0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Gomorron!Vakuumpumpen hade jag inte räknat in, tänkte inte ens på den En sån kanske man kan låna.. Ang värmepumpen så är min planlösning ganska dum för en sådan, både med en eller fler innerdelar. JAg har ju två plan och tänkte då att jag kör med en innerdel på bottenplan så får värmen leta sig upp.Hur är det om man installerar flera små istället? Bara spånar, säg att man tar den billiga på ca 4000:- o så köper man 3 sådana? Kan dessa störa ut varann på nått vis eller?Varför lägga ut 25´ på ett system med två innerdelar om man kan lägga ut 12´ på 3 separata?Vad kan jag räkna med för besparing i % på L/L-P? Kan jag räkna så här:13000:- i uppvärmning. Med en L/L-värmepump får jag 3 gånger mer värme ut för den summan.Alltså betalar jag 1/3 för att få samma effekt= 4300:- för 11000kwh?Gano:Vilken typ av solfångare har du byggt?Jag förbrukar ca 5000kwh/år i varmvatten så det stämmer rätt bra men det blir ju då en kostnad på 6000:- om elpriset ligger på 1,20 som jag har idag.Det borde då ge 4000:- ca på 2/3 av 5000kwh i besparing / år.Hur många kvm solfångare har du och varför är det för stor yta?Blir det för varmt alltså?Absolut är detta en bra utmaning, priset på detta är visserligen intressant men mest intressant är vilka alternativ jag skulle satsa på.Säg att detta nu kostar mig 30000:- i investering så tar det mig närmare 3,5 år att betala igen det, om summan på VP. stämmer.