0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Vilken FLVP är egentligen bäst och mest prisvärd för oss? Se sign.Nämn inte CE50 för den blir för dyr för oss.
Citat från: Steelis skrivet 24 juli 2006, 20:46:39Vilken FLVP är egentligen bäst och mest prisvärd för oss? Se sign.Nämn inte CE50 för den blir för dyr för oss.Hmmm.... Bygger du nytt så är väl skillnaden mellan en CE50 och en Nibe 360 inte så jättestor i förhållande till totala byggkostnaden. Och jag tror du tjänar in den extra kostnaden på driftkostnaden.
Prisskillnaden blir väl knappast större om man betalar huset kontant Och om man kan sänka driftskostnaden med en CE-50 och tjäna in "merkostnaden"på kanske 2 år så verkar det som du" silar mygg och sväljer kameler".Roger
Vad kostnaden ytjord/CE-50 beträffar så tror jag inte skillnaden blir stor eftersom du som jag skrev tidigare inte kommer undan kostnaden för ett FTX.Roger
Anledningen till att jag tycker CE-50 skulle kunna vara ett bra alternativ är inte baserat på att den skulle vara "den bästa" som hplp skriver utan att den ger så pass mycket effekt att den förmodligen klara av hela värme+vv-behovet utan eller med mycket lite tillskott, Nibe 360 och IVT 490 ger ju inte mer än 1.8 kw ut vilket obenhörligen ger tillskottsbehov när utetempen sjunker under nollan( vilket jag antar att den gör även i skåne )Vad gäller kvaliten på övriga FLP(spec. Nibe) så tycker jag mig förstå att den inte är speciellt mycket att hurra för med tanke på problemen med havererade kompressorer efter endast ett fåtal års drift-pumparna blir ju inte bättre av dom är testade av SP-.En annan fördel med CE-50 som jag ser det är att den har en genomströmningsvärmning av VV, vilket ytterligare reducerar behovet av tillskott- med en förrådsberedare så måste det ju till eltillskott med jämna mellanrum för att legionellasäkra vattnet.Vad kostnaden ytjord/CE-50 beträffar så tror jag inte skillnaden blir stor eftersom du som jag skrev tidigare inte kommer undan kostnaden för ett FTX.Roger