Hej!
Köpte våran WH-MXC09J3E8 för ganska exakt tre år sedan, och den har väl tuffat och gått för det mesta, förutom en sak...
I perioder så har felkoden H62 dykt upp som gubben i lådan och sedan återkommit ett antal ggr under några dagar för att sedan upphöra tills nästa skov.
Senast den hade ett skov var någon gång i vintras och då jag inte blev klok på huruvida det verkligen var dåligt flöde eller inte så installerade jag en "extern" flödesmätare på röret till värmepumpen.
Men lagom tills att jag installerat den externa flödesmätaren så upphörde givetvis värmepumpen med att kasta fram H62, tills igår.
Det visar sig att det är mätaren (alternativt kretskortet) som är den felande parten, vilket jag väl redan misstänkte då flödet vid de tillfällen jag observerat felet i realtid brukar droppa från "normalt" till 0 l/min även om jag hör att den inbyggda cirkulationspumpen fortsätter jobba. Har misstänkt luftficka/luftfickor, men då borde man ju höra en förändring på varvtalet eller dyl. på cirk.pumpen strax innan (om luftfickan åker runt i systemet så att säga).
Jag har dock inte sett några avvikelser på den andra flödesmätaren, vilken jag har större tilltroende till då den visar värden som jag tycker verkar rimliga och då den sitter på röret till värmepumpen där vattnet inte har någon annan väg att ta vägen än igenom värmepumpen så är jag tämligen övertygad att flödet i realiteten är fullt tillräckligt (iaf betydligt mer än 0 l/min).
Har försökt att få fram lite info om flödesmätaren som sitter i värmepumpen, men det verkar inte finnas mycket "publikt", i princip allt jag hittat är det som återfinns i elschemat där jag funnit att
Pin 1 = +5V
Pin 2 = 10k till Gnd
Pin 3 = Gnd
Pin 4 = ?
Jag misstänker att Pin 2 är signalen, finns det någon som kan bekräfta detta, alternativt bekräfta mina bristande kunskaper när det kommer till hårdvara?
När jag mäter mellan pinnarna så får jag
Pin 1 - Pin 2 = ca 4,8V
Pin 1 - Pin 3 = 5V
Pin 1 - Pin 4 = 0,85V (är det kanske denna pinne som är signalen från sensorn? Har andra flödesmätare som har en offset på 0,5V)
Skulle vara mycket tacksam om någon som har bättre koll på denna sensor kan ge mig lite ljus i mörkret!
Tack på förhand!