0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Hej,Den tidigare ägaren till mitt hus lät installera en Nibe 1215. Den har fungerat bra under de 1.5 år som vi har ägt huset och jag har fått ner antalet starter och minimerat eltillskottet mha de tips jag har hittat här på forumet. Jag har en fråga, vad är lämpligt tryck på köldbärar kretsen? I dag så ligger trycket på ca 0.3kg och mätaren är rödmarkerad från 1.5kg. Är 0.3kg för lite? Hur kan jag höja trycket om det behövs? Det finns ett nivåkärl som tydligen är trycksatt och det har en ventil som ser ut som en ventil till ett bildäck, skall man pressa in luft där?Hälsningar Hans
Sitter nivåkärlet på högsta punkten så behöver du inget tryck alls i köldbäraren, annars kan det behövas om du vill avlufta (förutsatt att det finns en luftningsventil på högsta punkten). 0.3 bar (kg ?) torde räcka för detta, något högre tryck än det behövs nog inte.
Någon form av expansionskärl borde du nog ha, antingen den vita plastburken (som följer med VP:n) eller en vanlig röd.
En vanlig röd, fungerar sådana i en köldbärarkrets? Är det vanlig plåt korroderar de snabbt för det diffunderar syre genom polyetenslangen, kan bara användas tillsammans med syrefritt vatten.
Jag tror att har man övertryck så diffunderar inte så mycket syre in, är det inte gummiblåsa i den förresten eller är det bara ett membran som sitter fast på mitten?
Jag tror att har man övertryck så diffunderar inte så mycket syre in, ....