0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Min Toyota är 6 år gammal nu (13 000 mil), om kylan skulle lägga av inom 10 år från tillverkningsdatum skulle jag bli mycket besviken.Nån fler som har efarenheter av hur länge men kan köra utan att fylla?
Jag har ett likartat problem (men tvärtom på ett sätt). Vi stillastående bryter kompressor hela tiden och kyleffekten är dålig medan den vid hög hastighet håller igång mycket längre och jag får fullgod kyleffekt.Min analys är att kondensorn inte kyls tillräckligt mycket vid låga hastigheter, trots att elfläkten snurrar hela tiden. Kondensorn ser inte ut att ha igensatta kylflänsar.Som en del av er minns fick jag min gamla -91 Dodge uppfyllt med freon-ersättare i maj då kylmontören inte kunde hitta läckan på mitt system. Den har fungerat likartat sedan dess: bra kyleffekt vid hög fart, men dålig effekt vid stillastående och låg fart. Vad kan orsaka detta?
En AC-anläggning på en bil och en värmepump fungerar ungefär likadant, ungefär.Det blir kallt på ett ställe och varmt på ett annat. Men i regel kan man säga att om man inte har haft en läcka på en 5 år gammal bil så är det jättebra. Egentligen borde det ju vara samma som värmepumpen men en bil utsätts för mycket mer slitage och sitter i en väldigt påfrestande miljö. T.ex tror jag att 80% av alla läckor sker i kondensorn som sitter framför motorkylaren i grillen utav bilen. Det kan vara stenskott som tar sönder den eller alla flugor och löv som sätter sig bakom tillsatsfläkten och med hjälp av saltet så fräts kondensorn sönder. Ta märket KIA som tillverkas i japanland där de fäster ac´ns aluminiumrör med stålklammer, viss där borta använde de inget salt, men här hemma så är det hål efter 2 år. Salt, stål och aluminium en finfin kombo.En bilac levererar en bättre kyleffekt när man kör dels att kompressorn går fortare och att man får en lägre kondenseringstemperatur, när man står stilla så ska tillsatsfläkten blåsa bort värmen, den kanske inte fungerar. Det kan också vara så vid en konvertering att köldmediemängden blivit lite för stor så kompressorn bryter till och från på högtryckspressostaten.R12 och R134 skiljer sig lite och en ac-anläggning på ca 1kg blir väldigt känslig på fyllnadsmängd
Sen en rättelse en bil med expventilsystem har inte alls alltid hög och lågtryckspressostaterna på högtryckssidan och jag har aldrig sett en mobil anläggning med sk. stryprörsfunktion måste vara väldigt ovanligt eller mkt små anläggningar. Tar tex arbetsfordon som skördare, väghyvlar, hjullatare så kan de vara utan både hög och lågtrycksvakt. Men symptomen är detsamma vare sid exp.ventil eller stryprör, ett slående av kompressor till och från är symptom för för lite köldmedium eller för mycket köldmedium, däremot om kompressorn slår till och kyler men efter stopp så går den inte mer är nog troligast ngt fel med magnetkopplingen, dvs att mellanrummet mellan kompressorhus och magnet är för stor, man brukar kunna reglera detta med brickor. Mycket vanligt på Volvo S-V70, 850, men på t.ex AUDI vet jag att där finns det inga brickor.Lycka till