »
Problemet med AC i nyare bilar verkar vara generellt- finns det något personbilsmärke som har grejor som håller?

-olämpliga materialval i klena dimensioner i kombination med salt och fukt ger läckage
-trånga montage ger problem med kondens och mögel

Rätta mig om jag har fel och räkna upp märken som håller.
Körs bilen pÃ¥ saltade vintervägar tror jag det inte är mÃ¥nga som hÃ¥ller tio Ã¥r. Och det har nog inte tillverkaren räknat med heller.  :(

Villa  330 m2 + källare byggd 1907. 5 i familjen. CTC Ecoheat 10. Borrat 150 m aktivt hÃ¥l (2002) + 150 m (2013). Brine innan tilläggsborrning -2/-5 i mars, nu +3/0. Ã…tta fungerande eldstäder. Ã…rstotalförbrukning cirka 18000 kWh + 4m3 ved. (Tidigare 45000 kWh+ 2m3 ved)
Styr sedan feb -22 med Ngenic Tune och timdebitering med Tibber.
Nu nere på 14000 kWh/år!

Utloggad Sfinx

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 971
  • Karma +2/-1
  • Värmepumpar = eldrivna solfÃ¥ngare
SV: Bilens AC och magnetkoppling
« Svar #17 skrivet: 29 juli 2006, 23:46:40 »
Har själv misstänkt att det är köldmediebrist men ville försäkra mig om att det inte var /är något annat enkelt skitfel. Men nu är jag övertygad om att dcet är felet. Tack för all hjälp! *vinkar*

Lite lustigt är det att jag också har en dubbelt så gammal audi som gått mer än dubbell så mycket där ACn är helt perfekt. Det kan alltså inte vara ett olösligt problem att få en tät kompressortätning.

Men Ã¥ andra sidan har jag en mängd andra kryptiska elfel pÃ¥ Audin. Vad ger ni mig för att instrumentpanelen slocknar när minutvisare pÃ¥ klockan skall flytta sig vid minusgrader.  :)
Varje minut blir instrumentpanelen svart.  fiR:

Utloggad CarMan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Katrineholm
  • Antal inlägg: 2545
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • My boat and My life
SV: Bilens AC och magnetkoppling
« Svar #18 skrivet: 30 juli 2006, 01:48:06 »
Ja nu måste jag lägga mej i igen, du får ursäkta mej Carman men att kritisera andra bilmärken än Volvo (ja jag vet att du jobbar på Volvo) det var bara för mycket.För ett sämre system än Volvo 850/V70 har då jag aldrig jobbat med dom bilarna har jag tjänat stålar på.Men jag måste ändå ge dej rätt att dom använder orifice-tubar.Lite bra info , har bilen torkfiltret på sugsidan=orifice, har bilen torkfiltret på trycksidan=expansionsventil.Kan oxå berätta att jag minsann haft inne "skitbilar" typ 01:er,02:er,03:er av ovanstående modeller.Men vill ändå poängtera att det inte finns någon bil idag med ett superbra ac-system.Alla märken har sina olika svagheter.Till sist ett tips till Herrbrun jag tror att felet ligger antingen i en för trött kompressor eller köldmediabrist.
Jag kasta inte skit på nått bilmärke!!! jag bara dementera att bilarna s AC system skulle vara så dålig att man fick vara glad om dom höll i 5 år!!!
det siter ju AC i nästan varenda bil idag, & med tanke på hur många ac system det blir, så är det förhålandevis få system som krånglar innan bilen är 10-15 år.

sen har du ju fel när du säger att 850/V70 har ett dåligt AC-system.
första årsmodelerna av 850 (92-93) hade en kondnsor som var så tun att den var väldigt känslig & paja lätt. (samtliga bilar har idag ffått byta till den nyare.)
850 har problem med att dammet från kolet icupefläckten "fräter" på evaparatorn & detta årsakar så småningom ett lagake. om man monterar volvos repsats, så ingår det några saker för att förebygga deta.
V70 har inte detta problem!!!
V70 har på årsmodell 97 eller 98 problem med en slang som kannläcka, men även här bör samtliga biler redan ha råkat ut för deta & fått den bytt.
både 850 & V70 har torkfiltret på en utsat plats & denna kan med åren rosta sönder, om bilen utsätts för mycke stensprut & salt slask, samt tvättas dålig.

Dessa fel är bagateler & inget som förekommer på varenda bil. Systemetna på V70 & 850 är alltså bra system! bara det att det finns mängder av sna här bilar & att nästa varena en har AC, mot vad det finns andra märken & i vilken utsträckning dessa har AC, så det är inte konstikt om kyl killarna får in några såna här varje år.
Nibe 1215-8,5 170m aktivt borrdjup värmer ett hus på ca 230m2 i katrineholm (Sörmland)
klarar mig utan Tillskottsel  ner till Ã¥tminstÃ¥nde -25grader

årsmedeltemp i katrineholm är +5,8
årsmedel MIN temp för februari är -7,4
den 9 februari 1966 var det -34,2 så om det händer igen så kan jag ta att elpatronen gån nån timme på natten.

Utloggad tipo874

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Uppsala
  • Antal inlägg: 4365
  • Karma +5/-0
  • Kön: Man
SV: Bilens AC och magnetkoppling
« Svar #19 skrivet: 30 juli 2006, 05:58:02 »
Problemet med AC i nyare bilar verkar vara generellt- finns det något personbilsmärke som har grejor som håller?

-olämpliga materialval i klena dimensioner i kombination med salt och fukt ger läckage
-trånga montage ger problem med kondens och mögel

Rätta mig om jag har fel och räkna upp märken som håller.
Körs bilen pÃ¥ saltade vintervägar tror jag det inte är mÃ¥nga som hÃ¥ller tio Ã¥r. Och det har nog inte tillverkaren räknat med heller.  :(

På senare tid har jag egentligen bara erfarenhet av Audis A/C, och sedan 1988 har jag bara behövt fylla en av bilarna, en 91:a med R12 som nog var ca 5 år vid det tillfället. En annan hade problem med en sliten spjällmotor som fick bytas.

Bilarna har oftast varit 5-8 år gamla och jag har pendlat mellan Uppsala och Stockholm (== massor med salt). Jag har en 96:a som gått ca 24000 mil för tillfället, och även om den börjar bli sliten så funkar klimatanläggningen perfekt.

Tidiga Audi (äldre än ca 1991) använde klimatanläggningar från GM (Cadillac).

Jag har haft ett par gamla Chevy van, och de har krävt regelbunden påfyllning.

Panteran har krävt fyllning vartannat Ã¥r, och i Ã¥r tröttnade jag pÃ¥ det och bytte ut alla gamla R12-slangar och bytte axeltätningen i kompressorn. Tyvärr var det nÃ¥got problem med tre stÃ¥lkopplingar som vi pressade pÃ¥ de nya slangarna och tvÃ¥ läckte direkt när vi försökte fylla systemet och den sista pajade pÃ¥ Autobahn pÃ¥ väg till Frankrike  huvuddunk
Villa utan källare i Uppsala, 175m², 2-våningsdel byggd 1928, 1-plansdel byggd 1978, 75m² garage/förråd.
Stiebel-Eltron WPF-10, 200l arbetstank, 290l vvb, 200m bergkollektor, konverterat från direktel 2004, 14 radiatorer + handdukstork, golvvärme i garage/förråd.
38x2m2 solpaneler, 15,6kW, installerat 2020.

https://spiff.hax.se/log.html

Gammal timrad dalagård, två våningar plus källare (3x42m²), 20 radiatorer. Timrad gäststuga, två våningar (2x35m²) via kulvert, 10 radiatorer.
Nibe F1245-12, 2x350m jordkollektor, 300l arbetstank. Konverterat från direktel 2010. Förbrukning 2010: 40553 kWh, 2011: 10723, rullande år: 8760 kWh.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29438
  • Karma +19/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Bilens AC och magnetkoppling
« Svar #20 skrivet: 30 juli 2006, 07:15:39 »
Problemet med AC i nyare bilar verkar vara generellt- finns det något personbilsmärke som har grejor som håller?

På min Toyota-99 har aldrig ACC:n krånglat, jag måste tillägga att jag aldrig tidigare har haft en så problemfri bli trots att jag tidigare kört Volvo av den gamla hedliga sorten (bakhjulsdrivna).

(Fast nu mÃ¥ste jag väl ta i trä och kasta salt över axeln....  ;) )
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad luckyman

  • Känd frÃ¥n TV
  • Dignitär inom värmepump
  • ****
  • Stad/land: se
  • Antal inlägg: 2040
  • Karma +11/-11
  • Kön: Man
  • We´re all from the ghetto, Halleluuujah
SV: Bilens AC och magnetkoppling
« Svar #21 skrivet: 30 juli 2006, 10:11:22 »
I år kommer vi nog att gå över 300 bilar som haft problem med sin ac.
Går man tillbaka så visst det sitter ju ac i 98% av alla nytillverkade bilar så antalet kommer väl inte att minska. Vidhåller dock att om ac fungerat i 5-6 år utan problem så är det bra,inte sagt att de inte håller längre. Vet ej men t.ex i norr använder man salt där på vintern?för detta salt verkar vara en riktig ac-mördare.
Mest kyla men lite värme också

Utloggad CarMan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Katrineholm
  • Antal inlägg: 2545
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • My boat and My life
SV: Bilens AC och magnetkoppling
« Svar #22 skrivet: 30 juli 2006, 13:58:05 »
Problemet med AC i nyare bilar verkar vara generellt- finns det något personbilsmärke som har grejor som håller?

-olämpliga materialval i klena dimensioner i kombination med salt och fukt ger läckage
-trånga montage ger problem med kondens och mögel

Rätta mig om jag har fel och räkna upp märken som håller.
Körs bilen pÃ¥ saltade vintervägar tror jag det inte är mÃ¥nga som hÃ¥ller tio Ã¥r. Och det har nog inte tillverkaren räknat med heller.  :(

På senare tid har jag egentligen bara erfarenhet av Audis A/C, och sedan 1988 har jag bara behövt fylla en av bilarna, en 91:a med R12 som nog var ca 5 år vid det tillfället. En annan hade problem med en sliten spjällmotor som fick bytas.

Bilarna har oftast varit 5-8 år gamla och jag har pendlat mellan Uppsala och Stockholm (== massor med salt). Jag har en 96:a som gått ca 24000 mil för tillfället, och även om den börjar bli sliten så funkar klimatanläggningen perfekt.

Tidiga Audi (äldre än ca 1991) använde klimatanläggningar från GM (Cadillac).

Jag har haft ett par gamla Chevy van, och de har krävt regelbunden påfyllning.

Panteran har krävt fyllning vartannat Ã¥r, och i Ã¥r tröttnade jag pÃ¥ det och bytte ut alla gamla R12-slangar och bytte axeltätningen i kompressorn. Tyvärr var det nÃ¥got problem med tre stÃ¥lkopplingar som vi pressade pÃ¥ de nya slangarna och tvÃ¥ läckte direkt när vi försökte fylla systemet och den sista pajade pÃ¥ Autobahn pÃ¥ väg till Frankrike  huvuddunk

ja vannarna har ju en kondensor som är i aluminium & anslutningerna är i stål = erjar sönder...
Nibe 1215-8,5 170m aktivt borrdjup värmer ett hus på ca 230m2 i katrineholm (Sörmland)
klarar mig utan Tillskottsel  ner till Ã¥tminstÃ¥nde -25grader

årsmedeltemp i katrineholm är +5,8
årsmedel MIN temp för februari är -7,4
den 9 februari 1966 var det -34,2 så om det händer igen så kan jag ta att elpatronen gån nån timme på natten.

Utloggad CarMan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Katrineholm
  • Antal inlägg: 2545
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • My boat and My life
SV: Bilens AC och magnetkoppling
« Svar #23 skrivet: 30 juli 2006, 13:59:58 »
I år kommer vi nog att gå över 300 bilar som haft problem med sin ac.
Går man tillbaka så visst det sitter ju ac i 98% av alla nytillverkade bilar så antalet kommer väl inte att minska. Vidhåller dock att om ac fungerat i 5-6 år utan problem så är det bra,inte sagt att de inte håller längre. Vet ej men t.ex i norr använder man salt där på vintern?för detta salt verkar vara en riktig ac-mördare.

Nu gör du ju som folksam med sin statestik!
du redovisar ett antal, so vi inte vet om det är högt eller lågt! det dullar ju hundra tusentals nyare bilar med ac, så 300 är ju ett lågt tal. desutom så har ni sägert 300 kunder, & alla har inte fel å sina ac system, fast dom tror det.
Nibe 1215-8,5 170m aktivt borrdjup värmer ett hus på ca 230m2 i katrineholm (Sörmland)
klarar mig utan Tillskottsel  ner till Ã¥tminstÃ¥nde -25grader

årsmedeltemp i katrineholm är +5,8
årsmedel MIN temp för februari är -7,4
den 9 februari 1966 var det -34,2 så om det händer igen så kan jag ta att elpatronen gån nån timme på natten.

Utloggad luckyman

  • Känd frÃ¥n TV
  • Dignitär inom värmepump
  • ****
  • Stad/land: se
  • Antal inlägg: 2040
  • Karma +11/-11
  • Kön: Man
  • We´re all from the ghetto, Halleluuujah
SV: Bilens AC och magnetkoppling
« Svar #24 skrivet: 30 juli 2006, 15:08:05 »
över 300 mobila rapporter blir de, för 5 år sedan låg siffran på ca.100 så visst med ökat antal ac i landet så måste det bli mer frekvent med arbete. Detta är dock i en kommun med bara 10000 inv.
Mest kyla men lite värme också

Utloggad jehu

  • Lekman men kanske en vacker dag
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1986
  • Karma +5/-12
  • Kön: Man
  • CTC hÃ¥ller mÃ¥ttet
SV: Bilens AC och magnetkoppling
« Svar #25 skrivet: 30 juli 2006, 16:27:55 »
Det är inte heller alla som lämnar in bilen till märkesverkstad om det är AC som ska fixas - snarare tvärtom, om det inte täcks av garantier.
Så en generell verkstad med kompetens på AC är nog dom som har bäst koll på hur det står till med AC på olika fabrikat.
Villa  330 m2 + källare byggd 1907. 5 i familjen. CTC Ecoheat 10. Borrat 150 m aktivt hÃ¥l (2002) + 150 m (2013). Brine innan tilläggsborrning -2/-5 i mars, nu +3/0. Ã…tta fungerande eldstäder. Ã…rstotalförbrukning cirka 18000 kWh + 4m3 ved. (Tidigare 45000 kWh+ 2m3 ved)
Styr sedan feb -22 med Ngenic Tune och timdebitering med Tibber.
Nu nere på 14000 kWh/år!

Utloggad Hasse21

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 91
  • Karma +0/-0
SV: Bilens AC och magnetkoppling
« Svar #26 skrivet: 30 juli 2006, 23:54:12 »
Ja nu måste jag lägga mej i igen, du får ursäkta mej Carman men att kritisera andra bilmärken än Volvo (ja jag vet att du jobbar på Volvo) det var bara för mycket.För ett sämre system än Volvo 850/V70 har då jag aldrig jobbat med dom bilarna har jag tjänat stålar på.Men jag måste ändå ge dej rätt att dom använder orifice-tubar.Lite bra info , har bilen torkfiltret på sugsidan=orifice, har bilen torkfiltret på trycksidan=expansionsventil.Kan oxå berätta att jag minsann haft inne "skitbilar" typ 01:er,02:er,03:er av ovanstående modeller.Men vill ändå poängtera att det inte finns någon bil idag med ett superbra ac-system.Alla märken har sina olika svagheter.Till sist ett tips till Herrbrun jag tror att felet ligger antingen i en för trött kompressor eller köldmediabrist.
Jag kasta inte skit på nått bilmärke!!! jag bara dementera att bilarna s AC system skulle vara så dålig att man fick vara glad om dom höll i 5 år!!!
det siter ju AC i nästan varenda bil idag, & med tanke på hur många ac system det blir, så är det förhålandevis få system som krånglar innan bilen är 10-15 år.

sen har du ju fel när du säger att 850/V70 har ett dåligt AC-system.
första årsmodelerna av 850 (92-93) hade en kondnsor som var så tun att den var väldigt känslig & paja lätt. (samtliga bilar har idag ffått byta till den nyare.)
850 har problem med att dammet från kolet icupefläckten "fräter" på evaparatorn & detta årsakar så småningom ett lagake. om man monterar volvos repsats, så ingår det några saker för att förebygga deta.
V70 har inte detta problem!!!
V70 har på årsmodell 97 eller 98 problem med en slang som kannläcka, men även här bör samtliga biler redan ha råkat ut för deta & fått den bytt.
både 850 & V70 har torkfiltret på en utsat plats & denna kan med åren rosta sönder, om bilen utsätts för mycke stensprut & salt slask, samt tvättas dålig.

Dessa fel är bagateler & inget som förekommer på varenda bil. Systemetna på V70 & 850 är alltså bra system! bara det att det finns mängder av sna här bilar & att nästa varena en har AC, mot vad det finns andra märken & i vilken utsträckning dessa har AC, så det är inte konstikt om kyl killarna får in några såna här varje år.

Sorry Carman men jag har rätt, ska nu försöka förklara varför.
På tidigare modeller av Volvo typ 740,940,760,960 så sitter filtret oxå på sugsidan, men den stora skillnaden är att det är tillverkat i aluminium.Alltså kan det inte rosta sönder.När ett fullt fungerande ac-system rullar på så blir rör , slangar och inte minst filter iskalla med den påföljden att det bildas någonting som kallas KONDENS.Den här kondensen går in under lacken på filtret och det rostar ut i förtid.Vi som jobbar på eftermarknaden monterar naturligtvis ett filter i aluminium.Har i sommar haft in över 60 st 850 & V70 och inte en enda har haft ett shysst filter.Det du kallar bagatell kallar jag konstruktionsmiss.
Att det skulle vara koldammet från kupefläkten tror jag inte heller på, däremot så har alla 850 & V70 som jag bytt förångare på varit utan kupefilter, förångarna har alltid utan undantag varit fulla med skit nedtill.Det innebär att när Ac:n avfrostar så ligger det en fuktig gegga kvar längst ner på förångaren och där har alla läckor varit.Skulle det det ha varit koldammet tycker man ju att läckorna skulle ha varierat på ställerna på förångaren.
Sen har vi ju oxå det här problemet med clutcharna, dom slits ut pga att kompressorn får för dålig/obefintlig kylning.I fjol sommar tejpade jag fast en termometer på en kompressor och for ut och körde i en timme, tempen på kompressorn låg på nästan 90grader.Tänk er själva innegivaren säger till att det är tillräckligt kallt=kompressorn stoppar under tiden blir den j...ligt varm ni kan ju själva förstå att det blir ett högt mottryck när innegivaren kallar på mer kyla och clutchen ska gå in och dra igång kompressorn.
Ja du Carman dom systemen var så framgångrik att från 01:erna så gick Volvo över till att ha filtret på högtryckssidan och tillverkat i aluminium.
« Senast ändrad: 30 juli 2006, 23:58:25 av Hasse21 »

Utloggad CarMan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Katrineholm
  • Antal inlägg: 2545
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • My boat and My life
SV: Bilens AC och magnetkoppling
« Svar #27 skrivet: 31 juli 2006, 01:02:27 »

Sorry Carman men jag har rätt, ska nu försöka förklara varför.
På tidigare modeller av Volvo typ 740,940,760,960 så sitter filtret oxå på sugsidan, men den stora skillnaden är att det är tillverkat i aluminium.Alltså kan det inte rosta sönder.När ett fullt fungerande ac-system rullar på så blir rör , slangar och inte minst filter iskalla med den påföljden att det bildas någonting som kallas KONDENS.Den här kondensen går in under lacken på filtret och det rostar ut i förtid.Vi som jobbar på eftermarknaden monterar naturligtvis ett filter i aluminium.Har i sommar haft in över 60 st 850 & V70 och inte en enda har haft ett shysst filter.Det du kallar bagatell kallar jag konstruktionsmiss.
Att det skulle vara koldammet från kupefläkten tror jag inte heller på, däremot så har alla 850 & V70 som jag bytt förångare på varit utan kupefilter, förångarna har alltid utan undantag varit fulla med skit nedtill.Det innebär att när Ac:n avfrostar så ligger det en fuktig gegga kvar längst ner på förångaren och där har alla läckor varit.Skulle det det ha varit koldammet tycker man ju att läckorna skulle ha varierat på ställerna på förångaren.
Sen har vi ju oxå det här problemet med clutcharna, dom slits ut pga att kompressorn får för dålig/obefintlig kylning.I fjol sommar tejpade jag fast en termometer på en kompressor och for ut och körde i en timme, tempen på kompressorn låg på nästan 90grader.Tänk er själva innegivaren säger till att det är tillräckligt kallt=kompressorn stoppar under tiden blir den j...ligt varm ni kan ju själva förstå att det blir ett högt mottryck när innegivaren kallar på mer kyla och clutchen ska gå in och dra igång kompressorn.
Ja du Carman dom systemen var så framgångrik att från 01:erna så gick Volvo över till att ha filtret på högtryckssidan och tillverkat i aluminium.

Vist kryper kondensen under den däe fördömda pulverlacken, pulverlack funkar ju inte så bra i våra miljöer, det var alla som har dragkrok.
& vist ser man rostiga filter, som du skriver, men alla med rostiga filter har inte lekage på filtrena & det är du med medveten om, därför skrev du som du skrev.
& alla desa bilar vi nu pratar om hr ju långt över dom där 5 åren du pratar om, dom flästa också över 10 år.

jag har helt rätt när jag säger att det är koldamet ihopp med den fuktiga miljön som man får när man inte har cupefilter. (cupefilter var optione på 850 & standard på alla V70 med ECC) Som gör att evaparatorn ergar sönder.
Om ni skulle köpa Volvos orginal Sats för byte av förångare, så momer man inte bara billigare undan, utan man får med monterings sats för Cupefliter, Cupefiler, torkfilter, reduserings bricka för kylning av fläcktens intärna kylkanal (den som ska minska koldam på förångaren) & givetvis själva förångaren o alla packningar. gas & olja får du köpa separat.
men det är ju sellan Ni andvänder er av orginal delar & därmed åtgärdar ni bara symtom istället för att åtgärda felet som man gör om man gör jobbet på en orginal veksta, där man har insid informatiom om bilen & verkligan kan bilmodellen.




--------------------
en annan reflektion, om det nu skulle vara så som du säger att man får vara glad om AC-systemet håller längre än 5 år, hur kan då torkfiltrena vara rostiga? dess byts ju alltid vid AC ingrepp!!! Alla borde ju ha nya fina filter!!
nä du i mina  trakter sÃ¥ hÃ¥ller iallfall 90% av bilarnas AC anlägningar i 10 Ã¥r utan fel & 70% hÃ¥llar 15 Ã¥r.
så även om du har många bilar med fel på så är det många gånger fler bilar som är helt felfria!
« Senast ändrad: 31 juli 2006, 01:09:11 av CarMan »
Nibe 1215-8,5 170m aktivt borrdjup värmer ett hus på ca 230m2 i katrineholm (Sörmland)
klarar mig utan Tillskottsel  ner till Ã¥tminstÃ¥nde -25grader

årsmedeltemp i katrineholm är +5,8
årsmedel MIN temp för februari är -7,4
den 9 februari 1966 var det -34,2 så om det händer igen så kan jag ta att elpatronen gån nån timme på natten.

Utloggad Hasse21

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 91
  • Karma +0/-0
SV: Bilens AC och magnetkoppling
« Svar #28 skrivet: 02 augusti 2006, 00:44:38 »
Jajisses Carman jag måste bara få säga att jag begriper inte mej inte på dej och dina inlägg.Det är direkta sakfel och en massa dravel från din sida hela tiden.Att få dej att erkänna/ändra åsikt är lika lätt som att få en Djurgårdare att bli AIK:are.
1.Exakt vars har jag påstått att bilarnas ac bara håller 5år
2.Bra att du skrev hur ni jobbar på eran märkesverkstad ,rostigt filter , ingen läcka= inget byte.Själv jobbar jag med förebyggande underhåll dvs jag anser att det är bara en tidsfråga innan filtret börjar läcka.I Ackrediteringen så krävs det att man skall se till att systemen är täta.
3.När jag påstår att det är frånvaron av kupefilter som orsakar läckorna , så tar du med k-filtret i nästa inlägg du kommer med.Konstigt att du inte nämde det i inlägget före.
4.Förklara oxå hur ett k-filter kan minska den "fuktiga miljön" när det är förångaren som ligger efter filtret som orsakar den miljön.
5.Klart att jag medveten om att inte alla filter läker vid ett PTU-test, men jag är en seriös företagare och ska lämna garantier på det jobb som är gjort, så är filtret rostigt men kunden inte vill byta det utan bara fylla upp bilen så tackar jag nej till jobbet och kunden får besöka mina kolleger i branchen.
6.Du skriver oxå att stålkopplingar-aluminium ergar vilket är riktigt, men lika stort om inte större är alu-alu kopplingar där kan vi snacka om ergar.Ett bra exempel är alla VAG-bilar där dom till och med använder fingängat mm.
Tänker nu inte gå vidare i den här diskussionen för att det går inte att hålla en vettig diskussion med dej Carman.
Till sist Carman var ödmjuk, man lär sig något nytt varje dag.Har du vägarna norrut så släng in en blink på forumet så ska jag bjuda dej på kaffe på min verkstad.

Utloggad KOB (anbj)

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 169
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
    • Citroën Hemmameckarsida
SV: Bilens AC och magnetkoppling
« Svar #29 skrivet: 02 augusti 2006, 23:05:59 »
Vill stoppa in ytterligare en aspekt som bör beaktas.

Ja nog har hållbarheten på köldmediefyllningar minskat alltid. Eller kanske rättare sagt blivit bra mycket ojämnare.

Den hopplöst ojämna livslängden på kondensorer brukar ju skyllas på frätskador utifrån. Förstår inte anledningen till att frätskador inifrån aldrig diskuteras.

Den kraftiga livslängdsförkortningen kom i och med att R134a introducerades. Var inte alls lika vanlig förr.

När jag bytte kondensorn i min bil, examinerade jag den gamla väldigt noga. Kan inte få till det till att läckan berodde på korrosion utifrån. Snarare hade läckan uppstått inifrån och korrosionen därefter spritt sig på utsidan under lacken.

En sak som de flesta vet är att fukt i ett köldmediesystem kan ge driftsstörningar. Att fukt i ett R134a system, även kan ge andra typer av problem, verkar inte vara fullt lika väl känt.

Gasens kemiska uppbyggnad gör att den reagerar med fukt och bildar en frätande syra. Den processen startar bra långt före det fukthalten nått sådana nivåer att driftstörningar i övrigt uppstår.

En komplicerande faktor är att densiteten på köldmediet och vatten ligger så nära varandra. Finns vatten med i köldmediet, har det knappt någon chans att separera i vanlig hantering. Vattnet är bara aningen lättare och flyter upp ovanpå bara om det får stå i stillhet ett tag. Vattnet rörs ständigt om kondensatet och får därigenom maximal möjlighet att reagera kemiskt.

Detta är i huvudsak anledningen till att byte av torkfilter anbefalls så mycket flitigare i R134a-system än i tidigare system. Och ja visst, att metod och utrustning för vakuumsugning hamnat så mycket mer i fokus än tidigare

Frätskador inifrån kan ta sig andra uttryck än hål i kondensorn. Kan helt enkelt vara att ytor som en o-ring ska täta mot fått små frätskador. I ett nötskal en av de långsamma läckor som kan uppstå. En sådan där hopplöst långsam läcka som kan vara närapå omöjlig att hitta.

Skulle tro att så länge R134a används så räcker det inte med att spendera krut på kvalitetshöjningar på själva systemets uppbyggnad. Blir dyrt att bygga syrafast. Skulle tro att medvetna konsumenter som har pejl på vilka aktörer som bör ställas till svars är effektivare.

Alla bilmärken uppvisar så vitt jag kunnat förstå, en förbluffande ojämnhet i hur bra/långlivat AC-system fungerar. Tror det är dags att börja ifrågasätta jämnheten (fuktfriheten) på de substanser som tankas in i våra system. Uppmärksamheten har hittills riktats på att vakuumsugningen ska göras så perfekt som möjligt. Detta oavsett om systemet öppnats eller ej. Vakuumsugning kan bara ta bort fukt som redan tidigare fanns i systemet. Fukt som ev. kommer med det nya köldmediet kan vakuumsugningen inte göra ett dyft åt. Sen kan man ju ägna en tanke åt frågan, på vilket sätt kom den fukt in som möjligen fanns tidigare i systemet?

/Knut.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

  • Dot gäster: 336
  • Dot dolda: 0
  • Dot användare: 0

There aren't any users online.
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!