Nej, det visste jag inte om förrän du nämde det jishi, tack!
Har skummat igenom det lite och det verkar vara bra material för mig att skaffa information ifrån.
Jag har beslutat mig att köra med en Arduino jag redan hade hemma eftersom jag redan betalat för den och det kommer att fungera med den
det är en Arduino Nano RP2040 Connect som är pytteliten och har både wifi och bluetooth.
Har beställt kommunikationsmoduler från amazon, tog det billigaste jag kunde hitta och det var även ett 5-pack så jag kommer ha 4 över som jag kommer erbjuda mot självkostnadspris om någon är intresserad i framtiden.
Så planen är följande nu:
Ta en usb kabel med en usb-c kontakt och klippa och skarva den.
ska ta och montera på 2 stycken kondensatorer på denna en större och en mindre.
Anledningen jag ska ha kondensatorer på kabeln är helt enkelt för att när kondensatorerna bestämmer sig för att inte leva längre så behöver jag bara byta kabel och inte in och löda loss något från arduinon, jag tror starkt på modularitet och att man ska kunna byta ut delar enkelt.
Denna kabeln ska vara en kombinerad RJ45 kabel i ena änden som delar sig till en usb kontakt för att ge ström till arduinon och kommunikation till kommunikationsmodulen.
Jag fick veta att 5v anslutningen på Nibes kort ger inte mer än 100-200 mah så det är därför jag sätter kondensatorer för att arduinon inte ska starta om när wifit på den kör eventuella spikar.
Kodmässigt så ska jag Lägga in NibeGW med mqtt /mosquito och koppla detta till min Home Assistant så jag kan göra automatiseringar där sedan.
Detta är vad jag kommit fram till hitintills.